6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Milliók sosem jártak még életükben kozmetikusnál Magyarországon, és ez nem fog változni a jövőben sem. Az igény sem merül fel egyes társadalmi rétegekben. Ma is léteznek olyan kis vidéki települések, ahol 50 felett egy nő már nem is lehet nő, legfeljebb anya, nagymama. Legfeljebb vesz egy kézkrémet, meg elmegy fodrászhoz, ha lakodalomba hivatalos.

Az ilyen környezetben élő nők legtöbbje soha nem használt arclemosó tejet, micellás vizet, frissítő maszkot, meg a kozmetikai ipar által a nőkre tukmált ezernyi terméket, fogalmuk sincs arról, hogy például léteznek oxigénes és ultrahangos kezelések, amiket képtelenek lennének egyébként is megfizetni. Ettől még persze lehet, hogy boldogabbak azoknál, akik meg tudják. Persze ne általánosítsunk.

A világlátás, az internet, a multinacionális cégek vidéki terjeszkedése, a külföldre vándorlás és visszatérés, a pestiek kisebb falvakba költözése megváltoztatta vidéken is ezt a szemléletet, de szinte kizárólag a fiatalok körében. Esküvői sminkre ma már ugyanúgy költ a menyasszony vidéken, mint Budapesten.

Van, aki szinte semmit nem költ magára, más többszázezret is képes otthagyni. Fotó: Depositphotos
Van, aki szinte semmit nem költ magára, más többszázezret is képes otthagyni. Fotó: Depositphotos

Ugyanakkor ma sem nagyon tudja elképzelni egy középkorú parasztasszony, hogy ezreket költsön a bőrére. Még megszólnák… Kinek akar tetszeni? Az, hogy saját magának, fel sem merül.

Szomorú vidéki látlelet

Érdemes megfigyelni a magyarországi társadalmi helyzet és a szépészeti ipar korrelációját. 

A kereskedelmi tévék esti híradói szociológiai látleletet adnak egy jókora létszámú réteg életszínvonaláról. Kidőlt-bedőlt falú vályogkunyhók, omladozó kerítés, rendetlenség, lomok az udvaron, fogatlan, beszélni alig tudó emberek a kamera előtt.

Befőttes gumival összefogott haj, széttaposott klumpa, turkálós reklámpóló járja, amikor a riporterek megszólaltatják a bulvárosított balesetek és családi tragédiák szemtanúit. (Talán azért is ilyen szomorú az összkép, mert ők mondanak igent a szereplésre?). Nekik aligha telik kozmetikusra, de fodrászra se nagyon.

Belvárosi luxus a klasszicista palotában

Ám létezik egy másik Magyarország is. Az egyik budapesti belvárosi szalonba belépve, luxus környezet fogad.

Virágok a recepciós pulton, mosoly, légkondi, capuccino, hűs, drága ásványvíz, a világ legnépszerűbb magazinjai a hall asztalán. Az utcáról mindez nem látszik, egy gyönyörű klasszicista palota harmadik emeletén járunk, egy hajdani nagypolgári lakásban. Itt már kozmetológus is dolgozik, a szomszéd helyiségben pedig plasztikai műtő van berendezve, kisebb beavatkozásokhoz.

Huszonéves nő lép a pulthoz, vásárol néhány tégelynyi csodakencét és ott hagy egy perc alatt 200 ezer forintot. Ez itt természetes, mint ahogy a diszkréció is. Nem árulhatják el kik, de többnyire ismert emberek járnak a kezelésekre, ilyenkor másokat nem is fogadhatnak. Az régen volt, amikor házhoz ment a kozmetikus, ugyanis az újfajta rafinált, milliókat érő gépek csak a szalonokban érhetők el.

A barátnői kapcsolat hungaricum

A hazai középréteg, amely fiatal korában megszokta, hogy kozmetikushoz járjon, nehezen mond le erről a szolgáltatásról, legfeljebb ritkábban nyomja le a kilincset.

De többnyire évekig hű marad a kozmetikusához. Aki a kezelő ágyon fekszik, öt perc alatt elmeséli az életét, a legintimebb részletekkel, az őt masszírozó hölgynek, az meg viszont. Kialakul egy szinte barátnői kapcsolat, ami hungarikum, sehol másutt a világon nem jellemző.

