3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Nyugvópontra jutott a kormány és a kutak csatája, ami részben annak köszönhető, hogy két szomszédos országban adóemelés volt, így a gazdasági minisztérium által vizsgált átlagár közelében vannak a magyar árak. Közben a hazai árak tovább mérséklődtek, ám az árcsökkenés valószínűleg megáll, derül ki Mfor Üzemanyagár-figyelő aktuális elemzéséből.

A hét közepén is csökkent az üzemanyagok ára a hazai kutakon, majd szombaton még olcsóbb lett a tankolás. Igaz, így sem volt drasztikus a változás mértéke, ám a legolcsóbb töltőállomásokon a benzin ára így már a lélektani 600 forintos szint alá csúszott.

Az árcsökkenés hatására az európai rangsorban is látványosan javult a magyar árak helyezése. Egy héttel korábban még 14 olyan ország volt, ahol a 95-ös oktánszámú benzin ára elmarad a magyarországitól, az uniós Weekly Oil Bulletin adatai szerint most már csak 9 van.

A régiós rangsorban is javul a magyar helyzet, miközben például a román árak látványosan emelkedtek. A változás hátterében az áll, hogy keleti szomszédunknál is volt egy komolyabb jövedéki adóemelés, hasonlóan a Magyarországon az év elején végrehajtott lépéshez.

A benzinnel ellentétben a gázolaj esetén már sokkal borúsabb az uniós kép. Egy hét alatt ugyanis két helyet csúsztak vissza a magyar árak. Történt mindez annak ellenére, hogy a hazai kutaknál kevesebbet kell fizetni ezért az üzemanyagfajtáért is.

A régiós összevetésben a magyar árak helyezése nem változott. Az átlaghoz mégis közelebb is kerültünk, miután két országban is adóemelés volt a közelmúltban.

Komoly áresés már nem várható

Az olaj jegyzése viszonylag stabil volt egész héten, a Brent tőzsdei ára 85 dollár körül mozgott. Az amerikai gazdaságról ugyan érkeztek biztató hírek, ám ezeket ellensúlyozta a kínai GDP vártnál lassabb bővülése. Amennyiben a kínai növekedést nem sikerül dinamizálni, az az olajpiacon is éreztetni fogja a hatását a szakértők szerint, Peking ugyanis a világ legnagyobb olajexportőre.

A magyar autósok nagy változásra nem számíthatnak
A magyar autósok nagy változásra nem számíthatnak
Fotó: Pixabay

A visszafogott pénteki ármozgást az elemzők szerint a reptereket is megbénító globális informatikai hiba is magyarázza. Az olaj-, gáz-, áram-, részvény-, valuta- és kötvénykereskedők Londontól Szingapúrig csak részlegesen működtek, mivel a sajtó által is felkapott informatikai kiesés akadályozta a működésüket.

A magyarországi árakra ható másik fontos tényező a devizák alakulása sem okoz áremelkedést a benzinkutakon. A dollár ugyan minimálisan drágult, ám ennek várhatóan nem lesz érdemi hatása az üzemanyagok árára.

Összességében az Mfor Üzemanyagár-figyelő előrejelzése szerint a következő héten nem várható komolyabb ármozgás. Igaz, az olaj immár hosszabb ideje egy szűk sávban mozog, amennyiben ebből kitörne, az a benzinárakban is vissza fog majd tükröződni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!