6p

Ront vagy javít Magyarország megítélésén a soros EU-elnökség?
Milyen újabb öt év elé néz Karácsony Gergely?
Mi lesz a liberalizmussal Magyarországon?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Horn Gáborral!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Republikon Alapítvány kuratóriumának elnökétől!

2024. július 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Mol ugyan elítélte a kormány nyomásgyakorlását, ám végül mégis meghajolt előtte, és jelentősen csökkentette az üzemanyagok árait. Ennek köszönhetően a magyar átlagautós havonta 1500 forintot spórolhat - derül ki a legfrissebb Mfor Üzemanyagár-figyelőből. Nem kétséges, hogy ezzel Nagy Márton vezetésével ismét megmentette a kormány a magyar családokat, amelyet a nyári választásokig sokat fogunk hallani.

Szavak szintjén élesen kritizálta a Mol az elmúlt hetekben a kormány fenyegetését. Mint ismert, Nagy Márton legutóbb két hét haladékot adott az „önkéntes árcsökkentésre”. Úgy tűnik, addig mégsem akartak elmenni, hogy kiderüljön tényleg lesz-e ársapka, vagy a nemzetgazdasági minisztertől csak üres fenyegetőzést láttunk. Így a héten több lépésben az európai és régiós változásoknál nagyobb árcsökkentést hajtott végre a magyar olajóriás.

Ennek köszönhetően, mint az Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) közleményéből kiderült, az üzemanyagok régiós átlagára a benzinnél 7, a dízelnél 12 forinttal csökkent a héten, miközben a hazai kiskereskedelmi árak a benzinnél és a gázolajnál is akár 17-17 forinttal mérséklődtek. A szakmai szervezet szerint a magyarországi benzinár a régiós átlagár alatt található, míg a dízel közel azonos szinten van.

A MÁSZ hozzáteszi, a számok értelmezéséhez fontos leszögezni, hogy az üzemanyagárakat döntően a makrogazdasági folyamatok, geopolitikai konfliktusok és a forint árfolyama befolyásolják. Az elmúlt napokban mérséklődtek az olajtermékek árai, a forint erősödése mellett. A kőolaj ára csökkent, amire többek közt hatással volt az amerikai nyersolajkészletek váratlan növekedése és az Izrael-Hamász közötti közelgő tűzszünetre utaló jelek is, amelyek enyhítenék a közel-keleti ellátási aggodalmakat.

Ha megnézzük a benzin esetében az uniós rangsort, akkor minimális javulást észlelhetünk a magyar helyezésnél.

A régiós összevetésben ugyan nem változott a magyar árak helyzete, ám az értéket tekintve közelebb kerültünk az átlaghoz. (Korábbi elemzésünkben írtunk arról, hogy a Központi Statisztikai Hivatal által vett régiós országok listája és a lapunk által immár közel egy éve végzett összehasonlítás során alapul vett államok nem egyeznek meg.)

A gázolaj esetében látványosabb a változás az uniós rangsorban, hiszen több országnál is olcsóbb lett nálunk tankolni.

Ami pedig a lapunk által vett régiós összevetést illeti, abban végre nem Ausztriával versenyzünk úgymond a legdrágább gázolaj címért. Igaz, a középmezőnyhöz, a lengyel, cseh és szlovén árakhoz képest még mindig többet kell fizetni a magyar kutaknál ezért az üzemanyagfajtáért.

Arról korábban többször írtunk, hogy a magyar árak ugyan valóban a régiós átlag felett vannak, gyakorlatilag az árstop 2022. decemberi eltörlése óta. Ebben a kormány által generált bizonytalan gazdálkodási környezet és az adóterhelés is nagyon komoly szerepet játszott. Érdemes megjegyezni, hogy a kormány ugyan belekényszerítette az üzemanyag-kereskedőket az árcsökkentésbe, de ez a vállalkozások jövedelmezőségének a kárára megy. A piaci szereplők helyzete és nagysága igen heterogén, így lesz olyan vállalkozás, amely számára ez kisebb érvágás lesz, mások számára azonban fájdalmas is lehet. A fentiek miatt várhatóan más-más módon fognak erre a helyzetre reagálni, a közgazdasági logika alapján ugyanakkor a lépés következménye az lehet, hogy kevesebb beruházást, fejlesztést hajtanak végre, és valószínűleg a munkaerőköltségen is spórolni próbálnak majd.

Ha már spórolás, akkor érdemes a számok mögé nézni. Óriási meglepetés lenne, ha a kikényszerített árcsökkenést a kormány nem politikai célra használná, és nem címkézné fel a "Megvédtük a magyar családokat!" szlogennel. Éppen ezért fontosnak tartjuk megnézni, hogy ez valójában milyen hatással jár a magyar emberek életére. A magánhasználatú autóknál az átlagosnak tekinthető éves 15 ezer kilométeres futás mellett

a mostani árcsökkentés nagyságrendileg 1500 forintos megtakarítást jelent havonta. Nem kívánjuk ezt lebecsülni, hiszen ebből a pénzből másfél kiló kenyér vagy 60 deka hús is vásárolható, de azért érdemes a történteket a helyükön kezelni.

Forrásaink szerint ugyanakkor a mostani árak mellett még nyereséges lehet az üzemanyagok forgalmazása, ha a kormány nem tesz további lépéseket és nem akar még nagyobb árcsökkentést, akkor a 2022-es évben látott üzemanyaghiány várhatóan nem fog visszatérni.

Egyelőre nem kell hiányra készülni
Egyelőre nem kell hiányra készülni
Fotó: Király Béla / Mfor

Merre tovább?

Ahogy az a MÁSZ fenti közleményéből és a korábbi Mfor Üzemanyagár-figyelőkből is rendre kiderült, az árak nem a benzinutasok vagy a politika óhaja szerint változnak, hanem a nemzetközi folyamatok eredményeként. Ebből a szempontból kedvező folyamatokat láthattunk. Hiszen míg az előző körképünk idején 89 dollár volt a Brent olaj hordónkénti ára, addig a hét végén már 85 dollár alatt forgott a nemzetközi tőzsdéken.

Az, hogy az olaj ára három hónapos mélypontra került több tényező együttes eredménye. Egyrészt az utóbbi időszak geopolitikai feszültségei enyhülni látszanak, a közel-keleti régióban, ha nem is bíztató, de a korábbinál jóval kevésbé aggasztó irányba mennek a dolgok. Az amerikai készletadatok a vártnál kedvezőbben alakulnak, és az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed a héten újra megerősítette, hogy egyelőre nem tervez kamatcsökkentést. Utóbbi egyébként a gazdasági aktivitást segítené, ez pedig a kereslet bővülésével járhatna a tankönyvi elvek alapján. Összességében tehát mind a keresleti, mind a kínálati oldalon egy alacsonyabb egyensúlyi ár felé történt elmozdulás a héten. A nyersolaj 6 százalékos áresése a feldolgozott termékek tőzsdei árában is jelentkezett, így ott is lefele tartottak az árak.

A fentiek miatt a következő héten további árcsökkenés várható a magyar benzinkutakon, ennek mértéke viszont kérdéses, már csak azért is, mert a hétfői változást a Mol szombatra hozta előre. Ugyanakkor, ha a hazai kereskedők a régiós átlagárak közelében szeretnének maradni, akkor követniük kell az ottani változásokat. Ezek alapján további 8-12 forintos árcsökkentést látunk valószínűnek az előttünk álló héten.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!