Demján Sándor kiemelte: amikor egy piaci szervezet stratégiát tervez, akkor szem előtt kell tartania a versenyképességi követelményeket. A kormánynak a termeléstől a feldolgozáson át az értékesítésig támogatnia kellene a cégeket, és olyan termelési rendszert kell létrehozni, ahol a magyar termék árban és minőségben is versenyképes - hangsúlyozta.
Úgy vélekedett: a hipermarketben való kereskedés "egy korszerű életforma", a magyar tulajdonú hipermarketek létrehozása erősíti a beszerzési volumen nagyságát, és "rá tud segíteni" a többi kis bolt versenyképességére, amin keresztül akciókat lehet csinálni.
Demján Sándor szerint a szövetkezeti rendszer elfoglalhatta volna az 1990-es évek közepén a külföldi tőkéjű hipermarketek helyét, és megtarthatta volna jelentős kiskereskedelmi forgalmi részesedését. Ennek ellenére az összefogás és a megfelelő szemlélet hiánya miatt feleslegesen adták át a versenytársaknak ezt az előnyt - tette hozzá.
A VOSZ ügyvezető elnöke szerint célszerű lenne visszaállítani a felvásárlási rendszert az Áfészek közreműködésével, "vissza kell venni azokat a termékeket", amelyek korábban is megvoltak, és ezekből exportálni kell.
Hozzáfűzte: jelenleg ugyanakkor az a probléma hogy nincs elég termelés Magyarországon. A kormány akkor jár el helyesen, ha Magyarország komparatív előnyeire építve támogatja a cégeket vagy kamatmentes kölcsönt nyújt számukra.
Murányi László, a Co-op Hungary Zrt. vezérigazgatója az ünnepségen hangsúlyozta: 2002-ben kezdték bevezetni a franchise rendszert, amelynek köszönhetően nőtt a boltszám, és a cégcsoport piaci részesedése. Emellett a csatlakozó üzleteknek is biztos üzleti hátteret biztosított a cég, segítette őket a versenyben való helytállásban.
A boltokban lévő árúk 85 százaléka Magyarországról származik, és a Coop 760 saját márkás termékének gyártói is főként magyar kis- és közepes vállalkozások - ismertette a vezérigazgató. Egyben bejelentette: elindul a 2012. december 31-ig megvalósuló boltmegújítási program, amely nemcsak a külső-belső arculat megváltoztatását jelenti, hanem a boltok technológiai és informatikai színvonalának emelését, és a munkakörnyezet fejlesztését is.
A 32.000 munkavállalót foglalkoztató, 100 százalékos magyar tulajdonban lévő Co-op Hungary Zrt. 2009-ben 510 milliárd forintos forgalmat realizált, míg 2008-as forgalma 500 milliárd forint volt. A Coop-nak tavaly 2.887 üzlete volt Magyarországon, és további 2.000 kisebb üzlet tartozik a cégcsoporthoz. A Coop csoport forgalom szerint 8 százalékban részesedik a magyar kiskereskedelemből.
MTI