Ezzel a megkérdezett országok élmezőnyébe tartozunk – állapította meg a Visa 2024. évi közép-kelet európai utazási és fizetési szokásokat vizsgáló felmérése. A régióból külföldre utazó válaszadók mind nagyobb valószínűséggel használják ezt a fizetési módot a helyszínen: a legnépszerűbb választás a kártya, az okostelefon és az okosóra, amelyet a turisták 80 százaléka választ (szemben a 2023. évi 77 százalékkal). A Magyarországról útnak indulók is követik a növekvő tendenciát, sőt a digitális fizetések nagy népszerűségének köszönhetően a régiós átlagnál magasabb arányban (84 százalék) terveznek ilyen módon fizetni, amikor külföldre utaznak.
A megkérdezett közép- és kelet-európai országok utazói, akik külföldön fizetésre használják a kártyájukat, érzékelik annak előnyeit, különösen a kártyás vásárlás által nyújtott kényelmet (61 százalék), a gyorsaságot (55 százalék) és azt, hogy elkerülhetik a készpénz elvesztésének kockázatát (54 százalék). Ezeket az előnyöket a magyar válaszadók még nagyobb hányada emelte ki: a kényelmet 73 százalék, a gyorsaságot 70 százalék és a készpénzmentesség biztonságát 53 százalék jelölte meg.
A Visa tanulmánya szerint a magyar fiatalok is szívesen fizetnek mobillal, különösen a 18-25 év közötti válaszadók, akiknek 39 százaléka tervezi, hogy okostelefonnal vagy okosórával fizet utazása során.
Az idei évben külföldi nyaralást tervező közép- és kelet-európaiak többsége (75 százalék) az indulás előtt dönt arról, hogyan fizet majd az út során. Ha olyan országba utaznak, ahol más pénznemben fizetnek, 53 százalékuk ugyanazt a kártyát tervezi használni, amelyet otthon is használ. A magyarok és a románok döntenek leginkább másik kártya használata mellett. A kártyahasználó hazai utazók 59 százaléka, olyan kártyát választ az utazásához, amely többdevizás számlához kapcsolódik.
„Az OTP Bank tapasztalatai is azt mutatják, hogy nyári hónapokban az utazással, szállással kapcsolatos költés emelkedik meg a kártyás tranzakcióknál. Az Árfolyam+ kedvezménycsomag bevezetése óta nagyon népszerű az ügyfelek körében, mert ezzel a megoldással bankkártyás vásárlás esetén az OTP Bank által kínált középárfolyamon vásárolhatnak külföldi utazásaik során az üzletekben. Emiatt a hitelintézet a csomag díjmentességét meghosszabbította az ügyfelek számára, és kedvező változás az is, hogy a szolgáltatás felső limitjét duplájára, 600 ezer forintra emelte” - mondta el Máriás Endre, az OTP Bank bankkapcsolati területének vezetője.
Nőtt a magyarok utazási kedve
Idén a magyarok 40 százaléka külföldi nyaralást tervez, szemben a 2023-as 32 százalékkal. Idén is az európai úticélok a legnépszerűbbek: a megkérdezettek többsége Olaszországba, Horvátországba vagy Ausztriába szeretne ellátogatni. Idén átlagosan 7 napot nyaralunk majd, a külföldön töltött időt pihenésre (56 százalék) és városnézésre (57 százalék) fordítjuk, de az utazók 18 százaléka barátokat, családtagokat látogat meg. 2023-hoz képest némileg csökkent azoknak a száma, akik elé az infláció és a megélhetési költségek emelkedése utazási akadályt gördít, idén ez 23 százalékot jelent, míg tavaly 26 százalék nyilatkozott így. Emellett a magyarok fele akár két-három külföldi utazást is tervez, és a legtöbb utazásra a főszezonban kerül sor, aminek fő okaként a barátokkal, családtagokkal való szabadságok összeegyeztetését nevezték meg.
Az idénre tervezett utazások 65 százalékát önállóan szervezzük meg, ez Magyarországon a legjellemzőbb a vizsgált országok között. Az utazás tervezésekor szívesen használjuk az internetet - a Visa kutatása szerint az önállóan szervezett utazások esetén a szállást (64 százalék) és az utazást (32 százalék) is ilyen módon vásároljuk meg. Mindkét szolgáltatás esetében a legnépszerűbb fizetési módnak a bankkártya bizonyult. Az önálló nyaralásszervezés az összes közép-kelet-európai ország körében a legnépszerűbb módja az utazás megtervezésének.
Az utazásaink 29 százaléka szervezett utazások formájában valósul meg, az ilyen utak 61 százalékát online, az utazási iroda weboldalán keresztül, 16 százalékát aggregátor platformokon keresztül, 23 százalékát pedig fizikai irodában vásároljuk meg. A független utazásokhoz hasonlóan a szervezett utazások esetében is a kártya a leggyakrabban megjelölt fizetési mód az online vásárláskor.
A Visa tanulmánya azt is mutatja, hogy különösen a fiatal generációba tartozó magyarok, akik beágyazottabbak az online világba, még nagyobb arányban foglalnak online nyaralást (85 százalék) és szívesen fizetnek digitálisan (83 százalék).
Mire és mennyit költünk nyaraláskor?
Ebben az évben átlagosan 328 ezer forintot szánunk személyenként a leghosszabbra tervezett külföldi utazásunkra. A nyaralók közel fele (47 százalék) azonban 80-320 ezer forint közötti kiadással tervez, 9 százalékuk pedig nem tudja pontosan, hogy mennyit költ majd. A pihenés helyszínén elsősorban ételre és italra, szórakozásra és ajándéktárgyak vásárlására költenének a legtöbben. A Visa kártyával az utazók világszerte több mint 130 millió kereskedőnél, több mint 180 pénznemben fizethetnek az utazás során.
„A Visa felmérése szerint a magyarok legtöbbször az éttermekben, élelmiszerboltokban és az ajándéküzletekben fizetnek kártyával vagy okostelefonnal. Visa kártyával a helyszíntől függetlenül védettek a csalás, a kártya elvesztése és ellopása ellen az utazók, hiszen visszakaphatják a pénzüket, ha valami baj történne” - tette hozzá Sármay Bence a Visa Magyarországért felelős vezetője.
A kutatás további kedvező megállapítása, hogy a magyar utazók 24 százaléka fizetne szívesen többet a „zöld", fenntartható megoldásokért utazás közben, és további 21 százalék hajlandó lenne környezetbarát módon utazni, ha ezzel megtakarítást érhet el. Ezzel az aránnyal a régiós országok élmezőnyében vagyunk, csak a román válaszadók előztek meg bennünket a maguk 28 százalékával.