10p

Megállíthatatlanul dübörög a technológiai átállás. Iparági jóslatok szerint a digitális transzformáció piaca 2025-re eléri a 3300 milliárd dollárt, évi átlag 23 százalékos növekedés mellett. De mi fűti a motorját? És milyen lesz az életünk két-három év múlva?

A cikk erdetileg a Piac&Profit magazin november-decemberi számában jelent meg. 

Idén a pandémia elhúzódása miatt iparágtól szinte teljesen függetlenül sláger lett a nagy cégeknél a hosszú távú, rugalmas munkalehetőségek felkínálása, ami lényegében annyit jelent, hogy a korábbi, szigorúbb előírások helyett most már bárhonnan lehet dolgozni. Egyedül az számít, hogy meglegyen a munka. Ez azonban új kihívásokat teremtett: a munkatársak egy része home office-ban, a másik az irodában dolgozik. Ennek a két csoportnak kell hatékonyan együtt teljesítenie, kihasználva az olyan technológiákat, amelyek döccenésmentes együttműködést tudnak biztosítani függetlenül attól, hogy a kollégák a világ mely pontjáról jelentkeznek be.

Alapvetőnek tűnik, hogy mára már minden munkahelyen adottak ennek a feltételei, de egy tavaszi felmérés szerint valójában a világ tárgyalótermeinek csupán nyolc százalékának felszereltsége alkalmas arra, hogy magas minőségben lebonyolítson egy videokonferenciát. Nem csoda, hogy arra jutott a Frost & Sullivan üzleti tanácsadó cég elemzése, hogy a videokonferenciás berendezések piacának bevétele a 2020-as 2,75 milliárd dollárról 2025-re 7,71 milliárd dollárra ugrik majd.

Még hatékonyabban aknázzák ki az adatainkat…

Mióta a világot behálózta az internet, a „fű zöld, az ég kék” alapigazságok mellé felzárkózott „az adat aranyat ér”. De az adatok begyűjtése, menedzselése és mozgósítása elég nehézkes lehet a megfelelő infrastruktúra nélkül. Itt jönnek be a képbe a Customer Data Platformok (CDP), melyek már most is dübörögnek, de a jövőben még nagyobb és nagyobb szerepet kapnak majd.

A CDP-k azok a hirdetőoldali felületek, melyek kismillió adatot beszipkázva részletes és személyre szabott ügyfélprofilokat hoznak létre, melyekkel – marketingesen fogalmazva – hatékonyabb kommunikáció érhető el minden felhasznált csatornán. Reálisabban nézve pedig jobban lehet velük dolgokat eladni az embereknek. Ez az egységesített, bőven címkézett, használható ügyfél-adatbázis nemcsak a marketingrészlegeknek elérhető, hanem a pénzügyi, IT-oldal is hozzáfér, vagyis ez az irdatlan felhasználói adattömegek maximális kiaknázásának az egyik nagyon fontos hozzávalója. A cégek pedig egyre inkább ráébrednek az előnyeire, így nem látszik, hogy bármi is útját állhatná a további hódításának.

…és még részletesebben elemzik őket…

Az Ernst & Young (EY) tanácsadó cég idén megkeresett egy sor nagyvállalatot, hogy értékeljék, milyen színvonalon folyik náluk az adatelemzés. A válaszadóknak csupán négy százaléka állította, hogy náluk „rendkívül kifinomult” módon zajlik az adatok kiaknázása. Van tehát hely a fejlődésre, igény meg pláne van rá, hiszen minél részletesebben és pontosabban sikerül szétszálazni a nyers adatokat akár a termelési, akár az értékesítési oldalon, annál nyereségesebben működhet egy cég. A digitális átállásnak a kifinomult adatelemzés is az egyik sarokköve.

Adat = arany, továbbra is.
Adat = arany, továbbra is.

A techszektorban tevékenykedő Gartner kutató- és tanácsadó cég azt jósolja, hogy jövőre a világ vállalati stratégiáinak 90 százaléka létfontosságú üzleti eszközként fogja megnevezni az információt, és létfontosságú kompetenciaként az adatelemzést.

