3p

Az Oktatási és Képzési Figyelő, amely az Európai Bizottság hivatalos, évente megjelenő elemzése, megvizsgálta Magyarország 2024-es nevelési és oktatási helyzetét. Most sem festettek túl rózsás képet hazánkról. 

A jelentés olyan főbb kérdéseket érint, mint a bölcsődei férőhelyek csökkenése, a társadalmi mobilitás hasznossága vagy az, hogy miként teljesítenek a hazai diákok az Európai Unió többi tagállamához képest – vette az észre az Index.

A felmérés mind a 27 tagállamot vizsgálja, így Magyarországot is, idén a következő szempontok mentén:

  • Tanulás a fenntarthatóságért
  • Kora gyermekkori nevelés és gondozás
  • Iskolai oktatás
  • Szakképzés
  • Felsőoktatás

A közoktatás helyezte továbbra is elkeserítő
A közoktatás helyezte továbbra is elkeserítő
Fotó: Depositphotos

Az elemzés azt vizsgálja, hogy az egyes országokban miként valósulnak meg az Európai Unió (EU) oktatási céljai.

  • A jelentés különösen is kiemeli a Fenntarthatósági Témahét hasznosságát, annak iskolánkívüliségét és hosszúságát, több ilyen lehetőséget javasol. Kifogásolják, hogy az Ökoiskola Hálózat nincs jól kiépítve, továbbá nem egyértelműen kimutatható a hatása. Az elemzés szerint az egész területre kimondható, hogy nincs egyértelmű szakpolitikai keret
  • Az óvódák színvonala megfelel az uniós átlagnak, ugyanakkor a bölcsődébe járók száma csökkent, ami az anyák otthon maradásának növekedésével, illetve a férőhelyek számával van összefüggésben. Kifogásolják, hogy a kormány enyhítette a feltételét annak, hogy ki lehet óvodapedagógus – 2024 januárjától középfokú végzettséggel is lehet –, ezzel pedig a nevelés színvonala is gyengült.

A vizsgálat főleg arra tér ki, hogy a matematika terén gyengén teljesítők aránya magas, különösen is a hátrányos helyzetű diákok körében, ami egyértelműen korlátozza Magyarország versenyképességét és innovációs lehetőségeit. TÍz diákból három gyengén teljesít matematikából, minden negyedik gyerek pedig szövegértésből.

 

  • A korai iskolaelhagyás csökkent, viszont így is meghaladja az uniós átlagot. A 40 százalékos tanárhiány gyengíti az oktatás minőségét, ami főleg a vidéki intézményeknek okoz nehézséget, amelyek jóval le vannak maradva a fővároshoz képest.
  • Az elmúlt években Magyarország számos intézkedést hozott a szakképzés vonzerejének és munkaerőpiaci relevanciájának javítása érdekében, de további intézkedésekre van szükség a kihívások kezeléséhez.
  • A felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránya a magasan képzett munkaerő iránti növekvő kereslet ellenére alacsony. A felsőfokú végzettséggel rendelkező 25–34 évesek aránya (29,4 százalék) Magyarországon a legalacsonyabbak között van az EU-ban. A frissdiplomások foglalkoztatási rátája (94,7 százalék) meghaladja az uniós átlagot. A jelentésből továbbá az is kiderül, hogy a végzettséggel nem rendelkező szülők gyermekei kisebb valószínűséggel szereznek diplomát.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!