A Magyar Nemzeti Bank adatcsalásokra vonatkozó „öt csapás” intézkedéscsomagja egy valós társadalmi problémára reagál, egy olyan bűncselekmény-típus hatásait igyekszik csökkenteni, illetve a bankokra átterhelni, amellyel szemben az OTP Bank évek óta nagy erőkkel és jó eredményekkel küzd – írja friss közleményében a bank. Ezzel arra az intézkedéscsomagra reagálnak, amelyről az Mfor is beszámolt:
A csalásokkal szembeni hatékony fellépés legnagyobb kihívása, hogy a bűnözők nem a biztonságos banki rendszereket támadják, hanem az ügyfelek éberségét játszák ki, és vagy kicsalják tőlük a banki adataikat, vagy ráveszik őket, hogy maguk hajtsanak végre olyan átutalásokat, amelyek végül a bűnözőket gyarapítják.
Fotó: Depositphotos
17 milliárdot már megmentettek az ügyfeleknek
Az OTP Bank ügyfeleinek kárára sikeresen végrehajtott pénzforgalmi visszaélések volumenét felére sikerült visszaszorítani az egy évvel ezelőtti szinthez képest. Ennek hátterében azok az intézkedések állnak, amelyeket az OTP Bank több milliárd forintos ráfordítással, magasan a szabályozói és felügyeleti elvárások felett hozott meg. A bank felsorolja az intézkedéseket és az azokra költött forrásokat is – több, mint 3 milliárd forintot fektetett adatalapú csalások elleni saját fejlesztésekbe, beleértve tranzakciófigyelő algoritmusokat, mesterséges intelligenciát, valamint ügyfélbarát biztonsági megoldásokat (azonnali letiltás, telefonos ügyintéző, alacsony alap utalási limit). Ezen felül évente 1 milliárd forintot költ nemzetközi szinten bevált külső biztonsági szolgáltatásokra. Dedikált fejlesztői és 33 fős osztályt hozott létre a digitális biztonság és a csaláskezelés érdekében, amely állandó kapcsolatban van a rendőrséggel. Emellett jelentős összeget fordít ügyféledukációra és részt vesz a Kiberpajzs platformban, valamint az ELTE-vel közösen létrehozott KIBERLAB-ban végzi a pénzügyi visszaélések megelőzésének kutatását.
Azt írják: OTP Bank eddigi erőfeszítései, amelyek messze túlmutatnak a szabályozói és felügyeleti elvárásokon,
eddig legalább 17 milliárd forint összegű kártól óvták meg a bank ügyfeleit, és mára egyes elkövetési módoktól, mint például a Foxpost-típusú csalás, teljesen meg tudják óvni az OTP ügyfeleket.
Van még dolog – de ne támogassuk a felelőtlen ügyfélmagatartást!
A probléma ugyanakkor valóban nincs megoldva, jogos az MNB törekvése, hogy szektorszinten és további jelentős mértékben csökkenjenek a csalások – írja az OTP. Azt is hozzáteszik: az új szabályoknak és elvárásoknak ugyanakkor figyelemmel kell lenniük arra, hogy ezek a csalások nem a banki rendszereket érintik, hanem az ügyfelek figyelmetlenségét vagy gyanútlanságát, esetleg hiszékenységét használják ki.
Ennek tudatában minél nagyobb felelősséget terhel a bankokra a szabályozó, annál nagyobb mértékben kockáztatja a további morális eróziót, azaz a felelőtlen ügyfélmagatartást és a bűnözői oldalon megjelenő, jóhiszeműnek álcázott csalások volumenének növekedését.