A hétfői Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat megerősíti: a kormány a román féllel folytatott külgazdasági egyeztetések figyelembevételével egyetért a Budapest-Kolozsvár nagysebességű vasútvonal előkészítésével.
Ennek érdekében a kormány a Beruházási Előkészítési Alapból az idei évre 300 millió forintot tesz félre a fejlesztési tárca javára. Az előkészítési fázist 2019. december 31-ig kell megvalósítani. Emellett 2019-es évre ugyanerre a célra még 700 millió forintot kell majd biztosítania Varga Mihály nemzetgazdasági miniszternek.
Összesen tehát a korábbi hírekkel megegyezően 1 milliárd forintot már most elkölt a gyorsvasút létrehozására a kormány. Ennek ellenére egyhamar nem lesz a dologból semmi sem - tekintve a határozatban megszabott határidőket.
A fejlesztési miniszternek, Seszták Miklósnak 2020. január 31-ig kell elkészítenie az előkészítési fázis végrehajtásáról és az összeg felhasználásáról szóló jelentést.
2020. március 15-ig pedig el kell készítenie a konkrét előterjesztést is a beruházás megvalósításáról.
A projekt egyébként számos kérdőjelet felvet, különös tekintettel annak megtérülési idejére. A Mátészalkaleaks civil csoport számításai szerint ugyanis fél évezred alatt sem térülne meg a projekt, a román szakemberek mindössze választási kampányszövegnek tartják az elképzelést.
Köllő Gábor, a kolozsvári műszaki egyetem professzora képzelgésnek tartja a TGV-t. "Csak Nyugat-Európában, a Távol-Keleten és a világ még néhány helyén vannak nagysebességű vonatok". Egy Kolozsvár és Budapest közötti TGV-hez szerinte az egész pályát át kellene építeni, azt pedig kétli, hogy erre bárkinek is lenne pénze, hiszen ez iszonyatos költségekkel járó beruházás lenne.