A havi, negyedévi kezelések ára persze attól függ, mit „rendel” a vendég. Az alapkezelés kerülettől, településtől függően, ma 8-12 ezer forintba kerül, aztán még jöhet a szempilla- és szemöldök festés, meg, ha szükséges, a gyantázás, és a bonyolultabb beavatkozások. 

Az utóbbi 2-3 évben felmentek itt is az árak, hiszen a bérleti díj, a rezsi és az alapanyagok ára is emelkedett. Sok üzlet tönkrement a Covid alatt, számosan pályát váltottak.

Ápolatlan a bőr, de mű a szempilla

Ugyanakkor, ha bemegy az ember az utcáról „ismeretlenül” egy kozmetikába, nem fogadják kitörő örömmel. Kiderül, hogy csak hetek múlva van időpont. Mostanság az kell, hogy valaki „ajánlja” a szépülni vágyót, például az ott dolgozó fodrász, a pedikűrös, a barátnő. Ez is magyar sajátosság.

A kozmetikai divatok persze, Covid ide vagy oda, közben ugyanúgy változtak, mint hajdanán.

Furcsa, hogy olykor ápolatlan a bőr, de mű a köröm és mű a szempilla, mondjuk kedden reggel. Ki miben hisz… A műszempilla hétköznapi elterjedése a legszembetűnőbb változás, ami egyre jobban megfizethető és könnyen felragasztható, persze nem árt figyelni az „évjáratra.”

Túlkínálat a drogériákban

Akit behatóbban érdekel a téma, annak érdemes szakkiállításokra járni és szaklapokból tájékozódni. Az egyik nemrég megjelent Beauty Forum címlapján strasszokkal van körítve a modell szája – kifutóra mutatós, de azért puszikat kényelmetlen lehet vele adni…

Ami a drogériákat illeti, a túlkínálat, a mesterségesen felduzzasztott választék a jellemző. Az egyikbe betérve látom, hogy legalább 30 féle arclemosó, ugyanannyi sampon, tusfürdő, 200 féle parfüm van kirakva a polcra. Vagy 20 ezer termék található egy üzletben, többségük persze vegyi alapanyagú, vagy ha természetes is, akkor is kell bele tartósító szer.

Borostyánkősavas vagy narancsos?

A háttérben ugyanis éjjel-nappal gőzerővel dolgozik a kozmetikai-vegyi ipar, hogy minél újabb, hatékonyabb, profiknak és amatőröknek szóló készítményekkel és módszerekkel rukkoljanak ki, és minél gyakrabban, mert az élénkíti a forgalmat.

Peptidek, neuroterápia, borostyánkősavas vagy narancs stem cells kezelés, fényvédő szerek, szérumok – nehéz követni. Annyi bizonyos, a hidratálásból és a feszesítésből sosem elég. 

Külföldön, de Magyarországon is egyre inkább virágzik a férfiak szépítése is, speciálisan a bőrükhöz kifejlesztett szerekkel. Főleg a menedzserek törekednek arra, hogy jól, fiatalosan nézzenek ki, ez része a cég imázsának.

Köztudott a szakmában, hogy a magyar kozmetikusok világhírűek, és a világ minden táján megállják a helyüket. Azokban az országokban, ahová sok magyar vándorolt ki dolgozni, a nők mind magyar kozmetikushoz járnak. Akad ugyanis olyan ország, ahol alig végeznek alapos bőrtisztítást, pedig ez az alapja a további kezeléseknek.

A magyar kozmetika világhírű

Talán kevesen tudják, de számos, Amerikában világhírűvé lett kozmetikai márkának van magyar kötődése, Estée Laudertől dr. László Ernőig.

A kozmetikusok gyakran szakosodnak egy-egy területre, van, aki az intim területek szépítését választja, más a tetoválásban vagy a sminkben kiváló, megint más a masszázsban, a test regenerálásában. Előtérbe kerültek a bio növényi alapanyagok, a kakaóvajtól a kamilláig. Arról is olvastam a szakmai gazinban, hogy mennyire boldogít és szépít a minimum napi négy
érintés, ölelés…

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!