Magyarországon a faktoring egy fiatal, ugyanakkor dinamikusan fejlődő szegmens, amely 2008-ban 816 milliárd forint forgalmat generált. A faktoring piacról a tanulmány szerint a fúziókkal és új szereplők piacra lépésével - piaci átrendeződés várható, illetve várhatóan lesznek olyan faktorházak is, akik nem tudják majd folytatni tevékenységüket.
Eddig nőtt
"Korábban a faktoring piac dinamikusan növekedett mindenhol a világon – így Magyarországon is –, majd 2008-ban ez a dinamika megtört, melyben nagy szerepet játszott a hitelválság. A válságot követően a faktoring forgalom az ipar, a szolgáltatás és a kereskedelem területén fog leginkább növekedni" – foglalata össze a tanulmány főbb megállapításait Balázs Árpád, a PricewaterhouseCoopers cégtársa.
Mi az a faktoring?
A faktoring egy alapvetően háromszereplős ügylet, ahol a faktortársaság (amely lehet banki hátterű, vagy magán) a kereskedelmi ügyletben résztvevő szállító által a vevőnek részére kiállított számlákat megveszi. Ezáltal a szállító lényegében azonnal pénzt kap, még a kiállított számla esedékessége előtt.
A faktoring szemben a köztudatban tévesen elterjedt nézettel, nem a lejárt, rossz követelések menedzselését jelenti, hanem a le nem járt, még nem esedékes követelések faktortársaságnak való eladását, azaz úgynevezett „folyó faktoringot”. A faktoring komplex szolgáltatás, kapcsolódnak hozzá a finanszírozáson túl még további követelés menedzsmenttel kapcsolatos szolgáltatások is, mint például követelések nyilvántartása, behajtása.
Gyakran hasonlítják a pénzügyi lízinget a faktoringhoz, közös jellemzőjük, hogy mindkettő alternatív finanszírozási forma: a pénzügyi lízing a beruházási hitelé, míg a faktoring a folyószámlahitelé. Az elmúlt évek tendenciája alapján a faktoring várhatóan nem lesz olyan népszerű, mint a pénzügyi lízing, ennek oka, hogy kisebb a keresleti oldal, hiszen magánszemélyek nem faktorálnak.
Kiknek előnyös a faktoring?
A faktoring főként a kis- és középvállalkozások alternatív finanszírozási forrása, azonban úgy tűnik, hogy a multinacionális cégek is látnak fantáziát benne, hiszen egyre gyakrabban fordulnak faktorházakhoz.
Újonnan alakuló társaságok számára előnyös lehet a faktoring, ugyanis ezek a cégek általában nem jutnak könnyen forráshoz. A faktoring azért jó megoldás, mert azzal a már teljesített szolgáltatást (azaz kibocsátott teljesítményt) finanszíroznak meg.
A piac kiforratlanságának köszönhetően a jogszabályi környezet még számos ponton hiányos, a faktoringnak például egyelőre hivatalos definíciója sem létezik, továbbá nincs egyértelműen szabályozva a faktoring számviteli elszámolása sem.
Menedzsment Fórum