4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Nemrég még néhány milliárd euró miatt mentek ölre az EU kormányai a következő hétéves uniós büdzsének szentelt és a koronavírus-járvány miatt hosszú időre félbeszakadt tárgyalásokon. A költségvetési vita azonban nem kerül le a napirendről, sőt új formában, a járványt követő gazdaságkonszolidációs stratégia meghatározó részeként rövidesen újjáéled. Helyszíni jelentés Brüsszelből.

Von der Leyen a Marshall-tervhez hasonlítja a büdzsére alapozott programot

A politikusok időként szeretnek nagyokat mondani, különösen, ha a termék, amit el szeretnének adni, feljavításra szorul. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke sem kivétel ez alól, aki más uniós intézményekkel megosztva jelenleg egy nagyszabású terven dolgozik, aminek a koronavírus-járvány lecsengése után ki kellene húznia a kátyúból az európai gazdaságot.

A tervet előreláthatóan csak a húsvéti szünet után mutatja be az Európai Bizottság, de a testület feje már közölte, hogy ez lesz Európa új Marshall-terve, ami az EU hét évre durván 1000 milliárd eurós keretköltségvetésén alapul majd. A sajtó által megkérdezett elemzők rögtön kételyeiknek adtak hangot, emlékeztetve arra, hogy az Unió büdzséje az EU27-ek nemzeti összjövedelmének alig 1 százaléka, és mint ilyen aligha ér fel a második világháború után Nyugat-Európa gazdaságát feltámasztó eredeti Marshall-terv magasságába.

Arról már nem is szólva, hogy kevesebb mint két hónappal ezelőtt még arról folyt késhegyre menő vita az EU tagállamai között, hogy a közös GNI 1,07 vagy még ennél is kisebb részét fordítsák 2021 és 2027 között a közös kiadásokra a britek kilépése után. Joggal kérdezheti bárki, hogy ha néhány milliárd euró lenyelése ekkora problémát okoz néhány garasoskodó országnak, akkor mitől adnának nagyságrendekkel több pénzt a költségvetés felturbózására?

Egy magas rangú bizottsági tisztviselő ráadásul elhintette a sajtónak, hogy nem tartalmaz majd radikális változtatásokat az a módosított keretköltségvetési javaslat, amit nemsokára az asztalra helyez Brüsszel. „Nem lesz teljesen új tervezet, ami A-tól Z-ig mindent megváltoztat majd. Ehelyett inkább kiigazítások lesznek benne főleg a beruházások területén” – közölte Michael Hager, Valdis Dombrovskis bizottsági ügyvezető alelnök kabinetfőnöke.

Akkor hát honnan lesz temérdek pénz a korlátozott forrásokkal rendelkező uniós költségvetésből?

Johannes Hahn, az EU költségvetési biztosa rántotta le a leplet valamelyest a Financial Times-nak nyilatkozva a „rejtélyről”.

Az Európai Bizottság nem a keretköltségvetés belső szerkezetének átalakítására készül, de nem is a kiadások főösszegének a jelentős mértékű megemelésére - hanem ahhoz kíván nagyobb mozgásteret nyerni, hogy az uniós büdzsét, mint a kezességvállalás eszközét jelentős összegű kölcsönök felvételére tudja használni, amelyeket aztán továbbítani tud a leginkább rászoruló tagállamoknak.

Von der Leyenék ennek érdekében egy maximum négyéves időszakra a GNI 1,2 százalékáról 2 százalékára szeretnék felemelni azt a plafont, ami felső korlátot jelöl ki a tagállamok költségvetési befizetésének. A befizetési plafon és a tényleges költségvetési kiadások szintje közötti különbség egy puffer, ami a hitelminősítők számára jelzi az EU hitelképességét, ami kiváló AAA minősítést biztosít számára, olcsóbbá téve az általa felvett hiteleket. A Bizottság tehát nem több készpénzt kér a tagállamoktól, hanem egy garanciát, aminek birtokában becslések szerint évente körülbelül 100 milliárd euró kölcsönt lenne képes felvenni a pénzpiacokon. Ezt garanciaként használhatnák, aminek segítségével nagyságrendekkel (akár tízes szorzóval) több pénzt tudnának mozgósítani egy-egy tagállamban a beruházásokhoz.

A Bizottság becslései szerint ezzel a módszerrel három év alatt nagyjából 1500 milliárd euró összeget lehetne mobilizálni minden egyes, a tranzakcióban érintett tagállamban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!