2018. március 19. 15:57
mfor.hu

A GarVisor.com-on megtalálható négyszáz település több ezer megbízható szervize.

Elindult Magyarország első közösségi szervizkereső oldala, a GarVisor. A weboldalon több mint 2100, előzetesen átvizsgált szerviz szolgáltatásai között kereshetnek országosan, és több szempont alapján értékelhetik is az elvégzett munka minőségét a felhasználók. Az oldal üzemeltetői az elmúlt négy hónapban több mint 5000 autószervizt látogattak végig személyesen. A hiánypótló, hatalmas adatbázisba csak azok a szervizek kerülhettek be, amelyek valóban rendelkeznek az adott szolgáltatás elvégzéséhez szükséges tárgyi feltételekkel – műszerekkel, berendezésekkel –, és vállalták, hogy szolgáltatásaikat a közösség értékelje. Jelenleg országosan 430 településen, összesen 30 féle szolgáltatás alapján – futómű- vagy klímajavítástól kezdve a műszaki vizsgáztatásig – választhatják ki a hozzájuk legközelebb eső, megbízható szervizt az autó- és motortulajdonosok. 

Az online térben fellelhető, nyilvános adatbázisok szerint ma Magyarország területén mintegy 12 ezer szervizszolgáltató működik, az ezekben szereplő adatok többsége azonban nem ellenőrzött. Most elkészült az első átfogó felmérés a hazai autószervizekről: a GarVisor közösségi szervizkereső portál munkatársai felmérték a magyarországi szervizek jelentős részét. A portál munkatársai az elmúlt négy hónapban a nyilvánosan fellelhető adatok alapján több mint ötezer címet látogattak végig személyesen, annak érdekében, hogy egy megbízható országos adatbázist és egy hiánypótló, közösségi szervizkereső alkalmazást hozzanak létre.

A szolgáltatók akkor kerülhettek be az adatbázisba, ha megfeleltek a portál által támasztott minimális feltételeknek: egyrészt valóban megtalálhatók voltak az adatbázisokban jelzett címeken, másrészt ténylegesen rendelkeztek a feltüntetett tevékenységekhez szükséges tárgyi feltételekkel (műszerekkel, berendezésekkel), harmadrészt valóban szerviztevékenységet folytattak. A felmérés során kiderült, hogy a szolgáltatók ötöde (20,8%) már nem is létezik a bejelentett telephelyen, a szolgáltatók 18,3%-a pedig tevékenysége szerint nem tekinthető járműszerviznek, nem nyújtja a meghirdetett szolgáltatást, vagy nem rendelkezik a feltüntetett szolgáltatás elvégzéséhez szükséges műszerparkkal. A vizsgált több mint ötezer cég további 13,3%-át azért nem vették fel az adatbázisba, mert nem vállalták a közösségi értékelést, vagy a műhely leterheltsége és a munkaerőhiány miatt nem tudnák vállalni további megrendelések ellátását.  Összességében a felmért szervizek kevesebb mint fele (47,6%-a, 2100 szerviz) felelt meg a felsorolt alapvető feltételeknek.

illusztráció (forrás: MTI) illusztráció (forrás: MTI)

 
Márkafüggetlen (is) lett a szervizek több mint 90%-a

Elmúlt az az idő, amikor a márkaszerviz csak és kizárólag egy márkára specializálódik. Kiugróan magas ugyanis azon szervizek aránya a feltételeknek megfelelő több mint 2100 szolgáltató között, akik a márkafüggetlenséget is bejelölték a javított márkák sorában. Ez pedig csak úgy lehetséges, hogy a magukat elsősorban márkaszervizként pozícionáló szolgáltatók nagyobb része is bejelölte a márkafüggetlen javítást, mint vállalt szolgáltatást.

A legnépszerűbb Suzuki javítását jelölők együttes száma is jóval kevesebb az egyébként márkafüggetlen javítást is vállalóké mellett.  A legelterjedtebb márkák javítását vállalja a legtöbb szolgáltató: a Suzuki és a Volkswagen nyitja a sort, amit az Opel, a Skoda és a Renault követ. Az alábbi ábrán a jelölt márkák közül a harminc legtöbbet jelöltet mutatjuk be:

Terjedőben a kényelmi szolgáltatások

Az ügyfél kényelmét egyre több szolgáltató tartja fontosnak: erre utalnak a szervizek által vállalt kényelmi szolgáltatások. A legalapvetőbb kényelmi szolgáltatások közül az időpontfoglalást a szervizek 87, a szaktanácsadást 68, az ügyfélvárót 65, a wi-fi kapcsolatot 57, a flotta szervizelést pedig 61 százaléka vállalja. 

Igen alacsony a bankkártyás fizetést lehetővé tevő szolgáltatók aránya – ezt egyelőre a cégek alig 22 százaléka biztosítja –, a bankkártyás fizetést bevezetők jelenleg tehát jól látható versenyelőnyre tehetnek szert a piacon. 

