Az orosz–ukrán háború miatt kiesett alkatrészeket a BKV más országokból, mások mellett spanyol üzemekből szerzi be. Az orosz vállalat által felújított metrókocsikhoz gyártott alkatrészekből a BKV-nak az év végéig elég készlete van - nyilatkozta az Infostartnak Bolla Tibor vezérigazgató.
"A kialakult helyzet nemcsak a metrót, hanem más ágazatot is érint. A 2-es és a 4-es vonalon Alstom-szerelvények vannak; volt az Alstom képviselőivel egy tárgyalás az utánpótlással kapcsolatban és ott kisebbek a problémák, mint az orosz gyárnál, ahol bár megvan a kapcsolat, most nehézkesebb az alkatrészellátás, de az idei évre mi nem látunk alkatrészellátási problémát" – ecsetelte Bolla Tibor.
Arra az esetre, ha elhúzódna a háború, alternatív beszerzési forrásokat keresnek az orosz alkatrészek esetleges pótlására.
A háború viszont sújtja a villamoságazatot is, és most már az autóbusz-ágazat is érintett.
"Gumiabroncsokból például hiány kezd kialakulni, de ott is több hónapos készlettel rendelkezünk.
A villamosokhoz kerékabroncsot gyártó két cégből az ukrán bezárt, ezt az eszközt ezért a spanyol beszállítótól próbáljuk most beszerezni" – folytatta.
A 3-as metró szerelvényeinek megújítását közben az orosz Metrovagonmas végezte el. A BKV költségvetéséről is beszélt, anyagi segítségre volna szüksége a cégnek, több tétel körül nagy a bizonytalanság, ugyanakkor "egy bizonytalan üzleti terv is jobb, mint egy semmilyen".
A legjelentősebb, ami hiányt képez most, az az energiaárak elszabadulása miatti tétel, már most látszik, hogy 10 és 20 milliárd forint közötti a többlete emiatt a BKV-nak, amihez még hozzászámolhatjuk a beszállítói vagy anyagáremeléseket. Jóval több mint 20 milliárd fölötti lesz az idei hiány."