- A magyarok 40 százaléka havi szinten spórol, közülük minden harmadik azzal a céllal, hogy gyermekei iskoláztatási költségei kisebb terhet jelentsenek a családnak a tanévkezdést megelőző időszakban.
- A tudatos pénzügyi tervezés a magyar szülők szívügye, 90%-uk következetesen tanítja gyermekének a pénzzel történő helyes bánásmódot.
- A megkérdezettek fele úgy látja, hasznos, ha a gyerekek több háztartási pénzügyi ismeretet sajátíthatnak el az iskolapadban.
Évről évre egyre több támogatást kapnak a családok a tanévkezdéshez, de így is jelentős anyagi kihívást jelenthet az iskola újraindulása. Az előrelátó pénzügyi viselkedés sok esetben megoldást jelenthet erre a problémára.
Tudatos pénzügyi tervezéssel a megemelkedett kiadások ellen
Az Intrum Justitia, Európa vezető követeléskezelő vállalatcsoportja évente elkészíti Európai Fogyasztói Fizetési Jelentését. A kutatásban 21 országból 21 317 európai – köztük 1005 magyar – állampolgár vett részt.
A 2016 végén készített Európai Fogyasztói Fizetési Jelentéséből kiderült, hogy a magyarok 40%-a tudatosan spórol valamilyen célra havonta. Ez az arány a kor előrehaladtával egyre inkább növekszik, az 50 év felettiek közel kétharmada tesz félre rendszeresen.
A reprezentatív felmérés szerint a megtakarító magyarok több mint kétharmada azért spórol, hogy a hirtelen jelentkező kiadások ne érjék felkészületlenül. Az adatokból megállapítható az is, hogy jelentős megtakarítási cél a gyerekek és unokák támogatása, valamint az oktatás is: előbbire a rendszeresen spórolók 20, utóbbira pedig 10 százalékuk tesz félre.
Nélkülözhetetlen a fiatal generáció pénzügyi edukációja is
A gyerekek pénzügyi-gazdasági ismereteinek fejlesztése alapvető igény a szülők körében. Az Intrum Justitia felmérésében megkérdezett válaszadók közel 90 százaléka következetesen tanítja gyermekének a pénzügyek megfelelő kezelését otthon is.
Az iskolákban egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a pénzügyi ismeretek oktatására, amely összhangban van az emberek elvárásaival. A felmérés eredményéből látható, hogy a válaszadók több mint fele úgy érzi, hogy bárcsak többet tanult volna e témáról az iskolában.