2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Miközben a magyar és az osztrák bérek köszönőviszonyban sincsenek, az autópálya használata a Lajta keleti oldalán drágább lesz.

Októbertől változik a fizetős útszakaszok árszabása, a 10 napos matrica a jelenlegi 2975 forintról 3500 forintra drágul - jelentette be Gulyás Gergely miniszter a mai Kormányinfón. Ahogy arról az mfor.hu beszámolt, a miniszter indoklása szerint 2013 óta nem változott a díjszabás, ezért szerinte elfogadható az inflációt követő áremelés. Azt is elmondta, hogy a 10 napos - legrövidebb időre szóló - matricát főleg a külföldiek vásárolják.

Való igaz, hogy azoknak, akik rendszeresen használják az autópályákat, a 10 napos matrica helyett megéri az éves úthasználati díjat kifizetni, ami az idei évben 42 980 forint volt. Ez ugyanakkor nominálisan sem kevés pénz, ha pedig összevetjük a szomszédos Ausztria díjaival, akkor már-már vérlázító. A sógoroknál ugyanis az éves matrica ára 29 720 forint, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. által üzemeltetett autopalya.hu oldal szerint.

Sokan azonban nyaralás, vagy egy-egy hosszabb út alkalmával vettek matricát. Itt októberig van egy icipici előnye Magyarországnak, akkor viszont ellépünk az osztrákoktól. Jelenleg ugyanis itthon a 10 napos matrica 2975 forint szemben a nyugati szomszédok 3070 forintjával. Ezt fogja a magyar díj ősztől überelni, amikor 3500 forintra ugrik az ár.

Nem olcsó, de legalább jó nagy lyukak vannak az M1-esen
Nem olcsó, de legalább jó nagy lyukak vannak az M1-esen

Mindezzel nem lenne semmi probléma, ha a bérek tekintetében nem lenne utcahossznyi különbség. A minimálbérek összevetésének két okból sincs sok értelme, egyrészt Ausztriában nincs egységes minimálbér (helyette a iparági bérminimumokat vezették be) másrészt itthon a bruttó 138 ezer forintos bérből igen nehéz autót fenntartani, bár tény sokan próbálkoznak vele.

Az átlagkereseteket - az Eurostat adatai alapján - összevetve azt láthatjuk, hogy Magyarországon 884 euró volt (ez egyébként az idei évi erős növekedés miatt a júniusi KSH adatok szerint immár 1000 euró körül van), míg Ausztriában 2239 euróra rúg. Ha ehhez hozzávesszük, hogy az üzemanyagárakban sincs különbség, akkor bármennyire is demagógnak tűnik, az autózás itthon "igazságtalanul" drágább.     

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!