5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Amióta világ a világ, a férfiak – egy része, már aki igényelte és meg is engedhette magának – illatosította magát. Az ókorban, de még 100 éve is, a fiatal vízigót fiúk vadvirágokban fürödtek, ahogy azt Faludy György oly megindítóan ábrázolja. A középkorban a parfümök köztudottan a higiéniai hiányosságok elfedésére szolgáltak a francia udvarban.

Bár történészek is kutatták a felemás helyzet okát – hogy miért költöttek az arisztokraták   vagyonokat a ruhákra, parókákra és illatosító szerekre, miközben hónapokig nem mosdottak – máig sem tudták megfejteni. Talán mert nem tudták-hitték az akkor élők, milyen fontos lenne az alapos tisztálkodás az egészségük szempontjából. Ahol kéznél volt a víz, mint a tengerészeknél, ott sem volt vonzó a rendszeres tisztálkodás.

Ma sem egységes a kép, a világon 2023-ban milliók soha nem használnak kozmetikumot, sőt, még szappant is ritkán, nem beszélve a díszes üvegcsékről, spray-kről. Mindez természetesen elsősorban az életszínvonalról szól, meg arról, hova születik az ember a földtekén.

Ma a karrier része a jól ápoltság

De a kozmetikai ipar nem hagyja magát. Az elmúlt 50 évben a fogyasztói társadalom elterjedésével párhuzamosan új, dinamikusan fejlődő piacra lelt a ma már korántsem feltétlenül erősebb nem körében. Tévedés volna azt hinni, hogy a hölgyek kedvéért illatosítják magukat a  jóléti társadalmakban élők: ma a karrier része, egy állásinterjú fontos eleme lehet a jól ápoltság, persze napközben nagyon diszkrét illatfelhőt árasztva.

A férfi kozmetikumok ma már mind illatosítottak, a folyamat anno a borotválkozási szereknél kezdődött, majd következtek a dezodorok, amelyek az elmúlt 30 évben terjedtek el itthon.

Ami az itthoni forgalmat illeti, az NIQ friss kiskereskedelmi indexe a férfi kozmetikumok szegmensében négy különböző kategóriát különböztet meg: az arcszeszeket, a borotvapengéket, a borotválkozás előtti szereket és a borotvakészülékeket.

Többet költenek a magyar férfiak parfümökre

Ezen négy kategória összesített piaca, a 2022. május - 2023. április közötti időszakban az előző azonos időszakkal összevetve, értékben 13 százalékkal növekedett, de mennyiségi eladásuk 5 százalékkal elmaradt az egy évvel korábban mérttől. Az árszínvonal jelentős, 18 százalékos növekedésének köszönhetően ugyanakkor a férfi kozmetikumok összforgalma meghaladta a 15 milliárd forintot. 

Ami az itthoni forgalmat illeti, általában a férfi kozmetikumok mennyiségi csökkenésével ellentétben a parfümök eladása volumenben is jelentősen, 15 százalékkal emelkedett, ami értékben 25 százalékos növekedéssel társult. A férfi parfümök esetében az árszínvonal az inflációhoz képest kisebb mértékben, csupán 9 százalékkal nőtt.

Volt, amikor szappan helyett használták.
Volt, amikor szappan helyett használták.

A piac erősen koncentrált: az értékbeli forgalom 96 százaléka a drogériákban realizálódik. Egyértelműen a gyártói márkás termékek dominálnak, a kereskedelmi márkásaknak minimális teret engednek, ezek 98 százalékot hasítanak ki értékben a piacból.

A jóval olcsóbb kereskedelmi márkás termékek is dinamikusan tudtak nőni értékben és mennyiségben egyaránt az előző év azonos időszakához viszonyítva, de így is mindössze 2 százalékát teszik ki a teljes férfiparfüm-piacnak 

A trend szerint egyre inkább a nagyobb – átlagárban gazdaságosabb – kiszerelések felé tolódik a kereslet. Továbbra is a 31-50 ml-es kiszerelés a legkelendőbb, ezek teszik ki az eladások több mint egyharmadát, azonban mind értékben, mind mennyiségben nagyot ugrott a 76-100 ml-es parfümök értékesítése is, megközelítve a 31-50 ml-es kiszerelést – tudjuk meg az NIQ-tól.

Évekig terveznek egy reklámhadjáratot

A férfiparfümök divatját természetesen ma is a franciák diktálják. Egy új illat bevezetése manapság egy hadjáratra hasonlít. Olykor több éves tervezés és rafinált médiakampány előzi meg a piacra dobást. Először csak titokzatosan megszellőztetik, hogy ki lesz - például - a Chanel Bleu - arca, és csak aztán közlik, szenzációként, hogy ki lesz a reklámfilm rendezője. Milliárdok forognak kockán, de ha ügyes a stáb, világszerte sikert arat – és tetemes bevételt hoz - az akció. .

Először csak fotók jelennek meg a forgatásról. Ott kiderül, hogy Timothée Chalamet, a mostani első számú fiatal filmsztár a kiválasztott, aki, miután francia származású és anyanyelvi szinten beszél franciául, tökéletesen beleillik az elképzelésekbe. Az androgün, vékony, kortalan külső, a zseniális fotók, meg a kiemelkedő operatőri munka megteszi a hatását.

Scorsese rendezi, Chalamet a Chanel nagykövete

Aztán megtudjuk, hogy nem más, mint Martin Scorsese, az élő Oscar-díjas filmmogul rendezi az alig fél-egy perces filmet, ugyancsak súlyos dollármilliókért. Közben a világ legnagyobb parfümériái és butikjai már készítik elő a kirakatokat és a polcokat a termék beérkezéséhez. Majd az első hatalmas reklámfotó elborítja a párizsi Opera homlokzatát. Ezután jön New York és a világ többi nagyvárosa, meg persze a divat és life style magazinok.

A youtube-on filmecskék özöne mutatja a forgatás minden percét, részletesen kitárgyalva, hogy     Chalamet mit viselt a forgatás szünetében, valamint hogy Scorsese milyen kabátban, cipőben üldögélt mellette, amikor beszélgettek.

Beindul a médiagépezet

Ehhez jönnek még a személyes sztorik, amelyek szintén reklámértékűek. Chalamet  közli a világ legnagyobb divatlapjával, hogy francia édesapjának köszönheti kócos fürtjeit, de érzékeny orrát amerikai nagymamájának. Emlékszem, hogy a testvérem kapott tőle ajándékba hajdanán egy Chanel No. 5-öt – derül ki mellesleg, a vele készült rövid riportban.

A kampány része, hogy a forgatásról paparazziképek jelenjenek meg a bulvárlapokban. Az eddig napvilágot látott cikkekben kivételesen azt is elárulja a 27 éves sztár, hogy ki a fodrásza és a kozmetikusa, de persze a főszereplő az új illat meg a márka, ami véletlenül mindig szóba kerül… 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!