3p

Összeomlik a magyar egészségügy?
Mennyi pénz hiányzik a rendszerből?
Mitől lesznek rövidebb várólisták?
Csak a magánegészségügyre számíthatunk?
Online Klasszis Klub élőben Rékassy Balázzsal

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. szeptember 18. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tíz kérdést kapott Lázár János építési és közlekedési miniszter Balassa Péter jobbikos országgyűlési képviselőtől, a tárcavezető nevében válaszoló államtitkár négyre adott választ.

Mint a mesében, kapott is választ meg nem is a Magyar Államvasutakkal (MÁV) kapcsolatos kérdésére Ágh Pétertől, az Építési és közlekedési Minisztérium parlamenti államtitkárától Balassa Péter, a Jobbik–Konzervatívok országgyűlési képviselője. Az ellenzéki politikus írásbeli kérdését Lázár János tárcavezetőhöz intézte, és emlékeztette a minisztert, korábbi válasza szerint a MÁV állományában lévő villanymozdonyok átlagéletkora 43,9 év, a dízelmozdonyoké 50,36 év.

Balassa felidézte, sajtóhírek szerint „július 5-15. között majdnem minden harmadik, összesen 10 500 vonat késett, ráadásul 1,6 százalékuk, vagyis 560 vonat el sem indult. Helyettük 73 esetben pótlóbuszok vitték az utasokat, 487 esetben pedig egyszerűen kimaradt a kérdéses járat”, illetve a kánikulára utalva azt is megjegyezte, a hőhullám alatt gyakoribbak lettek a meghibásodások is.

Balassa tíz konkrét kérdést is nekiszegezett a miniszternek:

  • 2024 első félévében mekkora volt a MÁV által üzemeltetett mozdonyok meghibásodási aránya? Melyek voltak a meghibásodások fő okai?
  • Hány kilométeren kell a pálya állapota miatt, csökkentett sebességgel (van, ahol 40 kilométer/óra) közlekedniük a vonatoknak?
  • Hány olyan vasúti fővonal van, ahol csökkentett sebességgel kell haladni?
  • 2024 első félévében mekkora összegű kártérítést fizettek az utasok számára a késések, illetve a járatkimaradások miatt?
  • Mekkora összeget jelentett a MÁV számára a pótlóbuszok megrendelése 2024 első felében a járatkimaradások miatt?
  • Mennyi a betöltetlen állás a MÁV-nál?
  • Okozott-e a szakemberhiány az év első felében járatkimaradásokat?
  • Az elkövetkezendő 5 évben mely fővonalakon tervezi a MÁV felújítani a pályaszakaszt?
  • Terveznek-e a jövőben újabb vasúti vonalakat „felfüggeszteni” vagy bezárni?
  • Milyen lépéseket tesznek a magas életkorú járművek lecserélése érdekében?

Elöregedett a járműállomány
Elöregedett a járműállomány
Fotó: Facebook / Vitézy Dávid

A közlekedési tárcától a miniszter nevében válaszoló államtitkár a tíz kérdésből – nagy jóindulattal – négy és félre válaszolt. Ágh Péter azt írta az ellenzéki honatyának,

„a mozdonyok meghibásodásának okai alapvetően az életkorukból fakadnak”,

illetve hogy

„a vasúti pályák 50 százalékán van sebességkorlátozás”.

Ágh megjegyezte, az állami vasúttársaságnál 0,5 százalék a be nem töltött álláshelyek száma, így emiatt járatkimaradás nem történt.

Az államtitkár egyebekben a miniszter augusztus közepi sajtótájékoztatóját ajánlotta a parlamenti képviselő figyelmébe, ezen Lázár János egy ötpontos fejlesztési programcsomagot jelentett be.

A késésekről, emiatt kifizetett kártérítésekről 2023. szeptember 30-ig van adatunk, lapunk tavaly ősszel kérte ki a MÁV-Starttól az erre vonatkozó számokat.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!