4p

Az utóbbi évek során lényegesen javult a magyar bankrendszer digitális felkészültsége, a következő időszakban a biztosítási és a tőkepiaci szektornak is föl kell zárkóznia - mondta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) digitalizációért és fintech fejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója szerdán Budapesten, a jegybank lefrissebb fintech és digitalizációs jelentésének bemutatóján.

Szombati Anikó kiemelte a mesterséges intelligencia térnyerését, szerinte ennek köszönhető, hogy a digitalizáció terjedése a világjárványt követő visszaesés után ismét egyre lendületesebb. Figyelmeztetett arra, hogy a technológiai újítások ugyanakkor a bűnözők kezében is hatékonyan működnek, és mivel az online térben egyre nagyobb a támadási felület is, a pénzügyi szolgáltatók legjelentősebb feladatainak egyike a kiberbiztonság lesz.

A szakértő a következő időszak nagy lehetőségének tartja a digitális jegybankpénzek megjelenését, hiszen a digitális eurót előkészítő jogszabálycsomagról már elkezdődtek a tárgyalások.

Szombati Anikó szerint a fintech (financial technology, pénzügyi technológia) digitális fejlesztések belföldi térnyerését mutatja, hogy 2017 óta megduplázódott a fintech-cégek száma Magyarországon, a digitális termékértékesítésből származó bevételek aránya jelentősen nő, a bankok pedig maguk is egyre nagyobb erőforrásokat fordítanak fejlesztésekre. A blokklánc és megosztott főkönyvi technológiák alkalmazásában még lehetne fejlődniük, miként az banki alaprendszerek hatékonysága is javításra szorul - tette hozzá.

Nagyot fejlődött a magyar bankrendszer digitalizációja
Nagyot fejlődött a magyar bankrendszer digitalizációja
Fotó: Depositphotos

A biztosítóknak az intézményi szintű fejlesztéseket, a belső folyamatok digitalizációját kell elsősorban gyorsítaniuk, de jelentős mértékben fejlesztették a digitális elérésüket és az online ügyintézést. A befektetési szolgáltatók piacán ugyancsak látni jó kezdeményezéseket, de a digitális felkészültség területén még mindig jelentős a szórás, a banki hátterű társaságok előrébb tartanak - ismertette Szombati Anikó.

Molnár Tünde, az OTP Bank global markets vezetője abban bízik, hogy a technológiai újítások, vagyis a korszerű adatelemzés (bigdata), a gépi tanulás (machine learning) és a mesterséges intelligencia alkalmazásával a legjobb befektetési tanácsadás már nem a privátbanki ügyfelek kiváltsága lesz.

Úgy vélte, a hozam kiemelt szempont marad, de egyre fontosabb lesz, hogy milyen módon kerülnek a pénzügyi termékek az ügyfelek elé, akik életkortól függetlenül az egyszerű és gyors befektetési lehetőségeket részesítik előnyben.  

Pereczes János, az MBH Bank ügyvezető igazgatója szerint átalakul a megtakarítás fogalma, a befektetésekkel más célja lesz a fiatalabb nemzedékeknek, és nehezebb is megszólítani őket, mint az idősebbeket. Nagy lehetőséget lát a kriptoeszközök térnyerésében, szerinte ezt a bankok sem hagyhatják ki, a mesterséges intelligencia pedig új ügyfelek tömegeinek keltheti föl a figyelmét a befektetési szolgáltatások iránt.  

A Dorsum Informatikai Fejlesztő és Szolgáltató Zrt. üzletfejlesztési igazgatója arra mutatott rá, hogy egyre inkább a vagyoni helyzet és az élethelyzet határozza meg a bankolási szokásokat, és mindegyik ügyfél számára egyedi digitális kiszolgálást kell biztosítani. Fischer Bálint arra számít, hogy az ügyfeleknek sokkal nagyobb szabadságuk lesz a pénzügyi szolgáltatók megválasztásában, és élni is fognak ezzel a lehetőséggel.   

Szabó Tamás, a Gránit Bank ügyvezető igazgató-helyettese ugyancsak arra számít, hogy a mesterséges intelligencia alapjaiban változtatja meg a pénzügyi szokásokat, és a személyes tanácsadás prémium szolgáltatássá válik. A befektetési tanácsadás átültetése digitális formába ugyanakkor ma még komoly kihívás - hangsúlyozta. (MTI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!