4p

Ahogy azt a magyar autósok tapasztalhatták, jelentősen emelkedett az elmúlt hetekben az üzemanyagok ára, különösen a gázolajé. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő adatai szerint a hazai kutakon a dízel régiós összehasonlításban sem áll túl jól, a drágulás pedig az inflációnak is új lendületet adhat. Nem meglepő, hogy a gazdasági minisztérium ismét színre lépett.

Miközben a magyar lakosság anyagi helyzete elkeserítő, és immár a bolgár fogyasztást is alulmúlja a magyar, az üzemanyagok ára ismét drágulni kezdett. A folyamat mögött nemzetközi tényezők állnak, ahogy arról az Mfor Üzemanyagár-figyelő rendszeresen írt az elmúlt hetekben. Egyrészt a nyersolaj és a finomított termékek is jelentősen drágultak, másrészt a dollár jelentős erősödése is hozzájárult ehhez.

A fentiek miatt a magyar kutakon a mögöttünk hagyott héten is áremelkedést láthattunk. Az előző két hétben a gázolaj ára ugrott meg érdemben, ám ezúttal ennél az üzemanyagtípusnál csak minimális emelkedés volt. Ezzel szemben a benzin ára az elmúlt egy hétben 7 forinttal emelkedett.

Az áremelkedés hatására a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) ismét aktivizálta magát, és felszólította az üzemanyag-kereskedőket, az áraknak a szomszédos országok átlagára alatt kell lenniük! Mindezt tették annak apropóján, mert a KSH jelentése alapján a minisztérium megállapította, hogy mind a benzin mind a gázolaj esetében csökkenteni kell az árakat. Jelezték, amennyiben az áraikat nem mérsékelik a szomszédos országok átlagára alatti szintre, akkor a kormány kész beavatkozni az üzemanyagpiacon.

Ha megnézzük uniós összevetésben a hazai árakat, akkor azt láthatjuk, hogy azok kedvezően változtak, hiszen egy héttel korábban még 11 olyan ország volt, ahol olcsóbban lehetett tankolni, most pedig már csak kilenc.

Azáltal, hogy nálunk a régió néhány országához képest kisebb mértékű volt az árak emelkedése, ebben az összevetésben is javítottunk egy helyet. Igaz, ez arra volt elég, hogy az élmezőnyből a középmezőny éllovasává váljunk.

Annak ellenére, hogy ezen a héten a gázolaj ára csak néhány forinttal drágult, az uniós rangsorban mégis fentebb kerültünk, két helyet is ugrottak ebben az összehasonlításban a magyar árak.

Ami a régiónkat illeti, a dízel ára egy héttel ezelőtt is az élbolyban volt, csupán az osztrák szint volt magasabb, ebben nem volt most sem változás.

Ezekre reagálva jelezte az NGM közleménye szerint Magyarországon pénteken 95-ös oktánszámú benzint átlagosan 610 forintért, dízel üzemanyagot pedig átlagosan 629 forintért lehet literenként vásárolni. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pénteken kiadott adatai szerint a szomszédos országokban a benzin átlagára 606 forintot, a gázolaj átlagára 611 forint. (A KSH által vizsgált országok köre és az Mfor Üzemanyagár-figyelőnél számításba vett országok csak részben fedik egymást – szerk.) A fentiek alapján az NGM szerint a benzin 4 forinttal, a gázolaj 18 forinttal drágább, mint a régiós átlag.

Közleményében az NGM ugyan magának vindikálja a korábbi árcsökkenést, ám az valójában azért következett be, mert az olaj ára jelentősen csökkent. Összességében pedig a mostani drágulás sem a benzinkutakat működtető cégek féktelen kapzsisága, hanem ahogy azt fent írtuk, a nemzetközi folyamatok miatt következett be.

Megállhat az árak növekedése

Az NGM mostani színre lépése mögött azon túl, hogy az üzemanyagok ára valóban a régiós átlag felett van, lehet egy másik indok is. Az árak ugyanis remélhetőleg tetőznek a napokban, majd ismét jöhet némi árcsökkenés. Mindez nem az NGM jelzése, hanem amiatt következhet be, mert az olaj árának emelkedése is tetőzni látszik, miközben a forint a dollárral szemben erősödött.

Nyomás alá kerülnek a forgalmazók
Nyomás alá kerülnek a forgalmazók
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Mind a devizaárfolyamok, mind az olaj szempontjából fontos jelzés volt a pénteken publikált amerikai adat (Core PCE price Index), amely az infláció alakulását jelzi, és amelyet a Federal Reserve (Fed), az amerikai jegybank időnként még az inflációs alapmutatónál is jobban figyel. A várakozásokkal összhangban álló számok is hozzájárultak ahhoz, hogy az olaj ára a héten csak minimális mértékben növekedett, és a dollár árfolyama is fordult, a lokális csúcshoz képest gyengült a forinttal szemben is.

A fentiek miatt ugyan érdemi árcsökkenés nem várható a magyar piacon, abban azonban bízhatnak a hazai autósok, hogy legalább további áremelkedés sem lesz. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő heti prognózisa így az árak stabilizációjáról szól, mindez azt jelenti, hogy a már bejelentett árváltozásokon túl csak néhány forintos változás jöhet. Ha látunk változást, az is inkább árcsökkenés lehet, amivel a hazai árak közelíthetnek a régiós átlagszinthez.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!