7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az OECD szerint a 65 év feletti amerikaiak mintegy 23 százaléka él szegénységben. Ez az egyik legmagasabb arány a fejlett országok között. Az amerikai népszámlálási adatok szerint az idősek kisebb hányada szegény, és az időskori szegénység országszerte csökken. Összevetve a magyarországi idősek helyzetével a számok alapján az USA idős szegényei rosszabb helyzetben vannak - legalábbis az OECD mutatója szerint.

Az amerikai nyugdíjrendszer egy kiterjedt komplexum, a társadalombiztosítási kifizetések, a munkahelyi megtakarítási tervek és az egyéni vagyon úgynevezett "háromlábú zsámolya". De vajon a rendszer teljesíti-e elsődleges célját, azaz a biztonságos nyugdíjazás elérését minden amerikai számára? Szakértők szerint a társadalombiztosítási juttatások módosítása lenne a legjobb módja az időskori szegénység kezelésének. Ez azonban költséges lenne egy olyan időszakban, amikor a program pénzügyei már így is ingatagok. A válasznak azonban óriási politikai következményei vannak. "Ez egy érzékeny terület" - mondta Olivia Mitchell, a Pennsylvaniai Egyetem üzleti gazdaságtan és közpolitika professzora, a Nyugdíjkutatási Tanács ügyvezető igazgatója a CNBC-nek.

Mi az elviselhető szegénységi ráta az amerikai idősek körében? Az egyik mérőszám - melynek számítása során a szegénység mélységét a szegény népesség átlagos jövedelemkülönbségének és a szegénységi küszöbhöz viszonyított jövedelemnek a százalékában mérik - szerint az Egyesült Államok rosszabbul teljesít, mint a legtöbb fejlett ország. A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) szerint a 65 év feletti amerikaiak mintegy 23 százaléka él szegénységben. Ezzel az Egyesült Államok a 38 tagú csoport 30 másik országa mögött áll, ahol a szegénységi ráta együttesen átlagosan 13,1 százalék.

Az úgynevezett szegénység mélységét a szegények átlagjövedelme és a relatív szegénységi küszöb, - amit a  mediánjövedelem 50 százalékában határoztak meg - közötti különbséggel mérik. Az idősek körében a legnagyobb szegénységi mélység alapján a szegénységi küszöbhöz tartozó jövedelem több mint 35 százaléka Izlandon, Koreában, Mexikóban, Törökországban és az Egyesült Államokban tapasztalható. Ez azt jelenti, hogy ezekben az országokban a 66 évesnél idősebb, viszonylag szegénynek számító személyek átlagos jövedelme nem éri el a relatív szegénységi küszöb jövedelmének 65 százalékát.

A szervezet adatai szerint csak Mexikó áll rosszabbul, mint az Egyesült Államok az időskori szegénység tekintetében, ami azt jelenti, hogy körükben az átlagjövedelem alacsonyabb a szegénységi küszöbnél. És csak három országban rosszabb a jövedelmi egyenlőtlenség az idősek körében.

Ugyanebben a rangsorban Magyarország meglepően nem rossz pozícióban tartózkodik, az OECD átlagánál is jobb mutatót produkál, tehát ebben a megítélésben - hangsúlyozzuk, hogy ebben a megítélésben - viszonylag kedvező a magyar szegény(ebb) öregek helyzete sok más országban mértnél.

Az idősek élete mindehol egyre nehezebb. Fotó: Depositphotos
Az idősek élete mindehol egyre nehezebb. Fotó: Depositphotos

Andrew Reilly, az OECD Foglalkoztatási, Munkaügyi és Szociális Ügyek Igazgatóságának nyugdíjelemzője szerint számos tényező járul hozzá a szegénység dinamikájához. Egyrészt az Egyesült Államok általános szegénységi rátája magas a többi fejlett országhoz képest - ez a dinamika az időskorban is érvényesül, mondta Reilly.

Továbbá az amerikai társadalombiztosítási alapellátás alacsonyabb, mint a legtöbb OECD-tagállamban a minimális állami ellátás.

Más országokhoz képest nagyon kevés a biztonság. Az Egyesült Államok az egyetlen fejlett ország, amelyik nem kínál kötelező munkahitelt - ami fontos tényező a nyugdíjjáradék összegének meghatározásakor - például az anyáknak a szülési szabadság alatt. A legtöbb más nemzet kötelező jóváírást ad azoknak a szülőknek is, akik néhány évre elhagyják a munka világát, hogy kisgyermekeikről gondoskodjanak.

Ugyanakkor az amerikai juttatási rendszer bizonyos szempontból nagyvonalúbb, mint más nemzeteké. Olivia Mitchell szerint például a nem dolgozó fél a házastárs munkatapasztalatán alapuló részleges társadalombiztosítási ellátást kaphat, ami más országokban nem jellemző.

