A munkavállalók 54 százaléka nem mutat tisztelet a főnökével szemben, derítette ki egy 2014-es Harvard Business Review felmérés. Más kérdés, hogy ennek sokszor az a prózai magyarázata, hogy a vezetők inkompetens módon irányítanak. Ezt támasztja alá egy közelmúltban publikált tanulmány, amely szerint a beosztottak harmada véli úgy, hogy a felettesénél jobban el tudná látni annak munkáját.
Nagyon sok szervezetben alapvető elvárás az, hogy a beosztottak tiszteletet mutassanak a vezetők iránt. Ez pedig abból a mítoszból táplálkozik, amely szerint csak úgy tudja hatékonyan elvégezni valaki a feladatait, ha kedveli és tiszteli a felettesét.
A szervezetfejlesztési szakemberek ugyanakkor azon a véleményen vannak, hogy előnyt jelent ugyan az inspiráló, tekintéllyel rendelkező vezető egy vállalatnál, ám a beosztottak ennek hiányában is dolgozhatnak hatékonyan. Ehhez az alábbi szempontokra érdemes tekintettel lenni.
1) Elkötelezettség nélkül nincs eredmény
Ha egy munkavállaló nem kötődik a feletteséhez, akkor is elkötelezettnek kell lennie a munkája iránt. Azt a pszichológusok is elismerik, hogy megfelelő interakció hiányában nehezebb jól teljesíteni, a motiváló főnök hiányában is törekedni kell erre. Vannak vezetők, akik introvertáltak, mások alacsony EQ-val rendelkeznek, ettől függetlenül velük is kommunikálni kell, kérdésekkel kell őket bombázni, visszajelzéseket kell tőlük szerezni.
A fellegekben érezhetik majd magukat a Facebook dolgozói
2) A pozitívumok segítenek
A főnök lehet, hogy nem a legjobb menedzser, azonban érdemes adni neki egy lehetőséget. Elképzelhető, hogy azért jutott a ranglétra adott fokára, mert kiváló szakember, és akár a mi fejlődésünket is tudja segíteni. Más vezetők mindent maguk akarnak csinálni, vagy a kisebb részfeladatok megoldására is receptet adnak. Elképzelhető, hogy ez az attitűd a piacismeretükből, esetleg korábbi negatív tapasztalatukból ered. Ha pozitívan közelítünk feléjük feltárulhatnak olyan dolgok, amelyek segítenek egymás könnyebb elfogadásában.
3) Kezeljük helyén a dolgokat
Szinte minden embernél van olyan cselekedet vagy tulajdonság, amelyet tapasztalva hajlamos túlreagálni a dolgokat. Ha ezeket a kérdéseket megpróbáljuk hideg fejjel kezelni és átbeszélni, sok keserű percet spórolhat meg magának a főnök és a beosztott is.
4) Fókuszáljunk a munkánkra
Lásd el minél magasabb szinten a feladatodat, koncentrálj a munkádra. Ha jól dolgozol, szakmailag fejlődsz, akkor meg fogod találni a számításod. Igaz, lehet, hogy nem a mostani munkahelyeden, hanem valahol máshol.
mfor.hu