2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A GVH szerint kifogásolható módszerekkel befolyásolják a fogyasztók döntéseit, bírság is jöhet.

A légitársaságokra kivetett különadók, illetve azok az utasokra történő áthárítása ügyében zajlott csörték után most egy újabb probléma miatt kerülhetnek összetűzésbe a légitársaságok a magyar hatóságokkal.

Az MTI híre szerint ugyanis a légitársaságok honlapjainak többsége észrevétlen módszerekkel torzítja a fogyasztók döntéseit - figyelmeztetett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) gyorselemzését követően kiadott közleményében pénteken.

Jelezték, hogy egyelőre javaslatokkal segítik a kifogásolható gyakorlatok felszámolását, illetve a trükkök elkerülését. Ha azonban ezek nem hoznak előrelépést, később akár versenyfelügyeleti eljárást is indíthatnak - fűzték hozzá.

A versenyhivatal szerint jellemző probléma az ajánlatok korlátozottságára utaló pszichés nyomásgyakorlás - például már csak 2 jegy elérhető ezen az áron -, amelyhez gyakran érzékmanipuláció párosul: vagyis egyes ajánlatokat feltűnő színekkel emelnek ki, míg az olcsóbb, egyszerűbb megoldások nehezebben észrevehetők.

Jellemzőek továbbá a félreérthető szövegezések, a legtöbb esetben pedig megfigyelhető az információkkal való elhalmozás, amely összezavarhatja a fogyasztókat. Ezek - különösen a diszkont légitársaságok weboldalain - számos esetben kiegészülnek fontos információk és választási lehetőségek elrejtésével, kiváltképp az ülőhelyválasztás során.

Ezek az úgynevezett "sötét mintázatok" eseti jelleggel felbukkantak a hazai jegyár-összehasonlító oldalakon is - tárták fel a GVH szakemberei. (A sötét mintázatok olyan digitális üzenetek és felhasználói felületek, amelyek észrevétlenül késztetik a fogyasztókat a nem kívánt döntések meghozatalára.)

A hivatal az érintett vállalkozásoknak azt javasolja: kerüljék a fogyasztók döntését sürgető kereskedelmi gyakorlatokat, egyformán érzékelhetően és egyértelmű megfogalmazással jelenítsék meg az egyes választási lehetőségeket.

A fogyasztók számára a GVH tanácsa az, hogy igyekezzenek ellenállni az impulzusvásárlásnak és ne hagyják, hogy döntésükben sürgessék őket, továbbá mindig szánjanak megfelelő időt az ajánlatok összevetésére - olvasható a közleményben.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!