A Z generáció több mint 60 százaléka egyáltalán nem tájékozott a különféle banki termékek elérhetőségeit illetően, 16 százalékuk pedig mindössze a bankkártyával és online szolgáltatásokkal tudja összepárosítani ezt a fogalmat. Tekintettel fiatal életkorukra, ez még talán elfogadható is, ugyanakkor Y-Babyboom (35%-28%) generációnál is erősen hiányos banki ismeretek derültek ki. A Jófogás 10 000 aktív internetező bevonásával vizsgálta a lakosság pénzügyi tájékozottságát és lehetőségeit.
GENERÁCIÓS MEGTAKARÍTÁSI FORMÁK
A Z generáció mindössze negyede rendelkezik megtakarítással, jellemzően készpénzzel. A Y korcsoport 45 százaléka viszont már előtakarékoskodik, lakáskassza és lakástakarék formájában, a készpénz megtakarítás pedig további 35 százalékuknál jelentkezik. A megtakarítási formák szélesebb skálája (pl. biztosítások, betétek stb.) csak az X generációtól felfele figyelhetők meg.
MEGTAKARÍTÁS HELYETT HITELTÖRLESZTÉS
A legnagyobb hiteltörlesztés az X generációt jellemzi, több mint 60% küzd havonta ilyen irányú kiadással. Az Y és a Babyboom nemzedék esetében ez az arány 40 százalékra csökken. Mindhárom generációnál a lakáscélú hitelezés a legelterjedtebb, de az Y generáció 20 százaléka törleszt diákhiteleket, nehezítve ezzel a lakáscélú kölcsönért való folyamodás lehetőségét.
A KARÁCSONY NEM AZ ÁRUHITELEK IRÁNYÁBA TOLJA A TRENDEKET
A lakáscélú kölcsönök után áruhitelekért folyamodunk a legtöbben, és csak ezután következik a gépjárműlízing.
„Kíváncsiak voltunk arra is, hogy az emberek nagyobb értékű online vásárlásaikat milyen forrásból finanszírozzák. A lakosság 61százaléka erre a célra saját forrást használ, áruhitelt 9% vesz fel, 12% pedig a kettőt kombinálja. A maradék 18% alternatív forrást használ, azaz inkább személyi kölcsön lehetőségével él, vagy például a családja segíti a vásárlásban – tette hozzá Palocsay Géza, a Jófogás ügyvezetője. – A keresetkiegészítés alternatív forrására pedig a válaszadók 91 százaléka használ apróhirdetési portálokat, ahol túlad megunt vagy nem használt dolgain. Míg a karácsonyi időszakot nem jellemzik nagyobb áruhitelek, mint az év többi részét, hiszen kölcsönt sokkal inkább saját magunk számára veszünk fel, mint ajándékozás céljából, addig a Jófogáson éppen az ünnepek után indul egy nagyobb dömping a kevésbé hasznos ajándékok áruba bocsájtásával.
A BANKKÁRTYA TÖBBNYIRE CSAK A KÉSZPÉNZT HELYETTESÍTI
Bár a megkérdezettek 82 százaléka rendelkezik bankkártyával, negyedük nem ismeri annak felhasználhatóságát, és a legtöbben még ma is csupán készpénz felvételkor és hagyományos boltban való vásárláskor veszik elő azt. Az online vásárlások ilyen módú kiegyenlítése leginkább a legfiatalabb generációt, a Z korcsoportot jellemzik, noha ez a korosztály egyébként 70 százalékban még bankkártya nélkül kezeli felmerülő pénzügyeit.
„Apróhirdetési portálokon való vásárlás esetén mi óvva intjük felhasználóinkat az online előre utalástól, az esetleges visszaélések elkerülése végett. Sokkal inkább ösztönözzük a háztól-házig szolgáltatást, vagy a postai csomagküldést utánvéttel, mert így a vevő csak abban az esetben veheti át a terméket, ha azt kifizette, és az eladó is üzembiztosan megkapja az azért járó pénzösszeget” – tájékoztatott Palocsay Géza.
A pénzügyek kiszámíthatatlanságát jól mutatja az a tény, hogy csupán 10 százalékunk emeli le bankkártyájáról minden hónapban ugyanazt az összeget.
mfor.hu