6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Költségvetési Tanács (KT) szerint a 2013. évi költségvetésről szóló egységes indítvány, valamint a zárószavazás előtti módosító javaslat alapján a jövő év végére várható államadósság mértéke megfelel az alaptörvényben foglalt követelményeknek.

Véleményében a grémium hangsúlyozza: a hiánycél és az államadósság-szabály betartásához az szükséges, hogy a jelentősen megemelt tartalékokat ne használják fel, mert ezek a már látható kockázatok kezeléséhez szükségesek, azaz nem teszik lehetővé a költségvetési kiadások évközi növelését.

A tanács a bevételi kockázatok mérséklése jegyében felhívja a kormány figyelmét, hogy következetesen és kellő hatékonysággal gondoskodjon a már meglévő intézkedések végrehajtásáról. A KT jelezte, hogy a hiánycél elérése érdekében meghozott egyes intézkedések hatása növeli a növekedés megindulásával és fenntarthatóságával kapcsolatos már meglévő jelentős kockázatokat.

A KT a költségvetés tervezetének részét képező 2012. és 2013. évi makrogazdasági prognózisról megjegyzi: a GDP volumene a 2011. évi 1,6 százalék növekedést követően, 2012-ben várhatóan 1 százalékot jelentősebben meghaladó mértékben csökken.

A 2012. évi költségvetést megalapozó kormányzati makrogazdasági prognózis óta az előrejelzések folyamatos romlást mutattak. A gazdasági mutatók kedvezőtlen elmozdulása következtében az adóbevételek (tao, eva, szja) mérséklődtek, és a kiadások (kamat) növekedtek, ezek a tendenciák az államháztartás I-X. havi folyamataiban továbbra is nyomon követhetőek voltak.

A KT megállapította: a GDP-arányos államháztartási hiány 3 százalék alatt tartása érdekében a kormány több intézkedést hozott. A tanács szerint a gazdasági stabilitás megőrzése érdekében vállalt eddigi intézkedések egy része gyengítette a gazdaság 2012. évi teljesítményét, és kedvezőtlenül hathat 2013 makrogazdasági kilátásaira.

A központi költségvetés 2012. évi bevételeinek, főként az adóbevételeknek a teljesülése - a módosított előirányzathoz viszonyítva - elmarad az előző év azonos időszakáétól.

Kockázatok

Véleményében a grémium hangsúlyozza: a hiánycél és az államadósság-szabály betartásához az szükséges, hogy a jelentősen megemelt tartalékokat ne használják fel, mert ezek a már látható kockázatok kezeléséhez szükségesek, azaz nem teszik lehetővé a költségvetési kiadások évközi növelését.

A tanács a bevételi kockázatok mérséklése jegyében felhívja a kormány figyelmét, hogy következetesen és kellő hatékonysággal gondoskodjon a már meglévő intézkedések végrehajtásáról. A KT jelezte, hogy a hiánycél elérése érdekében meghozott egyes intézkedések hatása növeli a növekedés megindulásával és fenntarthatóságával kapcsolatos már meglévő jelentős kockázatokat.

A KT a költségvetés tervezetének részét képező 2012. és 2013. évi makrogazdasági prognózisról megjegyzi: a GDP volumene a 2011. évi 1,6 százalék növekedést követően, 2012-ben várhatóan 1 százalékot jelentősebben meghaladó mértékben csökken.

A 2012. évi költségvetést megalapozó kormányzati makrogazdasági prognózis óta az előrejelzések folyamatos romlást mutattak. A gazdasági mutatók kedvezőtlen elmozdulása következtében az adóbevételek (tao, eva, szja) mérséklődtek, és a kiadások (kamat) növekedtek, ezek a tendenciák az államháztartás I-X. havi folyamataiban továbbra is nyomon követhetőek voltak.

A KT megállapította: a GDP-arányos államháztartási hiány 3 százalék alatt tartása érdekében a kormány több intézkedést hozott. A tanács szerint a gazdasági stabilitás megőrzése érdekében vállalt eddigi intézkedések egy része gyengítette a gazdaság 2012. évi teljesítményét, és kedvezőtlenül hathat 2013 makrogazdasági kilátásaira.

