Idén minden eddiginél koncentráltabban indult az ünnepi szezon az e-kereskedelemben: a webáruházak 54%-a készült akciókkal a múlt heti Fekete Péntekre. Az óriási láznak pedig úgy tűnik meg is lesz a hatása: a kereskedők 18%-os bővülést várnak az idei ünnepi szezontól - derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatás-sorozatának idei negyedik felméréséből.
Idén először a többség egyszerre kezdte a szezont
Az Online Kiskereskedelmi Index kutatás-sorozat legutóbbi felmérése szerint, idén - első alkalommal az ágazat történetében - már az e-kereskedők majdnem 90%-a tudatosan készült a szezonkezdésre és jó előre meg is hirdette akcióit. Az ünnepi szezon alkalmából a webáruházak készletük (egy részének) leértékelésére átlagosan 2 teljes napot szán, s ebben az évben a szezonrajt az első adventi hétvégét megelőző péntekre esett. A többség (54%) - felülve a kommunikációs hullámra - az akcióját csak "fekete péntek" néven illette, egy Amerikából átvett hagyomány alapján.
A korábbi években minden e-kereskedőnél más időpontban kezdődött az ünnepi szezon, idénre viszont a Black Friday népszerűségének növekedésével megváltoztak az ünnepi szezonhoz kötődő online vásárlási szokások. Az akciós nap szerepe az online kiskereskedelemben mára átlépte a kritikus határt, hiszen a folyamat a kereskedők körében öngerjesztővé vált, azaz, aki kimarad belőle az sok vásárlótól eshet el. A nagymértékű kedvezményeket hirdető boltok számának dinamikus növekedése a kisebb és közepes boltok számára csökkenti a promóciók hatékonyságát, mivel jóval nehezebb kitűnni a sok egyidejű akció közül.
Az ünnepi szezonban azonban a márkát is építő különféle integrált marketing kampányok, reklámok, valamint dedikált akciós napok kivitelezésénél a webáruházak egyre bátrabban megvalósítják saját, kreatív ötleteiket is. A kereskedők közel 60%-a jelezte, hogy ily módon is készül az ünnepre.
Majd ötödével nőhet idén a forgalom
Összességében idén az utolsó negyedévben, a GKI Digital - Árukereső.hu előrejelzései szerint kb. 18%-kal lehet nagyobb az online kiskereskedelmi forgalom, mint egy évvel korábban. A kutatásban részt vett e-kereskedők beszámolói szerint, ilyenkor az átlagos vásárlási értékek (kosárértékek) is rendszerint magasabbak, és a sláger termékek mellett minden más termékre is megugrik a kereset.
Az akciók meghatározásakor erre tudatosan figyelve, a kedvezmények általi profitcsökkenés kezelése a webáruházak 55%-ának nem jelent nehézséget. Bár a hirdetések a kiemelt akciókról szólnak az egyes termékkategóriákban - összességében - átlagosan 5-15%-os kedvezmény jelenik meg a teljes akciós készlet tekintetében.
Az ünnepi szezon az éves forgalom 1/3-át teszi ki
Jól jelzi a szezon fontosságát, hogy a kereskedők éves online forgalmuk akár több mint 1/3-át is realizálják az év utolsó három hónapjában. Emiatt az online boltok több mint 65%-a már október vége előtt megkezdte a felkészülést az év utolsó 5-6 hete során várható vásárlási rohamra, és a megnövekedett forgalom akadálymentes kezelésére. Erre az időszakra sok kereskedő plusz munkaerőt is bevon, ami átlagosan 2 főt jelent. A legnagyobb boltok esetében az ünnepi szezon által eredményezett megnövekedett rendelésszámot logisztikai és adminisztrációs oldalról nem egy esetben 10 fő feletti bővítéssel tudják csak kivitelezni.
A webáruházak egyre inkább felismerik a raktárlogisztikához kapcsolódó terület fontosságát, ami az erős szezonban a kereskedők szerint is még inkább fontossá válik a vásárlók számára. Az ünnepi szezonhoz kötődően a webáruházak többsége 51%-a boldogul a készletezéssel. A szezon fő nehézségeit a webáruházak számára a megnövekedett adminisztrációs feladatok jelentik. Az áruházak 53%-nál jelent nehézséget az ügyfélszolgálat leterheltsége és 46%-uknál a megfelelő rendelésszám kezelése. Ezen problémák ellenére a panaszok és elállások száma sem nő érdemben az ünnepi szezonban, ami az online vásárlók részéről is jól jelzi a tudatosságot.
Egyre fontosabb a szolgáltatás minősége is
A karácsonyi szezon fokozott versenyt generál a kereskedők között, azonban az árképzés és az aktuális akciók mellett ilyenkor még jobban előtérbe kerülnek az értéknövelt szolgáltatások és kijönnek a kereskedők közötti szolgáltatásbeli különbségek is.
Emiatt - a hazai online kiskereskedelmi piac és a vásárlói tudatosság növekedésével párhuzamosan - a webáruházaknak is egyre inkább szem előtt kell tartaniuk azokat a szempontokat és szolgáltatásokat, melyek révén a vásárlóban a rendelést és átvételt követően kialakulhat egy pozitív összkép a kereskedővel kapcsolatban. Ez utóbbi ugyanis jelentősen növeli a későbbi - akciós időszakokon túli - visszatérési hajlandóságot.
Az eddigi tapasztalatok és vásárlói visszajelzések alapján a pozitív élmény legfontosabb kelléke a kereskedők szerint a precíz, pontos készletinformáció, valamint a gyors kiszállítás. További - és egyre fontosabb - szempont ezen felül a felhasználóbarát reszponzív weboldal, mely asztali gépről és okostelefonról is egyaránt jól használható.
Végül, de nem utolsó sorban a segítőkész ügyfélszolgálat munkája az, ami még nagy mértékben hozzájárulhat a vásárlói élmény megteremtéséhez, még abban az esetben is, ha egy-egy rendelés kapcsán nem minden alakul tökéletesen.
mfor.hu