…de még jobban akcióba lendül a védelem is

Az utóbbi pár évben egymás sarkát taposták a Facebook, a Google, az Amazon és társaik, vagyis a big tech cégek ellen indult eljárások, és egymás után jöttek a rájuk kiszabott bírságok is. Ezek a mamutok már túl nagyra nőttek, szerepük messze túlmutat az egyszerű techszolgáltatókén, és esetenként olyan szintű visszaéléseket követnek el a felhasználók személyes adataival, amelyek a kétezres évek előtt talán csak a sci-fikben léteztek. Egyre erősödnek a hangok, amelyek ezeket a sokszor egymással össze is játszó monopóliumokat szétszednék.

A techvilág szakemberei szerint ez a közeljövőben még aligha fog megtörténni, viszont az óriások továbbra is a regulátorok célkeresztjében maradnak, és szigorúbb adatkezelési szabályoknak kell majd megfelelniük. De várhatóan mindez csak döccenő lesz az adatgyűjtés és -elemzés amúgy makulátlan felületű sztrádáján, és a szolgáltatók az új körülmények között is megtalálják a módját, hogy az elérhető legnagyobb profitot sajtolják ki magánéletünk részleteiből. Hiszen az adat továbbra is arany marad.

Jön a Mátrix vagy jönnek a Mátrixok

A kiemelt figyelem és az eljárásözön viszont esetleg módosíthat a big tech cégek fejlesztési stratégiáin. A Facebookén már változtatott is, hiszen a közösségi oldal anyavállalatát nemrég átnevezték Meta-ra, ami mögött sokak szerint az áll, hogy Mark Zuckerberg el akarta magát távolítani a közösségi oldaltól annak folyamatos botrányai miatt. A hivatalos magyarázat persze nem ez volt, hanem az, hogy a névváltással jobban a fókuszba tudják állítani a következő nagy dobásukat, a metaverzumot.

A majdani metaverzum egyik belépő kelléke: a VR-szemüveg. (Fotó: Depositphotos)
A majdani metaverzum egyik belépő kelléke: a VR-szemüveg. (Fotó: Depositphotos)

Ez lenne a megvalósult Mátrix, egy külön, virtuális világ, ahová VR-szemüveggel és kiterjesztettvalóság-eszközökkel lehetne belépni, és ahová Zuckerbergék szándéka szerint az emberek nemcsak dolgozni járnának, de kikapcsolódni is, szóval nagyjából csak az alvás idejére jelentkeznének ki belőle. A metaverzum felépítéséért a Meta tízezer uniós munkavállalót vesz fel a következő öt évben. Zuckerbergék várhatóan nem maradnak egyedül a tervükkel, és hamarosan a techvilág más nagy játékosai is előrukkolnak a saját metaverzum-koncepcióikkal. Elsősorban az Amazon vagy a Microsoft aktivizálódása várható.

Felpörög az 5G

Az ilyen virtuális világokhoz őrült gyors adatátviteli sebesség kell majd. Ezen a téren sincs, és a jövőben sem lesz megállás: azt ugyan nem tudjuk, hogy a zuckerbergi Mátrix élesítésekor minek fogjuk hívni az aktuálisan leggyorsabb megoldást, de most éppen 5G a neve. Az 5G terjedését eddig főként geopolitikai csatározások gátolták, de Daniel Newman, az amerikai Forbes-on és a MarketWatch-on is rendszeresen publikáló elemző azt várja, hogy a közeljövőben ezek a falak ledőlnek, és nagy ütemben nőni fog a világban az 5G-lefedettség, az alap és az annál is sokkal gyorsabb milliméteres hullámhosszon sugárzó verzió is.

Newman szerint a milliméter-hullámhosszas 5G főpróbája a pekingi téli olimpia lesz, ahol rengeteg olyan berendezést vetnek majd be, amely képes ezt a technológiát kihasználni, azért, hogy a lehető legjobb kapcsolatot biztosítsák a közvetítéseknek. Az „5G Ferrarija” pedig, ha jól sikerül a tesztvezetés, irgalmatlanul meglökhet egy csomó további fejlesztést, illetve magát a digitális átállás egészét is.

IoT, MI, multifelhő

A dolgok internetje ott van a pandémia nyertesei között. Óriási lökést adott az IoT-eszközöknek az, hogy a megfertőződések megelőzése érdekében a világ egészségügyi intézményei, ahol csak tehették, átálltak a telemedicinára. Ez várhatóan akkor is így marad, amikor egyszer végre már sikerül úrrá lenni a koronavíruson: a távvizitet a háziorvos és a páciens videocsettel és különféle szenzoros okoseszközökkel oldja meg, amelyek a beteg szervezetét monitorozzák, az adatokat pedig egyből átküldik a doktor berendezésére, aki így pontos diagnózist állíthat fel, az egymásra köhögés veszélye nélkül. Persze nem csak az egészségügyben jönnek az IoT-fejlesztések! Az 5G-s adatátviteli sebesség minden téren megváltoztatja a játékszabályokat.

