4p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kellene még 32,5 milliárd forint.

50 milliárd forintért kapott 51 új CAF villamost a BKV, de ahhoz, hogy megfelelően közlekedni tudjanak, a pályafejlesztésekre kellene még 32,5 milliárd forint, ami nincs - írja a Telex

Ahhoz, hogy ennyi villamost zökkenőmentesen fogadni lehessen, a BKV-nak fel kellett volna újítania a ferencvárosi kocsiszínt, illetve két másik remízben is fejleszteni kellene a vágányokat, kitérőket és karbantartó csarnokokat.

Ez még csak a történet eleje, ugyanis miután a CAF villamos szélesebb a régi járműveknél, több helyen nem fér el olyan könnyen. A tervezett vonalakon nem csak a vágányhálózatot kell átépíteni, de meg kell erősíteni az áramellátást, fejleszteni kell a jelzőberendezéseket és meg kell emelni a peronokat is, amit a BKV 2022-ben jelzett is.

A CAF villamosok elvileg az 53 év átlagéletkorú Ganz villamosokat váltották volna le, de ahhoz kellett volna a 32,5 milliárd, hogy a kinézett vonalakat – a 2-es, a 23-as, a 24-es, a 61-es, és a 62–62A villamosok vonalát – erre alkalmassá tegyék. Az pedig szinte kizárt, hogy a Szabadság hídra is felengedjék a villamost.

„Szóval ha jól értem, mintha vettünk volna egy új elektromos autót, csak nincs hozzá töltőnk?”

– összegezte Vitézy Dávid, a Fővárosi Önkormányzat klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottságának elnöke a testület legutóbbi ülésén, miután meghallgatták a BKK és a BKV szakembereit arról, hogy baj lesz, ha a főváros nem ad pénzt az új villamosok pályafejlesztéseire.

A Kormánnyal való tárgyalások során a BKK és a Főváros világossá tette, hogy akkor teljes a csomag, akkor hasznosulnak megfelelően és tudják szolgálni a budapestieket a villamosok, ha a hozzá kapcsolódó hálózati és kocsiszíni infrastruktúrák is elkészülnek, biztosított ezek forrása is – minderről kommunikált is a BKK.

Ennek megfelelően az infrastrukturális fejlesztések (vonali fejlesztések, kocsiszínek is) bekerültek az RRF forrás helyreállítási tervébe a hozzá kapcsolódó forrással összesen 96,4 Mrd Ft értékben. Erről kormányhatározat is született (1495 /2021. (VII.23.), mely tartalmazza az infrastruktúra fejlesztéseket is.

A BKK erre alapozva készítette elő, a BKV-val és a Fővárossal is szoros együttműködésben a szükséges fejlesztéseket. Sőt, a villamosok lehívása is erre a fejlesztési csomagra számítva történt meg. Az infrastruktúrafejlesztéseket a BKK és a BKV előkészítette az EU források fogadására, hogy amennyiben az infrastruktúra is megkapjuk a pénzt azonnal indíthatóak legyenek:

  • Vonali infra (2-24-51A-14-62-69): A 2-24-es villamosok infrastruktúra tervezése a júniusi közgyűlési döntést követően indítható. A 2-es vonal vonatkozásában a Viadukt felújítására és a vágányzóna átépítésével vágánytengelytávolság szélesítésére a kivitelezési közbeszerzési felhívás megjelent, ajánlattételi határidő. A 14-es villamos beavatkozásait Angyalföld kocsiszínnel egy tenderben kezeljük. Az 51A, 62, 69 vonali beavatkozásait ősszel tervezzük indítani. Az áramellátási feladatokat külön tenderben a szeptemberi Közgyűlésre tervezzük bevinni. A megvalósítás feltétele az EU támogatás biztosítása.
  • Kocsiszínek: Három kocsiszín – Angyalföld kocsiszín, Ferencváros kocsiszín, Száva kocsiszín – fejlesztése szükséges a CAF-tól megrendelt kocsiszíni berendezések elhelyezéséhez, illetve a CAF-ok elhelyezése miatt. Angyalföld kocsiszínben egy homoktöltő kerül elhelyezésre (tervezési közbeszerzés indításáról szeptemberi KGY dönt), Ferencvárosban egy mosó és egy homoktöltő (tervezési közbeszerzés indításról főpolgármesteri döntés született), az ÉKM költségellenőrzést indítja a BKK, Száva kocsiszínbe egy emelőberendezésre közbeszerzési eljárás megjelent (az eljárás már ÉKM költségellenőrzése megtörtént). További egy emelő átalakítási munkák nélkül Hungária kocsiszínbe kerül. A megvalósítás feltétele az EU támogatás biztosítása.
  • Akadálymentesítés: 2-es villamos peronjai (Fővám, Boráros) és Leányka utca BKK saját teljesítésben újraengedélyezi. Kivitelezésre megjelent tenderek az 50-es és 56-os peronokra ajánlati felhívások  megjelentek. A megvalósítás feltétele az EU támogatás biztosítása.

A fejlesztések előkészítéseit időben lassítja az Állami beruházási törvény új rendelkezései, illetve a közbeszerzési feladatok kormányzati szerveinek tanúsításai – reagált a BKK.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!