3p

A vártnál is nagyobb mértékben csökkent a kiskereskedelmi forgalom márciusban az Egyesült Államokban a washingtoni kereskedelmi minisztérium statisztikai intézete, a Census Bureau szerdai jelentése alapján. Az esés mértékére nem volt példa az adatok 30 éves gyűjtésének történetében.

Márciusban a várt 8,0 százalékos csökkenés helyett az előző havihoz képest szezonális és naptári kiigazítással 8,7 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom az Egyesült Államokban.

A New York Times egyenesen katasztrófának minősítette a március havi adatokat, amelyre nem volt példa az adatok rögzítésének megkezdése, azaz mintegy 30 éve. Sucharita Kodali,a Forrester Research elemzője szerint talán a valaha volt legrosszabb havi adat lesz az áprilisi. Ezt megelőzően a legrosszabb hónapot 2008-ban, a pénzügyi válság során mérték: akkor közel 4 százalékos volt a visszaesés.

Katasztrófa a kiskereskedelemben (Forrás: New York Times)
Katasztrófa a kiskereskedelemben (Forrás: New York Times)


Az előző hónapban, februárban 0,4 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom januárhoz képest. A februári adatot 0,5 százalékos csökkenésről módosította 0,4 százalékos csökkenésre a Census Bureau.

Legnagyobb mértékben a gépjárművek, a bútorok és az elektronikai cikkek értékesítése csökkent márciusban. A gépjárművek értékesítése 25,6 százalékkal, a bútorok értékesítése 26,8 százalékkal, az elektronikai cikkeké 15,1 százalékkal esett vissza az előző havihoz képest.

Az egy évvel korábbihoz viszonyítva márciusban 6,17 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom az Egyesült Államokban a februári 4,62 százalékos éves növekedés után. A január-márciusi periódusban 1,1 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom az egy évvel korábbihoz képest.

A zöldségesek, gyógyszertárak és más létszükségleti cikkeket árusító kereskedők forgalma nőtt, ahogy az emberek felhalmozták készleteiket, de ezek növekedése messze nem pótolta a többi szegmensben tapasztalható zuhanást.

A kérdés az, hogy az elhalasztott vásárlások majd milyen mértékben realizálódnak a gazdaság regenerálódása során. Ellen Zentner, a Morgan Stanley vezető közgazdásza szerint óvatosan kell kezelni ezeket az elhalasztott vásárlásokat, mert a munka nélkül maradt emberek nem fognak egyhamar költeni. Azok pedig, akik mégis hajlandók, lehet, hogy nem szívesen mennek olyan helyekre, ahol sok emberrel kell érintkezniük, így a bevásárlóközpontok, éttermek és hasonló helyek forgalma sem tér feltételenül vissza.

De még ha visszatér is a kereslet, sok kereskedőnek már túl késő lehet, főleg azoknak, akik már korábban is küszködtek a bevásárlóközpontok forgalmának csökkenése, az online kereskedelem térnyerése miatt.

Minden jel szerint különösen a ruházati kiskereskedők készülhetnek arra, hogy keresletük jelentős része soha nem tér vissza: akár 40 százalékkal is kisebb lesz a nyári, szünidei kereslet a tavalyinál.

A Gap például erőltetett menetben folytatja boltjai bezárását. A jelenlegi válság teljes mértékben új alapokat fektetett le, hogy kínálatunk mely elemeit tartsuk meg - mondta Katrina O’Connell, a cég pénzügyi vezetője.

A kiskereskedelmi szektor több mint harmincezer dolgozótól vált meg a tavalyi év során, és idén is ez a trend folytatódott, már a koronavírus okozta válság előtt is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!