4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Kellene még 32,5 milliárd forint.

50 milliárd forintért kapott 51 új CAF villamost a BKV, de ahhoz, hogy megfelelően közlekedni tudjanak, a pályafejlesztésekre kellene még 32,5 milliárd forint, ami nincs - írja a Telex

Ahhoz, hogy ennyi villamost zökkenőmentesen fogadni lehessen, a BKV-nak fel kellett volna újítania a ferencvárosi kocsiszínt, illetve két másik remízben is fejleszteni kellene a vágányokat, kitérőket és karbantartó csarnokokat.

Ez még csak a történet eleje, ugyanis miután a CAF villamos szélesebb a régi járműveknél, több helyen nem fér el olyan könnyen. A tervezett vonalakon nem csak a vágányhálózatot kell átépíteni, de meg kell erősíteni az áramellátást, fejleszteni kell a jelzőberendezéseket és meg kell emelni a peronokat is, amit a BKV 2022-ben jelzett is.

A CAF villamosok elvileg az 53 év átlagéletkorú Ganz villamosokat váltották volna le, de ahhoz kellett volna a 32,5 milliárd, hogy a kinézett vonalakat – a 2-es, a 23-as, a 24-es, a 61-es, és a 62–62A villamosok vonalát – erre alkalmassá tegyék. Az pedig szinte kizárt, hogy a Szabadság hídra is felengedjék a villamost.

„Szóval ha jól értem, mintha vettünk volna egy új elektromos autót, csak nincs hozzá töltőnk?”

– összegezte Vitézy Dávid, a Fővárosi Önkormányzat klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottságának elnöke a testület legutóbbi ülésén, miután meghallgatták a BKK és a BKV szakembereit arról, hogy baj lesz, ha a főváros nem ad pénzt az új villamosok pályafejlesztéseire.

A Kormánnyal való tárgyalások során a BKK és a Főváros világossá tette, hogy akkor teljes a csomag, akkor hasznosulnak megfelelően és tudják szolgálni a budapestieket a villamosok, ha a hozzá kapcsolódó hálózati és kocsiszíni infrastruktúrák is elkészülnek, biztosított ezek forrása is – minderről kommunikált is a BKK.

Ennek megfelelően az infrastrukturális fejlesztések (vonali fejlesztések, kocsiszínek is) bekerültek az RRF forrás helyreállítási tervébe a hozzá kapcsolódó forrással összesen 96,4 Mrd Ft értékben. Erről kormányhatározat is született (1495 /2021. (VII.23.), mely tartalmazza az infrastruktúra fejlesztéseket is.

A BKK erre alapozva készítette elő, a BKV-val és a Fővárossal is szoros együttműködésben a szükséges fejlesztéseket. Sőt, a villamosok lehívása is erre a fejlesztési csomagra számítva történt meg. Az infrastruktúrafejlesztéseket a BKK és a BKV előkészítette az EU források fogadására, hogy amennyiben az infrastruktúra is megkapjuk a pénzt azonnal indíthatóak legyenek:

  • Vonali infra (2-24-51A-14-62-69): A 2-24-es villamosok infrastruktúra tervezése a júniusi közgyűlési döntést követően indítható. A 2-es vonal vonatkozásában a Viadukt felújítására és a vágányzóna átépítésével vágánytengelytávolság szélesítésére a kivitelezési közbeszerzési felhívás megjelent, ajánlattételi határidő. A 14-es villamos beavatkozásait Angyalföld kocsiszínnel egy tenderben kezeljük. Az 51A, 62, 69 vonali beavatkozásait ősszel tervezzük indítani. Az áramellátási feladatokat külön tenderben a szeptemberi Közgyűlésre tervezzük bevinni. A megvalósítás feltétele az EU támogatás biztosítása.
  • Kocsiszínek: Három kocsiszín – Angyalföld kocsiszín, Ferencváros kocsiszín, Száva kocsiszín – fejlesztése szükséges a CAF-tól megrendelt kocsiszíni berendezések elhelyezéséhez, illetve a CAF-ok elhelyezése miatt. Angyalföld kocsiszínben egy homoktöltő kerül elhelyezésre (tervezési közbeszerzés indításáról szeptemberi KGY dönt), Ferencvárosban egy mosó és egy homoktöltő (tervezési közbeszerzés indításról főpolgármesteri döntés született), az ÉKM költségellenőrzést indítja a BKK, Száva kocsiszínbe egy emelőberendezésre közbeszerzési eljárás megjelent (az eljárás már ÉKM költségellenőrzése megtörtént). További egy emelő átalakítási munkák nélkül Hungária kocsiszínbe kerül. A megvalósítás feltétele az EU támogatás biztosítása.
  • Akadálymentesítés: 2-es villamos peronjai (Fővám, Boráros) és Leányka utca BKK saját teljesítésben újraengedélyezi. Kivitelezésre megjelent tenderek az 50-es és 56-os peronokra ajánlati felhívások  megjelentek. A megvalósítás feltétele az EU támogatás biztosítása.

A fejlesztések előkészítéseit időben lassítja az Állami beruházási törvény új rendelkezései, illetve a közbeszerzési feladatok kormányzati szerveinek tanúsításai – reagált a BKK.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!