Az óceánok felmelegedése újabb rekordokat döntött meg, a feljegyzések kezdete óta tavaly volt a legnagyobb arányú.

Az Advances in Atmospheric Sciences folyóiratban megjelent tanulmány elkészítésében 16 - főként kínai, amerikai és olasz - kutatóintézet 24 tudósa vett részt.

Az előző évhez viszonyítva 2022-ben a Föld óceánjai a felszíntől 2000 méter mélységig annyi hőt nyeltek el, amivel 700 millió másfél literes vízforralóban lévő vízmennyiséget fel lehetne forralni - magyarázta a tanulmány egyik szerzője, Cseng Li-csing, a Kínai Tudományos Akadémia Atmoszféra Fizikai Intézetének kutatója.

Aggasztó fejlemény az óceánokról. Fotó: Pixabay

Az óceánok felmelegedésének vizsgálata kulcsszerepet játszik az éghajlatváltozás nyomon követésében, mivel a globális hő több mint 90 százalékát az óceánok nyelik el. Cseng szerint az óceánok hőmérsékletének növekedése újabb bizonyítékkal szolgál a globális felmelegedésre.

Az óceánok felmelegedésének mértéke 2017 óta szinte évente rekordokat dönt. A kínai tudós hangsúlyozta: mivel az óceánok késve reagálnak a globális felmelegedésre, még évtizedekig érzékelhető marad az óceánok hőmérsékletének emelkedő tendenciája. A nemzetközi tanulmány megállapította, hogy az óceánokban az eleve magas sótartalmú területeken növekedett a víz sótartalma, míg ott, ahol alacsonyabb volt, tovább csökkent.

Az óceánok felmelegedése együtt jár a tengerszint emelkedésével és a szélsőséges időjárási jelenségekkel. Emellett a globális felmelegedést az is fokozza, hogy az óceánok kevesebb szén-dioxidot képesek megkötni, így több, az emberi tevékenységből keletkezett szén-dioxid marad a légkörben - figyelmeztetnek a kutatók. (MTI)