5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ezt válaszolta lapunk kérdésére a Magyar Nemzeti Bank (MNB) igazgatója, Fáykiss Péter azon a sajtótájékoztatón, amelyen bemutatták a jegybank Fintech és Digitalizációs jelentését.

A hazai bankszektor digitalizációs szintje közepes szintű – szól az MNB verdiktje. Bár a szabályozás lehetőséget adna rá, teljesen online csak kevés banki termék vagy szolgáltatás érhető el.

A fiók felkeresése nélkül egyelőre jellemzően csak számlát lehet nyitni és személyi kölcsönt felvenni. Ám ezt sem mindenütt, mivel a számlanyitásoknál és a különböző igényléseknél az elektronikus ügyfélazonosítás és a szerződés aláírása nem megoldott. Ezzel magyarázható, hogy még e két termékek is csak kétharmad részben érhetők el azon bankoknál, amelyek a szektor összesített mérlegfőösszeg több mint 90 százalékát adják.

A többi terméknél sokkal rosszabb ez az arány (lásd grafikonunkat).

A folyószámlák és a befektetési számlák online bezárását az is gátolja, hogy az ezeken esetleg maradt pénzeket is személyesen fizetik ki a bankok. Ráadásul sokuknál még az egyszerűbb hiteltermékek igénylése esetén is meg kell jelenniük az ügyfeleknek fizikai valójukban, az azonosítási és szerződéskötési kötelezettségek mellett az előzetes tájékoztatások, előszűrések és kalkulációk miatt.

A vállalati hitelek esetében pedig a komplexebb fedezet-követelmények és hiteligények miatt szükséges felkeresni a bankfiókot. Mi több, sok esetben még a hiteligénylést sem lehet online benyújtani. E helyzeten nemcsak a banki fejlesztések javíthatnak, a cégképviseleti szabályok változtatása – például az aláírási címpéldány mellett új, digitális cégképviseleti igazolási módok kialakítása – is szükséges az MNB szerint.

Bár a bankok széles körénél van csőben a szolgáltatási kör online elérhetőségének bővítése, a 2019 végi felmérés idején a jegybank azt tapasztalta, hogy a bankok kevésbé törekedtek arra, hogy ösztönözzék a digitális csatornák igénybevételét. Ezt gyorsíthatja fel a koronavírus-járvány, amely elleni védekezésül az online kapcsolattartás szerepe felértékelődött. A jegybank azt is várja, hogy most felgyorsul a digitalizációs fejlesztés – válaszolta lapunk kérdésére Fáykiss Péter, az MNB igazgatója.

Hiszen bár a lakossági szegmensben számos fejlesztés zajlik, elsősorban az online ügyfélregisztráció és -azonosítás, a személyi hitelfelvétel terén, valamint az azonnali fizetéshez kapcsolódóan, a termékkínálatban egyelőre kevés, az online tér lehetőségeit kihasználó és akár pénzügyi tudatosságot is növelő megoldás van jelen. Csak kevés banknál lehet valós időben nyomon követni akár a személyi-, akár a lakáshitelbírálatok állását.

A meglévő digitális felületek egyszerűbb használata és az azokon keresztüli ügyintézés ösztönzése érdekében már elterjedtek a célzottan elhelyezett tooltipek, valamint egyre inkább jellemzők az azonnali, automatizált kommunikációs lehetőséget biztosító chatbotok. Mégis további fejlesztéseket tart szükségesnek az MNB, például azért is, mert a videóhívás lehetősége általában korlátozott, valamint az online tájékozódást segítő egységes útmutatók alkalmazása sem elterjedt. Mindezek mellett a fióki ügyintézés digitalizálása is fejlesztendő. E tekintetben az innovációs, önkiszolgáló fiókok széleskörű elterjedése lenne hasznos.

Csak kevés bank ösztönzi ügyfeleit kedvezményes árakkal a digitális ügyintézésre, ők is általában csak a személyi kölcsönöknél és a lakásbiztosításoknál. Egyelőre inkább a pénzforgalmi szolgáltatásoknál differenciálnak, elsősorban a papírmentes számlavezetés előnyben részesítésével, valamint azzal, hogy bizonyos ügyek – például átutalás, csoportos beszedési megbízás – digitális csatornán keresztüli intézését támogatják.

A lakossági ügyfelek még mindig csak közel kétharmada, míg a vállalati kliensek hozzávetőlegesen 55 százaléka kapja elsősorban digitális úton a végrehajtott tranzakciókat részletező bankszámlakivonatokat. Ezek leginkább a netbanki felületeken érhetők el, emellett néhány bank e-mailen is megküldi e dokumentumokat. A kivonatok elérhetőségéről minden intézmény küld értesítést valamilyen digitális csatornán. Ennek kapcsán az MNB megjegyzi, hogy az sms-t már nem használják a hazai bankok sem a kivonat eljuttatására, sem az elérhetőséggel kapcsolatos információk közlésére.

A fennálló hiteltartozásról azonban a bankok alapvetően nem digitális formában tájékoztatják az ügyfeleiket. A személyi kölcsönnel, illetve lakáshitellel rendelkező ügyfelek mintegy 10 százaléka kap értesítést. A bankok egyelőre inkább a – nagyobb ügyfélszámot érintő – folyószámlahitelekkel kapcsolatos értesítések digitalizációjára fókuszálnak, ám e termékkör esetében is jelentős fejlődés érhető még el a jegybank szerint, hiszen itt a bankok 60 százalékának nagyon kevés vagy egyetlen ügyfele sem kap digitális értesítést a fennálló tartozásról. Szintén a felmért bankok 60 százalékára jellemző, hogy a lakossági ügyfelek nem kapnak digitális értesítést a hitelkeret esetleges túllépéséről, ez az arány a vállalati ügyfelek esetében még magasabb.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!