3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Európai Bizottság szerdán jóváhagyta az amerikai Moderna gyógyszeripari vállalattal a koronavírus elleni oltóanyag beszerzéséről szóló szerződést, amely lehetővé teszi, hogy az Európai Unió (EU) az összes tagállam nevében első körben 80 millió adag oltóanyagot vásároljon, és további legfeljebb 80 millió adagot igényeljen.

Az EU brüsszeli végrehajtó testületének közleménye szerint a szerződés tovább bővíti az oltóanyagok portfólióját. A Modernát megelőzően az Európai Bizottság ugyanis már öt gyógyszergyártóval hasonló szerződéseket írt alá, mégpedig ezekkel a cégekkel: AstraZeneca, Sanofi-GSK, Janssen Pharmaceutica, BioNTech-Pfizer, valamint a CureVac vállalatokkal.

A Modernával is megköttetett a szerződés. Fotó: Depositphotos
A Modernával is megköttetett a szerződés. Fotó: Depositphotos

Hozzátették: folyamatban van egy további szerződés megkötése is. A közlemény szerint az EU sokrétű oltóanyag-portfóliója biztosítani fogja, hogy Európa megfelelően felkészült legyen az oltásra, amint az oltóanyagok biztonságosnak és hatékonynak bizonyulnak.

Az Európai Gyógyszerügynökség (EMA) értékelni fogja az európai portfólióban szereplő összes vakcinát, és csak akkor engedélyezi használatukat, csak akkor lesznek forgalomba hozhatók, ha biztonságosnak és hatékonynak bizonyulnak. A gyártók ígéretes hatékonyságú oltóanyagai a következő hetekben megkaphatják az európai forgalmazásukhoz szükséges jóváhagyást - közölték.

Az EU június közepén fogadta el az úgynevezett európai oltóanyag-stratégiáját, amelynek célja, hogy 12-18 hónapon belül minden európai állampolgár számára magas színvonalú, biztonságos, hatékony és megfizethető oltóanyagokat biztosítson. Ennek érdekében a bizottság a tagállamokkal együtt előzetes piaci kötelezettségvállalásokat köt a gyártókkal.

A Moderna egy hete jelentette be, hogy az első eredmények szerint az új koronavírus elleni kísérleti védőoltása 94,5 százalékban bizonyult hatékonynak a széles körű teszteléskor. Az eredményt a klinikai kísérletek harmadik, a forgalmazás előtti utolsó szakaszában érték el. A vakcina hatékonyságának tesztelését célzó kísérleteket több mint 30 ezer emberen végezték el az Egyesült Államokban, a résztvevők 42 százaléka veszélyeztett kategóriákba tartozott (65 év feletti volt, illetve valamilyen rizikófaktorral rendelkezett). Az eredmények alapján a Moderna bejelentette, hogy a következő hetekben kérni fogja az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszer-engedélyeztetési Hivatalnál (FDA) a gyártási engedélyt. Hasonló kérelmet nyújtanak be a világ más gyógyszer-engedélyeztetési hatóságaihoz is. A vállalat úgy számol, hogy a mRNA-1273 néven ismert oltóanyagból az év végére 20 millió adag elkészül, ezt az Egyesült Államokban értékesítik, és további egymilliárd adagot forgalmaznak világszerte 2021-ben.

A Moderna vakcináját a tervek szerint egy tíz dózisú fiolába csomagolják majd, amit fagyasztóban vagy száraz jéggel feltöltött dobozokban lehet szállítani, hiszen -20 Celsius fokon kell tárolni. Egy átlagos fagyasztóban az olaszok oltóanyaga egy hónapig marad szavatos, míg speciális hűtőszekrényben fél évig. Szobahőmérsékletre kerülve azonban hat órán belül fel kell használni, különben elveszíti a hatékonyságát. A vakcinából 28 nap elteltével egy újabb dózist kell beadni, amit másik oltóanyag nem helyettesíthet.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!