7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Noha az áremelkedés üteme nagyot fékezett friss Nyugdíjas Árkosár-felmérésünk szerint, összegszerűen még mindig nagyon drága a legidősebbek bevásárlása.

Dübörög a bázishatás, az ársapkák és a kötelező akciók is, ám míg utóbbi két tényező mesterséges piaci beavatkozást jelent, melyek a harsogó kormányzati propaganda szerint "az elhibázott brüsszeli szankciók" okozta infláció letörését szolgálják, addig az első tényező, a bázishatás szép csendben teszi a dolgát. Ezzel magyarázható legfrissebb Nyugdíjas Árkosár-felmérésünk eredménye is, mely szerint szemnek sokkal kellemesebb mértékben drágultak júliusban az élelmiszerek. A mindennapok azonban ettől cseppet sem lettek olcsóbbak. 

Módszertan
Laptársunk, a Privátbankár.hu immár 16 éve elvégzett Árkosár felmérésére támaszkodva állítottuk össze a Nyugdíjas Árkosarunkat, mely azt hivatott bemutatni, hogy mennyibe kerül egy nyugdíjas havi bevásárlása. Egy aktív, valamint egy nyugdíjaskorú fogyasztói kosara ugyanis eltér egymástól, bizonyos termékeket nagyobb, míg másokat egyáltalán nem, vagy kisebb mennyiségben vásárolnak idős honfitársaink.

A termékek meghatározásához a Központi Statisztikai Hivatal életszínvonal statisztikáját hívtuk segítségül, mely egyik táblája mennyiségek szerint tartalmazza, hogy miből mennyit vásárol egy nyugdíjas háztartás egy évben, ezt pedig elosztottuk a hónapok számával. Ez alapján állítottuk össze a 21 termékből álló nyugdíjas kosarunkat, melyben a legnagyobb mennyiségben vásárolt alapvető élelmiszerek szerepelnek. Ehhez súlyozva társítottuk a három nagy hipermarket árait laptársunk adatbázisából. Így nemcsak arra kapunk választ, hogy idős honfitársaink melyik hipermarketben mennyiért tudják beszerezni az élelmiszereket, de ennek átlagát véve az is kiderül, mennyit kell fizetniük egy havi nagybevásárlásért. Nyugdíjas Árkosarunkat egészen 2020 januárjáig visszamenőlegesen is kiszámoltuk, mely lehetőséget ad arra, hogy egy, a mindennapokban érzékelhető árindexet számoljunk.

Még mindig nagyon sokba kerül egy havi bevásárlás. Fotó: Pixabay
Még mindig nagyon sokba kerül egy havi bevásárlás. Fotó: Pixabay

Bezuhant az élelmiszerinfláció!

Legfrissebb felmérésünk szerint a 21 termékből álló kosarat 28 153 forintért lehetett megvásárolni, ami mindössze 983 forinttal kevesebb a júniusi összegnél. 

A mostaninál kevesebbet egyébként tavaly októberben kellett adni a kosárban szereplő élelmiszerekért, 27 732 forintot. Havi szinten tehát folytatódik az Árkosár értékének mérséklődése, éves viszonylatban azonban még mindig mélyebben kell a pénztárcákba nyúlni a bevásárlás során. 

Most júliusban ugyanis 2872 forinttal került többe a nyugdíjasok számára a bevásárlás, mint egy évvel ezelőtt. Ez 11,4 százalékos árkosár-indexet jelent a júniusi 22 százalék után. Vagyis gyakorlatilag egyetlen hónap alatt megfeleződött az éves áremelkedési ütem, ám ebben nem a kötelező akcióknak és nem is az ársapkáknak van döntő szerepe, hanem a bázishatásnak. (A Privátbankár friss Árkosár felmérését pedig ide kattintva olvashatja el, melyből kiderül, egy négytagú család bevásárlása mennyibe kerül most.)

Jól kirajzolódik az alábbi grafikonunkon is, hogy egy évvel ezelőtt ilyenkor a Nyugdíjas Árkosár-index 24 százalékról 31 százalékra ugrott júniusról júliusra, ami már egy nagyon magas bázist jelent, emiatt pedig idén már kisebb mértékű lehet az áremelkedés üteme. 

Még mindig kevés a nyugdíjemelés

Árkosár-felmérésünk állandó eleme ezekben a hónapokban, hogy nemcsak egy év, hanem az elmúlt két év vonatkozásában is megvizsgáljuk, hogyan alakult az áremelkedés mértéke és ez hogyan viszonyul az ezen időszak alatt végrehajtott nyugdíjemelésekhez.

