Az amerikai nyugdíjrendszer egy kiterjedt komplexum, a társadalombiztosítási kifizetések, a munkahelyi megtakarítási tervek és az egyéni vagyon úgynevezett "háromlábú zsámolya". De vajon a rendszer teljesíti-e elsődleges célját, azaz a biztonságos nyugdíjazás elérését minden amerikai számára? Szakértők szerint a társadalombiztosítási juttatások módosítása lenne a legjobb módja az időskori szegénység kezelésének. Ez azonban költséges lenne egy olyan időszakban, amikor a program pénzügyei már így is ingatagok. A válasznak azonban óriási politikai következményei vannak. "Ez egy érzékeny terület" - mondta Olivia Mitchell, a Pennsylvaniai Egyetem üzleti gazdaságtan és közpolitika professzora, a Nyugdíjkutatási Tanács ügyvezető igazgatója a CNBC-nek.
Mi az elviselhető szegénységi ráta az amerikai idősek körében? Az egyik mérőszám - melynek számítása során a szegénység mélységét a szegény népesség átlagos jövedelemkülönbségének és a szegénységi küszöbhöz viszonyított jövedelemnek a százalékában mérik - szerint az Egyesült Államok rosszabbul teljesít, mint a legtöbb fejlett ország. A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) szerint a 65 év feletti amerikaiak mintegy 23 százaléka él szegénységben. Ezzel az Egyesült Államok a 38 tagú csoport 30 másik országa mögött áll, ahol a szegénységi ráta együttesen átlagosan 13,1 százalék.
Az úgynevezett szegénység mélységét a szegények átlagjövedelme és a relatív szegénységi küszöb, - amit a mediánjövedelem 50 százalékában határoztak meg - közötti különbséggel mérik. Az idősek körében a legnagyobb szegénységi mélység alapján a szegénységi küszöbhöz tartozó jövedelem több mint 35 százaléka Izlandon, Koreában, Mexikóban, Törökországban és az Egyesült Államokban tapasztalható. Ez azt jelenti, hogy ezekben az országokban a 66 évesnél idősebb, viszonylag szegénynek számító személyek átlagos jövedelme nem éri el a relatív szegénységi küszöb jövedelmének 65 százalékát.
A szervezet adatai szerint csak Mexikó áll rosszabbul, mint az Egyesült Államok az időskori szegénység tekintetében, ami azt jelenti, hogy körükben az átlagjövedelem alacsonyabb a szegénységi küszöbnél. És csak három országban rosszabb a jövedelmi egyenlőtlenség az idősek körében.
Ugyanebben a rangsorban Magyarország meglepően nem rossz pozícióban tartózkodik, az OECD átlagánál is jobb mutatót produkál, tehát ebben a megítélésben - hangsúlyozzuk, hogy ebben a megítélésben - viszonylag kedvező a magyar szegény(ebb) öregek helyzete sok más országban mértnél.
Andrew Reilly, az OECD Foglalkoztatási, Munkaügyi és Szociális Ügyek Igazgatóságának nyugdíjelemzője szerint számos tényező járul hozzá a szegénység dinamikájához. Egyrészt az Egyesült Államok általános szegénységi rátája magas a többi fejlett országhoz képest - ez a dinamika az időskorban is érvényesül, mondta Reilly.
Továbbá az amerikai társadalombiztosítási alapellátás alacsonyabb, mint a legtöbb OECD-tagállamban a minimális állami ellátás.
Más országokhoz képest nagyon kevés a biztonság. Az Egyesült Államok az egyetlen fejlett ország, amelyik nem kínál kötelező munkahitelt - ami fontos tényező a nyugdíjjáradék összegének meghatározásakor - például az anyáknak a szülési szabadság alatt. A legtöbb más nemzet kötelező jóváírást ad azoknak a szülőknek is, akik néhány évre elhagyják a munka világát, hogy kisgyermekeikről gondoskodjanak.
Ugyanakkor az amerikai juttatási rendszer bizonyos szempontból nagyvonalúbb, mint más nemzeteké. Olivia Mitchell szerint például a nem dolgozó fél a házastárs munkatapasztalatán alapuló részleges társadalombiztosítási ellátást kaphat, ami más országokban nem jellemző.
Egyes kutatók szerint az OECD statisztikái túlbecsülik az időskori szegénység súlyosságát, ami annak köszönhető, hogy a szervezet az amerikai statisztikusok módszeréhez képest másképp méri a szegénységet.
