Jávor Benedek korábbi EP-képviselő, a jelenleg Budapest brüsszeli képviselőjeként dolgozó ellenzéki politikus vett észre egy igen érdekes tételt az Európai Bizottság által jóváhagyásra javasolt magyar Helyreállítási Tervben.
A közlekedési fejezetben szerepel a Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonal fejlesztése. A valóban leromlott, 30,3 kilométeres szakasz korszerűsítésére a terv 146,8 milliárd forinton szán, ez kilométerenként elképesztő, 4,85 milliárd forintos árat jelent a teljesen sík terepen futó, folyókat, völgyeket nem keresztező vonal felújítására.
Mint a képviselő fogalmaz:
"A 4,85 md-os árszint megfelel az Európában tervezett gyorsvasúti (min. 250 km/h) hálózat teljesen új nyomvonalon létesített speciális pályáinak átlagos létesítési költségének."
A beruházásra a közbeszerzési tendert már tavaly megnyerte a Mészáros Lőrinchez köthető V-Híd Építő Zrt és a Strabag konzorciuma, igaz akkor még "csak" 126,8 milliárdos ajánlattal, de érthető, hogy ilyen inflációs környezetben a várható költségek növekedésével kell számolni.
Mindenesetre Jávor Benedek szerint ez a pályaszakasz lehet Magyarország legdrágább vasútépítési projektje, pedig a verseny eddig is erős volt, az eddigi csúcsot a szintén Mészáros Lőrinc érdekeltsége által épített, a debreceni BMW-gyárhoz vezető szárnyvonal tartotta, amely 3,6 milliárd forintért épülhet meg kilométerenként.
A politikus szerint ez az ügy jól mutatja, hogy valójában mennyire gondolja komolyan a magyar kormány a Brüsszel felé az uniós forrásokhoz való hozzáférés érdekében tett antikorrupciós vállalásait.
"Feketén-fehéren kiderül belőle, hogy a magyar kormány a még jóvá sem hagyott tervből is már úgy lop, mintha nem lenne holnap, és ez egyben világos útmutatás arra nézve is, hogy mi várható a jövőben. Az uniós pénzek továbbra is nyomtalanul fognak szétszivárogni a NER oligarcháinak zsebébe, a magyar kormány meg jól szórakozik a lóvá tett EU-n a következő uniós vétóig."