Mondhatni, hogy az utolsó pillanatban találta meg Áder János alapítványa a Planet 2023 kiállításszervezőjét, hiszen szeptemberben lesz az esemény. Hogy miért ilyen későn, nem lehet tudni, az tény, hogy a kommunikációs feladatokra kiírt közbeszerzés, ami nem sikerült éppen fényesre, talán okozott némi hátráltatást.
A Kék Bolygó Alapítvány 2023. február 15-én kapott nagyjából 1,6 milliárd forintot a 2023 őszi rendezvényre. 600 millió forintot a médiakampányra, a szervezésre pedig több mint 1 milliárdot. A fenntarthatósági szakmai rendezvény 4 szakmai és 2 közönségnapból fog állni. A most kihirdetett nyertes feladata az Expó kiállítói és szakmai résztvevőinek biztosítása, és a legalább 150 ESG-szempont szerint szűrt résztvevő folyamatos koordinálása, valamint közreműködés a Planet Business Club platform létrehozásában.
Az üzleti kiállítás szervezésére kiírt közbeszerzésre mindössze egyetlen ajánlat érkezett - a nyertesé. Így az IFUA Horváth & Partners Vezetési és Informatikai Tanácsadó Kft. 149,9 millió forintért szervezheti meg a Planet 2023-at.
A szerződést július 12-én írták alá, a kiállítás pedig szeptemberben lesz, tehát mondhatni, hogy az utolsó pillanatban találták meg az igazi szervezőt. Mindez talán annak is köszönhető, hogy a feltételek szinte teljesíthetetlenek voltak, annyira szigorú előírásoknak kellett megfelelniük a cégeknek.
Talán azért is esett a választás erre a pályázóra, mert a nevükhöz fűződik a Budapesti Menedzsment és Controlling Fórum évente megrendezendő eseménye. A vállalat egyébként 2020-ban költözött a Kopaszi gátnál még mindig épülő vadonatúj városnegyedbe, a Buda Partra, a Mol torony közelébe.
Százszázalékos tulajdonosa a Stuttgartban bejegyzett német Horváth AG, melynek az Egyesült Államoktól kezdve Szaúd-Arábiáig nyolc országban vannak érdekeltségei. A cég mégis magyar indíttatású, hiszen az Optenben látható cégtörténet szerint 1989-ben a magyar Dr. Horváth Péter alapította.
Bár a cég a tavalyi adatait még nem tette nyilvánossá, 2021-ben 5 milliárd forintos árbevételéből 480 milliós nyereséget produkált.
Botrányos közjáték
A Planet 2023 médiakampány feladataira már áprilisban kihirdették a nyertest, ám a döntést később visszavonták. A május 11-i indoklás szerint a következő történt: a két pályázó közül először nyertesnek hirdették ki a MediaTraffic Innovation Kft.-t. Ezzel a másik fél, a közös ajánlatot benyújtó Akció Reklámügynökség Kft., az Index.hu Informatikai Zrt., a Femina Média Kft. és a Dialogue Creatives Kft. nem értett egyet, ezért vitarendezési kérelmet nyújtottak be. A Kék Bolygó ezután pontosítást kért a MediaTraffic-től, amely a megadott határidőig meg is adta a hiányzó válaszokat. Ám Áder Jánosék nem ítélték kielégítőnek az információkat, így végül a nyertesnek kikiáltott MediaTraffic Innovation Kft. ajánlatát érvénytelennek minősítették. De hiába nyilvánították nyertesnek a közös ajánlatot benyújtó cégeket, akkor meg a MediaTraffic nyújtott be vitarendezési kérelmet. Végül a Kék Bolygó arra jutott, hogy a többi pályázó ajánlatát is érvénytelennek nyilvánítja. Tehát még mindig nem lehet tudni, ki fogja vinni a kommunikációs feladatokat.
A többi nyertes
Közben, június 8-án a Kék Bolygó aláírta a látványelemek gyártásáért felelős nyertessel is a szerződést. E szerint a Visual Europe Production Kft. 3,25 milliárdért végezheti el az Expó, két kalandpálya és a látványszínház lebonyolítását. Például nekik kell egy közel 3000 négyzetméteres, 3 méter magasságú hajlított, lángmentesített íves kartonfalat is megvalósítaniuk.
A reklámügynökségi feladatokra a korábban hoppon maradt Akció Reklámügynökség Kft-t választották ki, amely 3 millió forintért kapta meg a megbízást.
Ami a rendezvény lebonyolítását illeti, ott végül egy 1,15 milliárd forintos ajánlat nyert, amelyet az Unger Zsolt Grafikai Szolgáltató Kft. adott be.