Az amerikai népszámlálási hivatal adatai szerint például a 65 éves és idősebb amerikaiak 10,3 százaléka él szegénységben - ez jóval alacsonyabb arány, mint amit az OECD adatai sugallnak. A Kongresszusi Kutatószolgálat szerint az elmúlt öt évtizedben több mint kétharmaddal csökkent az időskori jövedelmi szegénység aránya.
Történelmileg az idős amerikaiak körében a szegénység magasabb volt, mint a fiatalok körében. Ez azonban már nem igaz - az 1990-es évek eleje óta az időseknél alacsonyabb a szegénységi ráta, mint a 18-64 éveseknél - állapította meg a CRS.
"Az amerikai szegénység története nem arról szól, hogy az idősek egyre rosszabbul élnek" - mondta Olivia Mitchell.
Javul a helyzetük.
A javulás ellenére az idősek bizonyos csoportjai - például az özvegyek, az elvált nők és a soha nem házasodott férfiak és nők - még mindig "kiszolgáltatottak" - írta Zhe Li és Joseph Dalaker, a CRS szociálpolitikai elemzői.
Két fő problémás terület továbbra is fennáll
A szakértők szerint a rendszernek vannak olyan aspektusai, amelyeken legalábbis finomítani kellene. A kutatók úgy tűnik, egyetértenek abban, hogy a társadalombiztosítás fenyegető finanszírozási hiánya talán a legégetőbb probléma, amellyel az amerikai idősek szembesülnek.
A hosszabb élettartam és a nyugdíjas éveik felé rohanó baby boomerek nyomást gyakorolnak a társadalombiztosítási alap fizetőképességére; a becslések szerint 2033-ban elfogy a pénz. Ekkor a kongresszus intézkedése nélkül a fizetések után befolyt adók az ígért nyugdíjazási juttatások nagyjából 77 százalékát finanszíroznák.
"A társadalombiztosítás közelgő fizetésképtelensége az idősek pénzügyi jólétét fenyegeti" - mondta Olivia Mitchell, a Pennsylvania Egyetem közgazdász professzora és a Nyugdíjkutatási Tanács ügyvezető igazgatója.
A társadalombiztosítási kifizetések emelése a jövedelmi spektrum alacsony végénél segítene az időskori szegénység elleni küzdelemben, de több pénzbe is kerülne egy olyan időszakban, amikor a program pénzügyei ingatagok. "A nyugdíjas szegénység elleni küzdelem legegyszerűbb módja a magasabb szintű biztonsági juttatás" - mondta Reilly. „Ez azonban rendkívül költséges lenne, különösen egy olyan nagy országban, mint az Egyesült Államok.”
Blanchett viszont ezt a megközelítést támogatja. Egy ilyen módosítás a magasabb jövedelműek juttatásainak csökkentésével járhatna, ami a jelenleginél is progresszívebbé tenné a rendszert - mondta. Jelenleg a társadalombiztosítás a "nagyon alacsony" jövedelemmel (évi kábé 15 ezer dollár) rendelkezők esetében a jövedelem 75 százalékát, a "maximális" jövedelemmel (nagyjából 148 ezer dollár) rendelkezők esetében pedig 27 százalékát helyettesíti a társadalombiztosítási hivatal szerint.
A magyar nyugdíjasok, közöttük a legszegényebbek helyzete az Orbán-kormány 2010-es hatalomra kerülése óta stabilan romlott, és mostanra nagyjából kilátástalanná vált. A nyugdíjrendszer átalakítása – egyfelől a magánynyugdíjak einstandolása, s e pillér ilyenformán kiiktatása, valamint a svájci indexálásról az egyszerű inflációkövető rendszerre való áttérés egyértelmű veszteségeket okoztak az öregeknek. Az elmúlt évek lendületes béremeléseit nem veszik figyelembe a nyugdíjak emelésénél, aminek következtében egyre szélesebbre nyílik az olló a fizetések és az időskori ellátások között. Ennek következménye az is, hogy egyre több nyugdíjas csúszik be jövedelme alapján a szegénységi küszöb alá. Két és félszer több szegény nyugdíjas lett 12 év alatt.
A nyugdíjas infláció pedig 2022. szeptembere óta minden hónapban nagyobb, mint az általános fogyasztóiár-index, így az időseknek nyugdíjukból gyorsabb drágulást kell finanszírozniuk.