Szakértők szerint már a közeljövőben várható a mesterséges intelligencia demokratizálódása. A várakozások szerint hamarosan nemcsak minden cég, de a cégek minden alkalmazottja számára valamilyen szinten elérhető lesz az MI, vagyis a lehető leghatékonyabb folyamatok eléréséért a társaságok pár éven belül működésük minden mozzanatát gépi asszisztenciával végezhetik. Még a pandémiához visszacsatolva: a Net Solutions üzletfejlesztési tanácsadó cég idei felmérése szerint az egészségipari vezetők 57,7 százaléka tervezi, hogy MI-be és gépi tanulásba fektet be, hogy felgyorsítsa a digitális átállását.

Az EY egy idei felmérése kimutatta, hogy a vizsgált vállalatok 60 százalékánál a technológiai befektetések legnagyobb részét a felhőalapú számítástechnikába tolt pénzek tették ki az elmúlt két évben, és 53 százalékuk azt valószínűsítette, hogy ez a következő két évben is így marad. Valóban, a cégek az utóbbi években elkezdtek jobban ráfeküdni felhőkre, pontosabban a multifelhőre, ez pedig slágerré tette a felhőkhöz tartozó infrastruktúra-fejlesztést. Vagyis most már egyre kevesebben vannak, akik az adataikat csak egy helyen tárolják, és nő azok száma, akik a csomagjaikat több privát és nyilvános felhő között terítik szét. Az indokok között mindig ott van az elővigyázatosság.

Ami nélkül ilyen összeállítás nem létezhet

Senkit sem fog meglepni, de a következő években is fókuszban marad a kiberbiztonság. Arról csak akkor feledkezhetnénk el, ha valami csoda folytán egy analóg fordulat állna be a világban, márpedig, mint látjuk, ilyen egyhamar nem lesz. Lesz ellenben még több hekkertámadás. Álljon itt két nyugtalanító szám: az Arkose Labs információbiztonsági cég csak a tavalyi év első négy hónapjában 445 millió kibertámadást regisztrált az élet minden területén. A Verizon nyáron kiadott adatsértési jelentése szerint pedig 2020-ban csak pénzintézeteket több mint 1500-szor támadtak meg kiberbűnözők. Ebből majdnem félezerszer sikerült is adatokat lopniuk.

A kiberbiztonság örökzöld sláger.
A kiberbiztonság örökzöld sláger.

Nem csoda, hogy az EY kutatása szerint a vállalatok 38 százalékánál top prioritás a biztonság fejlesztése. Más kérdés, hogy a cég másik kutatása – mely kimondottan a pénzintézetekre fókuszált – meg azt mutatta ki, hogy a megkérdezett szervezetek 87 százalékának nincs elég pénze a kiberbiztonság és az ellenálló képesség vágyott szintjének eléréséhez.

És még

Végül szántsunk át néhány további területen, melyek között van, aminél borítékolható a további erősödés, mások jövőjéről viszont még csak latolgat a világ. Folytatódik az érintésmentes tranzakciók és ügyintézések terjedése, csakúgy, mint az automatizációé. A blokklánc-technológia kitörhet a kriptovaluták világából, és átterjedhet más iparágakra. Ha már a kriptoknál tartunk, a bitcoin hivatalos fizetőeszközzé vált Salvadorban. Egyelőre nem egy sikertörténet, de a virtuális pénz egyes várakozások szerint a következő években egyre nagyobb teret kaphat ilyen minőségben is; főleg Latin-Amerika más országaitól és Afrika országaitól várható, hogy maguk is a salvadori útra lépnek, de legalábbis erősen fontolóra veszik azt. És végül: a Google tavasszal bejelentette, hogy egy évtizeden belül kifejleszti a hibátlanul működő, piacképes kvantumszámítógépet. Ha ez megvalósul, akkor végképp minden tudományos munka turbófokozatra kapcsolhat, legyen szó akár új vírusok elleni vakcinák vagy hatékony szén-dioxid-csapdázó berendezések kifejlesztéséről.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!