A vonatkésések miatt szeptember 30-ig összesen 6 815 480 forint kártérítést fizetett ki a MÁV-Start – derül ki abból a tájékoztatásból, melyet a magyar állami vasúttársaság lapunk közérdekű adatigénylésére adott. (Pikáns, hogy a magyar vasútcég megkeresésünkre is csak az infotörvényben biztosított határidőn túl, késve válaszolt.)
A MÁV-Start kártérítési kötelességének alapja egy 2021-es uniós rendelet, azaz közvetlenül hatályosuló szabályozás, mely azt rögzíti, hogy
az utas számára a menetjegy árának legalább 25 százaléka jár 60-119 perc késés esetén, míg 120 percen túli késés esetén a kártérítés mértéke legalább 50 százalék kell, hogy legyen.
A rendelet értelmében a vasúttársaságok megállapíthatnak egy bizonyos értékhatárt, ami alatt nem fizetnek kártérítést, ez a határ azonban nem lehet több 4 eurónál. Az utas azonban több késés összevonására jogosult, és ha az ezekből összegyűlt összeg eléri a határt, akkor tarthatja a markát a kártérítésért, melyet egy hónapon belül ki kell fizetni. Fontos, hogy az átalány-kártérítés csak a feláras járatokra vonatkozik, azaz például egy szárnyvonali „piroska” hiába késik bármennyit is, nem kérhető ilyen visszatérítés.
A MÁV az EU-s előírásnál nagyvonalúbb, ők ugyanis üzletszabályzatukban azt vállalják, hogy már 30 perces késés esetén is fizetnek, illetve a legalacsonyabb kifizetés értékhatárát is a 4 eurós határnál alacsonyabb összegben, 1000 forintban határozták meg.
Másutt még jobban vigyáznak a vasúttársaság renoméjára. Bár Wales a Brexit óta nem része az EU-nak, így az ottani vasúttársaságra, a Transport for Wales Railre nem is vonatkozik az uniós rendelet, ők mégis már 15 perces késés után a jegy árának 25, 30 percnyi késés után az 50, az egy órát meghaladó késés esetén pedig a teljes összegét visszafizetik.
A szlovák vasúttársaság, a ZSSK az InterCity járataira biztosítja az átalány-kártérítést, melynek mértéke megegyezik a rendeletben előírtakkal,
ezen felül 60-119 perc késés esetén 1, ennél nagyobb késés esetén 2 euró értékben frissítő italt is nyújt az utasoknak.
Olaszországban is már 30 perces késés után kártérítésre jogosult a pórul járt utas. Ha a vonat késése 30 és 59 perc között volt, akkor a Trenitalia a jegyár 25 százalékának megfelelő kupont nyújt, mely jegyvásárlásra használható fel 12 hónapon belül. A 60 percnél hosszabb késések esetén az uniós minimális előírást alkalmazzák, a visszatérítés alsó összeghatára is 4 euró.
De nem mindenki ilyen bőkezű, íme, néhány ellenpélda.
Noha az ÖBB, az osztrák vasúttársaság a magyar vonatok késése miatt – joggal – orrol a magyar kollégáira, ők csak a kötelező uniós minimumot teljesítik.
Van ország, mely kibújik a kártérítési kötelezettség alól. Románia ugyanis még a korábbi, 2007-es rendeletben mentességet biztosított a CFR számára a belföldi járatok késése után fizetendő kártérítések alól. Ezt a mentességet – élve a rendeletben biztosított lehetőséggel – 2019 végén öt évvel meghosszabbítottak. A 2007-es rendeletet felváltó 2021-es előírás értelmében ezek a korábban biztosított mentességek életben maradnak a lejáratuk napjáig, így
a román állami vasúttársaságtól késés esetén 2024 végéig egy huncut lej kártérítésre sem számíthatnak az ország határain belül utazó utasok.
A nemzetközi járatokra azonban már nekik is biztosítaniuk kell az átalány-kártérítést, a határérték 4 euró.
A MÁV-Start lapunknak elárulta, idén szeptember 30-ig a 30-119 perc késési intervallum esetében 2603 igényre 4 367 771 forintot fizettek ki átalány-kártérítésként, míg a legalább 120 perces késések miatti 964 igényre 2 447 709 forintot. Ez azt jelenti, hogy „kisebb” késések esetén átlagosan 1678 forint, két óránál nagyobb késések esetén pedig átlagosan 2539 forint volt az egy igényre fizetett kártérítés.
A 444 még a nyár végén ugyancsak foglalkozott a vasúti késések ügyével. Nekik a MÁV-Start azt válaszolta, rendszerükben 3347 darab 1000 forint alatti, azaz kifizetetlen kártérítési igény szerepel.