3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vidékfejlesztési miniszter szerint a cél az, hogy minél több helyi termék kerüljön a piacra. Fazekas Sándor erről szombaton Lengyeltótiban a térség növény- és gyümölcstermesztéssel foglalkozó gazdálkodóinak fórumán beszélt.

Vannak kihasználatlan területek, elveszett az a hatalmas lehetőség, amelyet a valamikor háztáji gazdálkodás, a kertkultúra, a kisméretű termelés jelentett, ezzel eltűntek a kiegészítő jövedelemforrást jelentő tevékenységek, és ez jelentős szerepet játszik a vidék elszegényedésében - mondta. A mezőgazdaság célja a megélhetés biztosítása, "a megélhetéshez pedig az kell, hogy tudjunk termelni, és legyen piacunk" - tette hozzá Fazekas Sándor. Felidézte: 2010-ben azzal szembesültek, hogy a termelők - néhány ágazattól eltekintve - el voltak zárva a magyar piacról, akkor tudtak eladni, ha egy felvásárlási rendszeren keresztül értékesítették termékeiket.

Az azóta meghozott intézkedésekkel lebontották az akadályokat, a pályázatok azt a cél szolgálták, hogy a kis és közepes anyagi erejű gazdák lehetőséget kapjanak a közvetlen piaci értékesítésre - hangsúlyozta. Hozzátette: ez alatt nemcsak a konkrét piacon történő értékesítést, hanem az üzleteknek, éttermeknek, szállodáknak történő eladást kell érteni, sőt a külföldi piacot is. "Ez azért fontos, mert így tudjuk a magyar terméket erősíteni, a helyi terméket, amely egy adott tájra jellemző, és így tudunk minőségi élelmiszert, prémiumtermékeket az asztalra tenni" - mutatott rá Fazekas Sándor.

Úgy vélekedett: azt, hogy van érdeklődés a hazai, ezen belül is egy adott településen, vagy térségben megtermelt helyi élelmiszerekre, jól mutatja, hogy az ebbe a körbe tartozó élelmiszerek értékesítése az elmúlt néhány év 6-8 százalékáról mára 10-12 százalékra nőtt. 2011-ben ötezer kistermelő volt az országban, most 15 ezer fölött van a számuk, dolgoznak  a Start munka és a háztáji programban, és a Minta-menza programon keresztül a helyi közétkeztetésben szintén sokan jutnak lehetőséghez - sorolta a kedvező változásokat.

Még a munkának az elején tartunk - mondta a miniszter, hozzátéve: azt szeretnék elérni, hogy ha valaki egy kisvárosban konyhafenntartó, akkor ne a megyeszékhelyi beszerzési pontokról szerezze be az alapanyagot, hanem helyben vásárolja meg. Ehhez nyilván feldolgozó kapacitások, kész termékek kellenek - mondta Fazekas Sándor, aki ennek érdekében célként fogalmazta meg, hogy a késztermék előállítására ösztönözzék az ágazatot. A szaktárca vezetője kiemelte, fontos, hogy meggyőzzék a vásárlókat arról: külföldi áru helyett magyar terméket vásároljanak, "mert az jobb", friss, biztonságos, ellenőrzött. A kulcskérdés a kereskedelem, az értékesítés - hangoztatta, hozzátéve: "mert termelni jól tud a magyar ember, termelni a konkurenseink is nagyon jól tudnak, csak jobban tudnak eladni".

"Nekünk ehhez a feladathoz kell fölnőnünk, és ehhez vannak a tárcának olyan eszközei, amelyekkel tudtunk élni az elmúlt időszakban" - mondta Fazekas Sándor, példaként említve, hogy az összfogyasztásban a magyar élelmiszerek aránya 2011-ről 2012-re 70 százalékról 75 százalékra nőtt, amit jelentős előrelépésnek nevezett. Hozzátette: "még van tartalék, még tudjuk ezt fokozni, 80-85 százalékot kellene elérnünk."

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!