4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szeptember végéig csaknem 7 millió forint átalány-kártérítést fizetett ki a magyar vasúttársaság a késések miatt. A MÁV kártérítési szabályzata azonban kedvezőbb az utasokra nézve, mint az uniós szinten előírt minimum. Megnéztünk néhány példát.

A vonatkésések miatt szeptember 30-ig összesen 6 815 480 forint kártérítést fizetett ki a MÁV-Start – derül ki abból a tájékoztatásból, melyet a magyar állami vasúttársaság lapunk közérdekű adatigénylésére adott. (Pikáns, hogy a magyar vasútcég megkeresésünkre is csak az infotörvényben biztosított határidőn túl, késve válaszolt.)

A MÁV-Start kártérítési kötelességének alapja egy 2021-es uniós rendelet, azaz közvetlenül hatályosuló szabályozás, mely azt rögzíti, hogy

az utas számára a menetjegy árának legalább 25 százaléka jár 60-119 perc késés esetén, míg 120 percen túli késés esetén a kártérítés mértéke legalább 50 százalék kell, hogy legyen.

A rendelet értelmében a vasúttársaságok megállapíthatnak egy bizonyos értékhatárt, ami alatt nem fizetnek kártérítést, ez a határ azonban nem lehet több 4 eurónál. Az utas azonban több késés összevonására jogosult, és ha az ezekből összegyűlt összeg eléri a határt, akkor tarthatja a markát a kártérítésért, melyet egy hónapon belül ki kell fizetni. Fontos, hogy az átalány-kártérítés csak a feláras járatokra vonatkozik, azaz például egy szárnyvonali „piroska” hiába késik bármennyit is, nem kérhető ilyen visszatérítés.

A MÁV az EU-s előírásnál nagyvonalúbb, ők ugyanis üzletszabályzatukban azt vállalják, hogy már 30 perces késés esetén is fizetnek, illetve a legalacsonyabb kifizetés értékhatárát is a 4 eurós határnál alacsonyabb összegben, 1000 forintban határozták meg.

A magyar vasútcég több kártérítést ajánl a késések miatt, mint amit az uniós rendelet megkövetel. Fotó: Wikipedia
A magyar vasútcég több kártérítést ajánl a késések miatt, mint amit az uniós rendelet megkövetel. Fotó: Wikipedia

Másutt még jobban vigyáznak a vasúttársaság renoméjára. Bár Wales a Brexit óta nem része az EU-nak, így az ottani vasúttársaságra, a Transport for Wales Railre nem is vonatkozik az uniós rendelet, ők mégis már 15 perces késés után a jegy árának 25, 30 percnyi késés után az 50, az egy órát meghaladó késés esetén pedig a teljes összegét visszafizetik.

A szlovák vasúttársaság, a ZSSK az InterCity járataira biztosítja az átalány-kártérítést, melynek mértéke megegyezik a rendeletben előírtakkal,

ezen felül 60-119 perc késés esetén 1, ennél nagyobb késés esetén 2 euró értékben frissítő italt is nyújt az utasoknak.

Olaszországban is már 30 perces késés után kártérítésre jogosult a pórul járt utas. Ha a vonat késése 30 és 59 perc között volt, akkor a Trenitalia a jegyár 25 százalékának megfelelő kupont nyújt, mely jegyvásárlásra használható fel 12 hónapon belül. A 60 percnél hosszabb késések esetén az uniós minimális előírást alkalmazzák, a visszatérítés alsó összeghatára is 4 euró.

De nem mindenki ilyen bőkezű, íme, néhány ellenpélda.

Noha az ÖBB, az osztrák vasúttársaság a magyar vonatok késése miatt – joggal – orrol a magyar kollégáira, ők csak a kötelező uniós minimumot teljesítik.

Van ország, mely kibújik a kártérítési kötelezettség alól. Románia ugyanis még a korábbi, 2007-es rendeletben mentességet biztosított a CFR számára a belföldi járatok késése után fizetendő kártérítések alól. Ezt a mentességet – élve a rendeletben biztosított lehetőséggel – 2019 végén öt évvel meghosszabbítottak. A 2007-es rendeletet felváltó 2021-es előírás értelmében ezek a korábban biztosított mentességek életben maradnak a lejáratuk napjáig, így

a román állami vasúttársaságtól késés esetén 2024 végéig egy huncut lej kártérítésre sem számíthatnak az ország határain belül utazó utasok.

A nemzetközi járatokra azonban már nekik is biztosítaniuk kell az átalány-kártérítést, a határérték 4 euró.

A MÁV-Start lapunknak elárulta, idén szeptember 30-ig a 30-119 perc késési intervallum esetében 2603 igényre 4 367 771 forintot fizettek ki átalány-kártérítésként, míg a legalább 120 perces késések miatti 964 igényre 2 447 709 forintot. Ez azt jelenti, hogy „kisebb” késések esetén átlagosan 1678 forint, két óránál nagyobb késések esetén pedig átlagosan 2539 forint volt az egy igényre fizetett kártérítés.

A 444 még a nyár végén ugyancsak foglalkozott a vasúti késések ügyével. Nekik a MÁV-Start azt válaszolta, rendszerükben 3347 darab 1000 forint alatti, azaz kifizetetlen kártérítési igény szerepel.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!