Egyes kutatók szerint az OECD statisztikái túlbecsülik az időskori szegénység súlyosságát, ami annak köszönhető, hogy a szervezet az amerikai statisztikusok módszeréhez képest másképp méri a szegénységet.

Az amerikai népszámlálási hivatal adatai szerint például a 65 éves és idősebb amerikaiak 10,3 százaléka él szegénységben - ez jóval alacsonyabb arány, mint amit az OECD adatai sugallnak. A Kongresszusi Kutatószolgálat szerint az elmúlt öt évtizedben több mint kétharmaddal csökkent az időskori jövedelmi szegénység aránya.

Történelmileg az idős amerikaiak körében a szegénység magasabb volt, mint a fiatalok körében. Ez azonban már nem igaz - az 1990-es évek eleje óta az időseknél alacsonyabb a szegénységi ráta, mint a 18-64 éveseknél - állapította meg a CRS.

"Az amerikai szegénység története nem arról szól, hogy az idősek egyre rosszabbul élnek" - mondta Olivia Mitchell.

Javul a helyzetük.

A javulás ellenére az idősek bizonyos csoportjai - például az özvegyek, az elvált nők és a soha nem házasodott férfiak és nők - még mindig "kiszolgáltatottak" - írta Zhe Li és Joseph Dalaker, a CRS szociálpolitikai elemzői.

Két fő problémás terület továbbra is fennáll

A szakértők szerint a rendszernek vannak olyan aspektusai, amelyeken legalábbis finomítani kellene. A kutatók úgy tűnik, egyetértenek abban, hogy a társadalombiztosítás fenyegető finanszírozási hiánya talán a legégetőbb probléma, amellyel az amerikai idősek szembesülnek.

A hosszabb élettartam és a nyugdíjas éveik felé rohanó baby boomerek nyomást gyakorolnak a társadalombiztosítási alap fizetőképességére; a becslések szerint 2033-ban elfogy a pénz. Ekkor a kongresszus intézkedése nélkül a fizetések után befolyt adók az ígért nyugdíjazási juttatások nagyjából 77 százalékát finanszíroznák.

"A társadalombiztosítás közelgő fizetésképtelensége az idősek pénzügyi jólétét fenyegeti" - mondta Olivia Mitchell, a Pennsylvania Egyetem közgazdász professzora és a Nyugdíjkutatási Tanács ügyvezető igazgatója.

A társadalombiztosítási kifizetések emelése a jövedelmi spektrum alacsony végénél segítene az időskori szegénység elleni küzdelemben, de több pénzbe is kerülne egy olyan időszakban, amikor a program pénzügyei ingatagok. "A nyugdíjas szegénység elleni küzdelem legegyszerűbb módja a magasabb szintű biztonsági juttatás" - mondta Reilly. „Ez azonban rendkívül költséges lenne, különösen egy olyan nagy országban, mint az Egyesült Államok.”

Blanchett viszont ezt a megközelítést támogatja. Egy ilyen módosítás a magasabb jövedelműek juttatásainak csökkentésével járhatna, ami a jelenleginél is progresszívebbé tenné a rendszert - mondta. Jelenleg a társadalombiztosítás a "nagyon alacsony" jövedelemmel (évi kábé 15 ezer dollár) rendelkezők esetében a jövedelem 75 százalékát, a "maximális" jövedelemmel (nagyjából 148 ezer dollár) rendelkezők esetében pedig 27 százalékát helyettesíti a társadalombiztosítási hivatal szerint.

A magyar nyugdíjasok, közöttük a legszegényebbek helyzete az Orbán-kormány 2010-es hatalomra kerülése óta stabilan romlott, és mostanra nagyjából kilátástalanná vált. A nyugdíjrendszer átalakítása – egyfelől a magánynyugdíjak einstandolása, s e pillér ilyenformán kiiktatása, valamint a svájci indexálásról az egyszerű inflációkövető rendszerre való áttérés egyértelmű veszteségeket okoztak az öregeknek. Az elmúlt évek lendületes béremeléseit nem veszik figyelembe a nyugdíjak emelésénél, aminek következtében egyre szélesebbre nyílik az olló a fizetések és az időskori ellátások között. Ennek következménye az is, hogy egyre több nyugdíjas csúszik be jövedelme alapján a szegénységi küszöb alá. Két és félszer több szegény nyugdíjas lett 12 év alatt.

A nyugdíjas infláció pedig 2022. szeptembere óta minden hónapban nagyobb, mint az általános fogyasztóiár-index, így az időseknek nyugdíjukból gyorsabb drágulást kell finanszírozniuk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!