4p

Miért állhatott be a Tisza és a Fidesz közötti különbség?
Ki nyerhet az adók körüli politikai viharon?
Mi lesz az átláthatósági törvényből?

Online Klasszis Klub élőben Somogyi Zoltánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves szociológust!

2025. szeptember 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Miután a forint az elmúlt napokban erősödött a főbb devizákkal szemben, ez a következő napokban akár az üzemanyagok piacára is begyűrűzhet. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő várakozása szerint ugyanakkor önmagában ez a tényező csak kisebb árcsökkenést eredményezhet.

Az olaj ára immár június vége óta – egy kisebb kilengéstől eltekintve – stabilan a 65-70 dolláros sávban mozog, ennek köszönhetően az üzemanyagáraknál sem láttunk nagy kilengést az árakban. Persze, ha a jelenlegi olajárat és a devizaárfolyamokat nézzük, akkor – összehasonlítva a korábbi árakkal – lett volna lehetőség árcsökkentésre. Erre azonban sajnos nem került sor, a hazai üzemanyagárak is beragadtak az 580-600 forint közötti sávba. A héten egyébként a kutakon gyakorlatilag nem volt ármozgás.

Az európai piacon is visszafogott ármozgást láthattunk. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő elemzéséhez szolgáló Weekly Oil Bulletin adatai szerint most sem voltak az egyes országok ármozgásaiban nagy különbségek. Ezen a héten 13 olyan országot találtunk, ahol a magyarországinál alacsonyabb a benzin átlagára.

A régiós rangsorban sem volt komolyabb mozgás. A magyarországi árak továbbra is az egyik legmagasabbak, hiszen a 95-ös benzin esetén csupán két országban, Ausztriában és Szlovákiában drágább ilyen üzemanyagot tankolni.

Sajnos a gázolaj esetén sem jobb a helyzet, hiszen a Weekly Oil Bulletin adatai szerint ennél az üzemanyagnál a múlt hetihez képest eggyel több „olcsóbb ország” lett. A friss számok szerint ugyanis 13 olyan ország van az EU-ban, ahol a magyarországinál alacsonyabb a dízel átlagára.

A fentiekből sejthető, hogy a régiós árversenyben sem állunk jól, hiszen – hasonlóan a benzinhez – a magyar átlagár az egyik legmagasabb. Itt is elmondható, hogy csupán két országban, Ausztriában és Romániában kell többet fizetniük az autósoknak, mint a hazai kutakon.

Tankoljunk most, vagy ráérünk?

A hét legfontosabb gazdasági eseménye az amerikai jegybank szerepét betöltő intézmény szerdai kamatdöntő ülése volt. Ezen a Fed ugyan 25 bázispontos csökkentésről döntött, ám a piaci reakció meglepő volt. Arra lehetett számítani, hogy a közgazdasági alapelvek miatt az alacsonyabb kamatszint erősebb gazdasági aktivitást hozhat, ami pedig növekvő olajkeresletet, majd emelkedő olajárat jelent. Ezzel szemben az olaj, ahogy azt fent is jeleztük, nem nagyon mozgott.

A magyarázat az, hogy a Fed elnöke, Jerome Powell óvatosan nyilatkozott a további kamatcsökkentésekről. Sőt úgy tűnik, hogy összességében kevesebb alkalommal és kisebb mértékben szándékozik csökkenteni az alapkamatot az intézmény, mint amennyit a piaci szereplők vártak.

Nem várható komoly ármozgás a magyar kutakon
Nem várható komoly ármozgás a magyar kutakon
Fotó: Depositphotos

A bizonytalan kamatcsökkentési ciklus mellett ugyanakkor más is visszafogja az olajárat. A keresleti oldalon ugyanis mérsékeltebb igényt látnak a szakértők. A héten például az amerikai Energiainformációs Hivatal (Energy Information Administration) fejezte ki aggodalmát emiatt. Könnyen belátható, hogy a gyengülő kereslet nyomást helyez az árakra is, ez pedig visszafogta a rövid távú áremelkedésre vonatkozó reményeket.

Mindeközben a globális olajpiacon a kínálati oldalon az OPEC+ már bejelentette, hogy komolyabb termelésnövelésbe kezd. Ezzel párhuzamosan pedig a szervezeten kívüli országok, így az Egyesült Államok vagy éppen Brazília is tovább növeli a kitermelését. Az olajkínálat bővülése és az amerikai üzemanyag-készletek túlkínálata pedig továbbra is alacsonyan tartják az olajárakat.

Mindezek mellett a legutóbbi amerikai makroadatok is azt jelzik, hogy visszafogott maradhat a kereslet. A heti adatok szerint ugyanis az amerikai munkaerőpiac tovább gyengült. Ráadásul az ingatlanpiacról is negatív hírek érkeztek, a családi házak építése augusztusban többéves mélypontra zuhant, eközben továbbra is jelentős az eladatlan új házak száma.

Mindezek fényében inkább az a meglepő, hogy az európai piacon irányadó Brent típus még nem esett 65 dollár alá. Ez a szakértők szerint azért várat magára, mert az orosz olajimportra váró újabb szankció miatt valószínűleg lesznek olyan országok és vállalatok, amelyek új szállító után fognak nézni. Az újabb szankció miatt a globális kínálatból kieső orosz olaj révén nem alakul ki jelentős túlkínálat és ezért nem látunk komoly áresést a folyékony arany jegyzésében.

A fenitek miatt néhány forintos árcsökkenésre ugyan látunk okot a magyar kutaknál, de drasztikus változásra nem kell készülni az Mfor Üzemanyagár-figyelő prognózisa szerint. Így a jövő héten is az elmúlt két hétben látott árakra számíthatunk.

A grafikonok a cikkünk megjelenésekor aktuális adatokat mutatja, ezek azonban később frissülhetnek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!