Magyarország legnagyobb** műszaki áruházlánca, a MediaMarkt, az elmúlt évekhez hasonlóan idén novemberben is megkérdezte a lakosságot a karácsonyi ajándékozási terveiről. Az Opinio Institute segítségével végzett kutatás eredményei szerint a korábbi évekhez képest határozottabb elképzelésünk van arról, mit is szeretnénk a fa alá, ugyanakkor az ajándékokra szánt szűkös költségkeret miatt valószínűleg sokak számára a kiszemelt tárgy csak vágyálom marad.
A haszontalan apróságok ideje lejárt
Míg a MediaMarkt tavaly karácsony előtti kutatása alkalmával az emberek 38%-a nyilatkozott úgy, hogy örülne ajándékba valami meglepetésnek, akkor is, ha az a valami kevésbé hasznos, addig idén ez az arány már csak 10 százalék. Az emberek relatív többsége (40 százalék) szeretné, ha olyan praktikus dolgokat kaphatna, amire valóban szüksége van – erre leginkább az önálló életet most kezdő húszas, harmincas korosztály vágyik –, a megkérdezettek további 6 százaléka pedig csak a konkrétan kinézett holminak örülne.
A válaszadók 24 százaléka tárgyak helyett inkább valamilyen közös élményt, utazást, programot szeretne szeretteivel. Elsősorban a nők és az idősebb, 50+ korosztály preferálná az ilyen jellegű közös ajándékokat. Ugyanakkor a válaszadók közel ötödének (17 százalék) saját bevallása szerint megvan mindene, ezért semmilyen meglepetésre nem vágyik.
Műszaki cikk ajándékba? Arra vágyunk, amivel az időnk nagy részét töltjük
Majdnem minden második (48 százalék) családban felmerül időnként a műszaki cikk vásárlásának igénye, szüksége karácsony alkalmával, de mindössze 12 százalékuk szerint jellemző, hogy ezeket a tárgyakat meg is veszik. A háztartási cikkek közül egyértelműen az olyan jelentős beruházásnak számító nagygépek végeztek a kívánságlista első helyén (18 százalék), mint a mosógép, szárító, sütő, hűtő. Ezekre, valamint a kisebb konyhai és egyéb háztartási munkát megkönnyítő eszközökre leginkább a nők vágynak. A képzeletbeli dobogó második helyén – holtversenyben a kisgép kategóriával (14 vs. 13 százalék) – a számítástechnikai eszközök szerepelnek. Bár utóbbira pedig a férfiak tartanak igényt nagyobb arányban, összességében az első három leginkább vágyott termékkör mind a két nem esetében azonos. A negyedik helyen van eltérés, itt a nők egy új mobilt, a férfiak viszont inkább egy új konzolt vagy játékot látnának szívesebben a fa alatt. Nemtől függetlenül, a 20 év alattiaknak elsősorban számítástechnikai eszközökre, új laptopra lenne szüksége bevallásuk szerint.
Nem a nagyzolás, hanem a hiány az oka
A legtöbben (40 százalék) azért vágynak a megjelölt termékkategóriára, mert még egyáltalán nincs ilyen eszközük. 40 éves korig ez a döntő indoka az új készülék iránti igénynek, 40 év felett pedig a korszerűsítés, vagy a régi, elromlott gép pótlása. Az összes válaszadó több, mint negyede (27 százalék) cserélné korszerűbbre meglévő gépeit, és ötödük pedig a régi, tönkrement gépek miatt vágyik a cserére. Pusztán a fejlettebb technológia vagy a jobb funkciók mindössze a válaszadók 4%-át motiválja.
„Tapasztalataink szerint a Black Friday – avagy a mi esetünkben Black November – klasszikusan az az időszak, amikor az emberek egy ideje már tervezett, halogatott vásárlásokat valósítanak meg. Ilyenkor általában a már régóta vágyott termékkel kapcsolatban pontos elképzeléseik vannak, amire akár az online ajánlatok között is lecsaphatnak. Azonban ilyen esetekben is javasoljuk az üzletekbe ellátogatást, hogy biztosan azt kapjuk, amit szeretnénk, hiszen más az interneten nézegetni egy terméket, és más a kezünkbe fogni, kipróbálni, Sőt, a szaktanácsadók rámutathatnak olyan tulajdonságaira az eszköznek, ami az online leírásban esetleg nem domborodott ki, és segíthet dönteni két termék közötti hezitálás esetén még akkor is, ha végül otthon, online rendeljük meg." – tanácsolja a vásárlást fontolgatóknak Magyar Norbert, a Media Markt Magyarország kereskedelmi igazgatója.
Az akciókat és a fizetést várjuk
A családok 10 százalékaa egyáltalán nem tervez idén ajándékozni.
Akik mégis, többségében igyekeznek valami apróságot találni szeretteiknek: a kutatásban résztvevők közel fele (46 százalék) 10 ezer forint alatti összeget szán személyenként ajándékra, ebből 18 százalék 5 ezer forintnál is kevesebbet. 10 ezer és 20 ezer forint közötti összeget az emberek 21 százaléka tervez költeni egy-egy rokonra vagy barátra, a 20 ezer forint feletti költségkeretet szintén az emberek ötöde (20 százalék) engedheti meg magának. Igyekszünk tudatosan, előre vásárolni, és figyelni az akciókat: 16% az ajándékok beszerzését szereti minél előbb megejteni, aki teheti (23 százalék) már novemberben az akciók alkalmával megvásárolja a legtöbb dolgot, de közel ugyanennyien vannak azok is, akik a decemberi fizetésük megérkezése után időzítik be a legtöbb ajándékvásárlást.
„A decemberi fizetés utáni időzítés nem újkeletű – teszi hozzá a kereskedelmi igazgató – karácsony előtt a kereskedelemben szokásosan a december 10. utáni hétvégé a legforgalmasabb. Idén is erre készülünk. Mivel az elmúlt időszakban minden jel arra mutatott, hogy a vásárlók sokkal tudatosabbak lettek a költéseiket illetően, úgy gondoljuk, hogy idén még olyanok is a novemberi akciókban szerzik be az ajándékba szánt, vagy a karácsonyi sütés-főzéshez szükséges eszközöket, akik általában későbbre hagyják a vásárlást, vagy alapvetően el szokták kerülni ezt a forgalmas időszakot. Ezt támasztja alá az idén először indított VIP feliratkozási lehetőségünk is, amelyre a vártnál nagyobb volt az érdeklődés. Ezért, bár konzervatívak a várakozásaink, de bizakodva nézünk az év végi forgalom elé" – zárta gondolatát Magyar Norbert.