Vitán felül áll a 2010 óta hatalmon lévő Orbán-kormány sport iránti rajongása, ami nem csak a központi kiadások elosztásában mutatkozik meg. Az elmúlt évtizedben sportklubok tulajdonosi körében és sportszövetségek vezetésében is sorra jelentek meg fideszes politikusok, potentátok, valamint kormányközeli üzletemberek, a politikusok pedig egyre inkább rátelepedtek a sport világára. Egy-egy eseményről úgy posztolgatnak a közösségi médiában, mintha központi utasításra tennék - bár lehet, ez nem is áll nagyon távol az igazságtól.
Mindesetre a sportra öntött százmilliárdok mellett a sportkultúra hagyományait is szeretné megőrizni a kormány - legalábbis ez volt az indok, amikor állami tulajdonba vették hazánk egyetlen és legrégebben alapított sportnapilapját, a Nemzeti Sportot (régi nevén: Népsport - a szerk.).
"A Nemzeti Sport napilap Európa egyik legrégebben alapított, Magyarország egyetlen sportnapilapja, amely minden jelentős sportággal foglalkozik. A kormány célja a nemzeti sportkultúra hagyományainak megőrzése és megerősítése"
- olvasható a jövő évi költségvetési tervezet fejezeti indoklásában.
A jelenlegi médiapiaci trendekre és kihívásokra kíván a kormányzat is reagálni a lap jövője érdekében. Ez két dolgot jelent:
- egyrészt ahhoz, hogy a print lap továbbra is megtartsa az olvasótáborát, új terjesztési csatornát alakítanak ki. Ezt már az idén megkezdik, de a folyamat még 2024-ben is tartani fog. Mint írják, a print termékek díjmentesen kerülnek az olvasókhoz, 10 ezer példányban (sportegyesületeket, sportklubokat és közintézményeket jelent).
- Másrészt az online piacon is reagálni kell a kihívásokra. Mint írják, nagyon jelentős a konkurencia, és annak érdekében, hogy az nso.hu meg tudja tartani a versenyelőnyét, folyamatosan bővíteni kell az élő közvetítéseket és a szöveges tudósításokat, ami a Nemzeti Sport online fejlesztését igényli.
Mindezek nyomán a kormány 2024-ben 1,338 milliárd forintot biztosít a Nemzeti Sportot üzemeltető N.S. Média működtetésére.
Az egész éves büdzsének megfelelő összeget kapnak
Az N.S. Média Kft. első, tört évére vonatkozó beszámolója alapján ez a bő 1,3 milliárd forint nagyjából egy egész éves büdzsének megfelelő összeg. Hét hónap alatt ugyanis 762 millió forint árbevételre tett szert az N.S. Média. A kiegészítő mellékletből tudható, hogy ennek legnagyobb része
- reklámokból folyt be, 459 millió forint,
- 177,4 millió a terjesztési és bizományosi árus bevétel,
- 125,4 millió pedig a terjesztési és adminisztrációs díj bevétele.
A kiadások azonban ennél nagyobb szinten alakultak, anyagokra majdnem 400 milliót számoltak el, személyi jellegűekre pedig 283,3 milliót.
Végeredményben ez a tört év -1,3 milliós veszteséget eredményezett a Nemzeti Sportot működtető cégnél.
A kiegészítő mellékletből kiderült az is, hogy mennyit is ér a Nemzeti Sport. 2022. december 31-i fordulónappal értékbecslésre került a brandérték, ami 908,3 millió forintra jött ki. A cégértéket 2022. szeptember 20-án, amikor a Mediaworks és az N.S. Média Kft. aláírta az átruházási szerződést, 1,57 milliárd forintra taksálták.
Sajtóértesülések szerint a kiadó jogai hozzávetőlegesen 3 milliárd forintért kerültek az állami vállalathoz, az N.S. Médiához.
(Székely Sarolta szerzői oldala itt érhető el.)