Nos, jó hírrel még mindig nem tudunk szolgálni, továbbra is elkeserítő képet mutatnak a számok. Amiért most júliusban 28 153 forintot kell adni, 2021 hetedik havában még 19 303 forintért volt beszerezhető. A kétéves drágulási ütem 45,8 százalék, amivel szemben ugyanezen időszak alatt egy szerényebb, 37,4 százalékos nyugdíjemelés áll. 

Vagyis felmérésünk alapján a nyugdíjak értékvesztése még mindig jelentős, 5,7 százalékos, ami egyszerűen megfogalmazva annyit tesz, hogy hiába az emelés, az árak elszállása miatt jóval kevesebb élelmiszert tudnak megvenni a nyugdíjasok maguknak, mint tették azt két éve. 

Zajlik a harc a vásárlókért

Hogy havi szinten van már, amit olcsóbban lehet megvenni az üzletekben az elsősorban nem a júniustól életbe lépett kötelező akciók eredménye. Sokkal inkább a piac természetes reakciója a zuhanó forgalom láttán. Mert, hogy a kiskereskedelmi statisztikák már hónapok óta folyamatosan zsugorodó volumenről árulkodnak. Ilyen esetekben pedig az áruházoknak nem sok más eszközük maradt arra, hogy üzleteikbe csábítsák a vásárlókat, mint a különféle akciók bevezetése. Nem kell ehhez kormányzati utasítás: talán olvasóink is emlékezhetnek, néhány hónappal ezelőtt először a sajtnál robban ki árháború az üzletláncok között, ma pedig már több termék esetében is óriási különbségek vannak az árak között. 

Abban az esetben egyébként, ha mindent ott szerezne be egy nyugdíjas, ahol a legolcsóbb, akkor 2737 forintot tudna megspórolni - majdnem annyit, amennyivel egy év alatt drágult a kosár értéke. 

A kosarunkban szereplő 21 termék több mint a felénél - 12 terméknél - a tíz százalékot is meghaladja az árkülönbség, de akad még ennél is nagyobb, akár 30-40 százalékos differencia is. A legnagyobb különbség az árverseny kirobbantójánál, a sajtnál látszik, 51 százalékos: míg az Interspar 3890 forintért kínálja kilóját, addig az Auchannál 1899 forintos kilós áron is van kínálat. Kiemelkedő az árbéli különbség a 1,5 százalékos zsírtartalmú tejnél is, 42 százalékos, itt viszont nem az Auchannál van az előny, hiszen 449 forintos literára jóval magasabb a Tesco és az Interspar megegyező, 259 forintos áránál. Említésre méltó még az alma esete, hiszen itt is jelentős összeget, 34,3 százalékot lehet megspórolni, ha a legolcsóbb helyen vesznek belőle a nyugdíjasok: az Auchanban 328 forintért találtuk kilóját, míg a Tesco és az Interspar egyaránt 499 forintért kínálja azt. 

De vajon mi lett olcsóbb és mi drágább?

Havi szinten mindössze kilenc terméknél történt árcsökkenés, ezek között is 

  • a legnagyobb mértékben a tej ára csökkent, 31,8 százalékkal, 
  • ezt követi jócskán elmaradva ettől a margarin 10,4 százalékos mínusszal, 
  • valamint a liszt 10 százalékos árcsökkenéssel. 

Ezzel szemben akadnak még mindig dráguló termékek is, igaz, havi szinten már csak egyetlen esetben történt 10 százalékot meghaladó áremelkedés. 

  • 12,4 százalékkal kell többet adni júliusban a száraztésztáért, 
  • 7,2 százalékos áremelkedés történt egy hónap alatt a tejfölnél, 
  • 7,1 százalékos pedig a sajtnál. 

Éves viszonylatban azonban még mindig brutális mértékű drágulásról árulkodnak a számok, miközben csupán három olyan élelmiszer van a kosárban, ami olcsóbb volt most júliusban, mint egy évvel ezelőtt. 

  • A legjobban, 59,2 százalékkal drágult a joghurt, 
  • a tejfölért 39,2 százalékkal kell idén többet adni a pénztáraknál, 
  • a májkrém pedig 37,4 százalékkal került többe. 

Végezetül annak tudunk jó hírrel szolgálni, akiknek a párizsi a kedvence.

  • A termék ugyanis 26 százalékkal olcsóbb idén júliusban, mint volt tavaly. 
  • Ezt követi az alma, melynek ára 14,3 százalékkal lett alacsonyabb éves viszonylatban, 
  • a margarin ára pedig 6,1 százalékot csökkent. 

(Székely Sarolta szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!