Az ügyfél mobilitása is egyre fontosabb kérdés a szervizszolgáltatói piacon. Terjedőben van a hozom-viszem szolgáltatás, azaz amikor a szerviz képviselője egy megadott címről elviszi, majd a javítást, karbantartást követően visszaszállítja a járművet – ezt ma már a megbízható szolgáltatók közel fele (43,91%-a) biztosítja. Egyelőre még mindig alacsony azon szolgáltatók száma, akik a javítás idejére csereautót biztosítanak (14,41%), ahogy a non-stop gépkocsi-átvétel (15,05%) is. A non-stop javítási szolgáltatásokat vállaló szolgáltatók aránya pedig egyelőre még ennél is alacsonyabb (7,02%).

Vállalt szolgáltatások: specializált szervizpiac

A GarVisor közösségi szervizkereső adatai a hazai szervizpiac specializáltságára utalnak – ami azt jelenti, hogy a hazai szervizek elsősorban egyes területekre koncentrálnak, és kevés az univerzális, mindennel foglalkozó szolgáltató. Éppen ezért az ügyfél feladata, hogy tájékozódjon a szervizek vállalt szolgáltatásairól, mielőtt elgurulna egy műhelybe. 

Az általánosabbnak számító tevékenységeket végzi a legtöbb szolgáltató, de a speciálisabb műszerezettséget vagy szakértelmet igénylő tevékenységekkel arányosan kevesebben foglalkoznak. Biztosítási ügyintézést viszont már a szolgáltatók 15,28%- kínál, és kifejezetten magas a műszaki vizsgáztatást vállalók aránya: a szolgáltatók negyede foglalkozik ezzel.

Hétezer forint alatt van az átlagos óradíj

A GarVisor közösségi szervizkeresőn a szolgáltatók megjelölhetik átlagos vállalási díjaikat is, azonban a szervizszolgáltatók egyelőre nem szívesen adják meg vállalási óradíjaikat – erről csak az összes szerviz 3,19 százaléka nyilatkozott. Ez alapján az átlagos vállalási óradíj 6735 forint volt, a legmagasabb árat egy budapesti műhely, a legalacsonyabbat pedig egy kalocsai szolgáltató adta meg. Az átlagos ár azonban nem túl pontos mérőszám a piacon, mivel a hazai szervizek meglehetősen specializáltak, az óradíj számítása nagyban függ a vállalt szolgáltatástól is: bizonyos szolgáltatások például a műszerezettségtől, a felhasznált anyagoktól, szakértelemtől stb. függően óradíjra lebontva jóval költségesebbek lehetnek, mint mások.



30 féle szempont alapján, csereautóra és ingyenes wifi-re is kereshetünk

Az oldal regisztrált felhasználói összesen 30 féle szolgáltatás alapján kereshetnek szervizek között attól függően, hogy éppen gumisra, karosszérialakatosra, futómű- vagy klímajavításra, izzócserére vagy másra van-e szükségük. Azt is beállíthatják, hogy az adott szerviz végez-e műszaki vizsgáztatást, foglalkozik-e biztosítási ügyintézéssel, vagy autómentéssel, márkafüggetlen szervizről van-e szó, illetve vállalják-e az adott márka javítását. Az oldal a keresési szempontok alapján csak azokat a szervizeket listázza ki, amelyek a felhasználó által megadott távolságon belül találhatók, és biztosan foglalkoznak az adott szolgáltatással.

A szervizek adatlapjairól az is kiderül, hogy az adott szolgáltató házhoz jön-e az autóért, biztosít-e csereautót, vállalnak-e flottakezelést vagy non-stop szervizelést, lehet-e bankkártyával fizetni nála, sőt akár azt is, hogy van-e wifi kapcsolat az ügyfélváróban.

Az autó- és motortulajdonosok értékelhetik is az adott szerviz által elvégzett munkát és szolgáltatásokat, így a többi felhasználó is képet kaphat a szerviz minőségéről. A megbízhatóság érdekében a felhasználói értékeléseket a GarVisor munkatársai egyenként ellenőrzik, így nincs lehetőség arra, hogy rosszindulatú, valótlan értékelések kerüljenek ki egy szerviz adatlapjára, ahogy arra sem, hogy egy szerviz saját magát minősítse fel.

A GarVisor nevű honlap, a garvisor.com és a hozzá kapcsolódó mobilalkalmazás az egész országot lefedő, egyedülálló adatbázist biztosít. Jelenleg 430 település több mint 2100 szolgáltatójának adatai lelhetők fel a rendszerben, azaz szinte nincs olyan pontja az országnak, ahol az autótulajdonosok ne találnának jó néhány szakembert elérhető közelségben. A közösségi szervizkereső használata mind a felhasználók mind a szervizszolgáltatók számára ingyenes.

Miből finanszírozzam a cégem? Mitől lesz versenyképes egy magyar KKV és honnan szerezhet fejlesztési forrásokat? Ki viheti tovább a családi vállalkozást?

KKV-finanszírozás - égető tulajdonosi dilemmák konferencia - jelentkezzen most!