4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az idei után leghamarabb 2020-ban kerülhet sor a szochó visszavágására.

A Magyar Nemzeti Bank előrejelzése szerint hamarosan véget érnek a mézes évek, tovább nem lesz fenntartható a dinamikus bérnövekedés, amit az elmúlt időszakot jellemezte. A múlt héten kiadott inflációs jelentésük szerint ennek következményeként a szociális hozzájárulási adó (szochó) csökkentésének hatéves bérmegállapodásban foglalt ütemezése sem lesz folytonos: az idei után legközelebb 2020 második negyedévében kerülhet sor az újabb vágásra.

Várni kell a következő tehercsökkentésre
Várni kell a következő tehercsökkentésre
 

Ez pedig azt jelenti, hogy 2019-ben változatlan marad a szochó jelenleg 19,5 százalékos mértéke, amennyiben a jegybanki szakértők feltevései a munkaerő-piaci folyamatokról helyesnek bizonyulnak.

A 2016 őszén kötött hatéves bérmegállapodás értelmében 2018 után még négy alkalommal mérséklődik a szochó, lépésenként 2-2 százalékponttal. Alapesetben akkor, ha adott negyedévben legalább 6 százalékkal emelkedik a reálkereset a megelőző csökkentést megalapozó negyedévhez képest. Első alkalommal 2018 első negyedéve jelenti a viszonyítási alapot.

Ha teljesült ezt a feltétel, akkor adott negyedévet követő második negyedév elején csökkentheti a kormány a szochót. A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy mivel a jegybank szerint legközelebb 2019 utolsó negyedévében állhat elő az a helyzet, hogy a reálkereset 6 százalékkal meghaladja a bázisnak tekintett 2018 első negyedéves adatot, ezt követően két negyedévvel, tehát 2020 április elején csökkenhet tovább a szochó, mégpedig 17,5 százalékra.

Az újabb csökkentéshez vezető, a megszokottnál hosszabb időszak két okkal magyarázható. Az MNB szakértői szerint 2018 után mérséklődni fog a bérdinamika, eközben gyorsul az infláció.

Ezt a pályát tartja a legvalószínűbbnek a jegybank a bruttó átlagkeresetek növekedése esetében:

  • 2018: 10,2%
  • 2019: 6,5%
  • 2020: 6,4%

Ez pedig az inflációs pálya:

  • 2018: 2,5%
  • 2019: 2,9%
  • 2020: 3%

Mint látható, folyamatosan emelkedik az árszínvonal – 2020-ra eléri a középtávú inflációs célnak tekintett 3 százalékot – közben a bérnövekedés már nem tudja követni az eddigi tempót. Utóbbi okát nem bontja ki teljesen az inflációs jelentés. Azok a megállapítások, amelyek a munkaerő-piacot jellemzik, inkább a kínálat további csökkenését, ezen keresztül pedig a nagyobb bérnyomást vetítik előre. Ugyanakkor a beruházási aktivitás ezen a horizonton visszaesik – mondják a szakértők – részben az uniós források kimerítése, részben a kifutó nagy beruházások bázisnövelő hatása miatt.

A munkaadói terhek csökkentése szükséges – de nem feltétlenül elégséges - kompenzációja a kormány által generált bérnövekedésnek. A minimálbér emelésével, illetve „rábeszéléssel” aktív módon avatkoztak be a piaci folyamatokba (a rábeszélés értelmezéséhez érdemes megnézni Lázár János miniszter Facebook-videóit, amelyekben maga árulja el, hogy ahol lehet, a bérek emelésére igyekeznek rávenni a foglalkoztatókat).

 A minimálbér elvileg 2019 elején is emelkedhet. A hatéves bérmegállapodásban csak a 2017-es és 2018-as összegeket rögzítették, de a dokumentum azt is tartalmazza, hogy a minimálbér és a garantált bérminimum 2018. évet követő felülvizsgálatáról a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma évenként folytat egyeztetést. Erre tehát idén vissza kell térniük a tárgyalófeleknek.

Cikkünk megjelenése után reagált az MNB is a cikkünkben foglaltakra. Közleményüket változtatás nélkül közöljük.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Jelentésében többször is hangsúlyozta, hogy prognózisát a jelenleg ismert szabályozási környezet feltevése mellett készíti el. Ezt a Jelentés szövegében több helyen is hangsúlyozza, kiemelve, hogy a makrogazdasági prognózis „az aktuális előrejelzés feltevéseinek teljesülése esetén” érvényes. A bérek következő években várható emelkedése szempontjából kiemelt jelentőségű minimálbér és garantált bérminimum változása. Mivel ezekre a szabályozási lépések csak 2018 későbbi időszakában kerülnek kialakításra, így ezekkel kapcsolatban az MNB még semmilyen információval nem rendelkezik 2019-re és 2020-ra vonatkozóan. Ennek megfelelően az MNB nem is tudott kalkulálni annak nagyságával. Az előrejelzés ezen gyakorlatának figyelmen kívül hagyása csakis az MNB prognózisának hibás bemutatásához és a közvélemény félrevezető tájékoztatásához vezethet, mint az az említett cikkben meg is történt.  

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!