A központi költségvetés 2012. évi bevételeinek, főként az adóbevételeknek a teljesülése - a módosított előirányzathoz viszonyítva - elmarad az előző év azonos időszakáétól.

A piaci konszenzusnál kedvezőbb makrogazdasági pályából adódóan a főbb adóbevételeknél a felültervezés kockázata állhat fenn (például a tao, áfa, jövedéki adóbevételek esetében).

Az adóbeszedés hatékonyságjavítására irányuló intézkedésektől a kormányzat jelentős többletbevételt vár. Ilyen nagyságrendű többletbevételt a kormányzati dokumentumok ugyanakkor nem támasztanak alá.

A KT szerint a pénzügyi tranzakciós illeték teljesítésénél kockázatot jelent, hogy a tervezésnél számoltak ugyan a GDP 2011-2013. közötti növekedéséből adódó többletbevétellel, viszont az új adók bevezetését követő forgalomcsökkenéssel nem.

A negatív irányú kockázatokat ugyanakkor mérsékelheti, hogy a kormány évközi felülvizsgálatot és bevételelmaradás esetén az illeték mértékének változtatását ígérte. Megjegyzik, hogy a pénzügyi tranzakciós illeték államkincstári tranzakciókból származó része lényegében az államháztartás intézményeinek forrásait csökkenti.

A helyi iparűzési adó szabályainak változása recessziós gazdasági környezetben az adóbevétel többletét mérsékelheti. A béren kívüli juttatások (cafeteria) járulékterhe a parlamenti szakaszban 27 százalékról 14 százalékra módosult, ezért - változatlan forgalmat feltételezve - a bevételi többlet jelentősen csökken. Az energiaszolgáltatók adóterhelésének növeléséből származó többlet számítása statikus állapotot tükröz, nem kalkuláltak az adóemelés miatti forgalomcsökkenéssel, ami az előirányzat teljesítésében kockázatot jelent.

A szerencsejátékok 2012. évi adójának emelése nem biztosította a tervezett bevételt a forgalom jelentős visszaesése miatt. Ezért az online szerencsejátékok megadóztatásából és a Szerencsejáték Zrt. osztalékadó-bevételének tervezett növekedéséből származó többlet is kockázatos.

A makrogazdaság változékonysága, valamint az eurózónában jelentkező válságjelenségek következtében megváltozó befektetői megtakarítási szerkezet, a külföldiek forint- és devizavásárlási hajlandóságának kedvezőtlen alakulása, az állampapír-piaci hozamszint prognózistól eltérő alakulása, valamint a forint és euró tervezett árfolyamának kedvezőtlen változása kockázatot hordoz a 2013. évi finanszírozási terv teljesülésére.

A költségvetési törvényjavaslat számol az uniós fejlesztéseknél fizetendő önrész 15 százalékról 5 százalékra csökkenésével. Ez a kiadáscsökkentés ugyanakkor nem megalapozott. A céltartalékok esetében kockázatot jelent az előző évekhez hasonló túlteljesülés lehetősége.

A nem látható események kezelésére nincs tartalék

A tanács úgy vélte: a kormány intézkedései eredményeként a költségvetés hiánya 2013-ban 3 százalék alatt teljesülhet. Ennek érdekében a konvergenciaprogramban és a Széll Kálmán Terv 2.0-ban meghirdetett intézkedések teljes körű végrehajtása szükséges, valamint az Országvédelmi Alapot nem lehet felhasználni. A KT szerint a nem látható események kezelésére nincsenek elégséges tartalékok.

A KT szerint a zárószavazás előtti módosító indítvány megnövelte a hiányt, de ennek hatását nem vezette át az egységes javaslatban rögzített 2013. évi adósságmutatóban. Az államadósság-szabály azonban ezt figyelembe véve is teljesülhet mindaddig, amíg a hiány 3 százalék alatt marad, a törvényjavaslatban szereplő makrogazdasági pályát feltételezve. 

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!