A Marketing Week Live Európa legnagyobb marketinges kiállítása. Az alapmotivációnk az volt, hogy egy ilyen kiállításon olyan embereket is el tudunk érni, akiket a hagyományos - inbound és outbound - eszközökkel nem, mondta el Gönczi Péter. A kiállítás tapasztalata, hogy ez valóban lehetséges, ugyanakkor számos más tanúsággal is szolgált az esemény, Easy Explain Video szakembereinek, már csak azért is, mert ez volt az első nemzetközi kiállításuk, és „nulla” tapasztalatuk volt ezzel kapcsolatban. Gönczi Péter szerint már csak ezért is gondolták azt, hogy megosztják a tapasztalatainkat a többi magyar céggel is, akik külföld felé akarnak nyitni, hogy segítsék őket.
Stand vásárlása
Mindenképpen próbáljunk meg alkudni. Általános szabály az, hogy minél messzebbi vagy minél közelebbi időpontban van a kiállítás, annál könnyebb alkudni. A stand kifizetése előre történik. Ezt nagyon komolyan veszik, aki nem utalja el a pénzt nyitásig, annak automatikusan kiadják a standját másnak. A velünk szemben lévő stand is így járt, mesélt Gönczi Péter. Számoljunk azzal, hogy a stand díjára még rájöhet a kötelező biztosítás és valamennyi regisztrációs díj is.
A stand mérete, elhelyezkedése
Általánosságban igaz, hogy minél nagyobb standot tudunk vásárolni, annál több embert lehet bevonzani. Ha nem teszi lehetővé a büdzsé, hogy egy nagy standra beruházzunk, próbáljunk meg egy minél jobb helyen lévő standra szert tenni. Jó helynek számít a kávézó mellett, az előadótermek melletti hely. Előnyös lehet még a 2 oldalról nyitott stand is.
A stand designja
Mivel a kiállítás külföldön van, ezért kicsit nehézkes a stand megtervezése. A stand designjának legyártását egy a kiállítóval szerződött cég végzi, velük kell tartani a kapcsolatot, ők küldik el a stand méretét, szerkezetét. Ennek alapján itthon el kell készíteni a grafikát, amit ők legyártanak és feltesznek. Erre mindenképpen érdemes költeni, nem elég, ha csak fehéren hagyjuk a stand színét, és felhúzol néhány roll-upot. Már az is nagyban segít, ha a stand falát valamilyen színnel bevonják.
A látogatók megállítása
Nagyon fontos, hogy nem lehet leszólítani a standok előtt elviharzó embereket, nem működik. Az egyik stand ingyen kávékat osztogatott, és szinte senki nem kért tőlük ingyen kávét. Lejárt. Valamit ki kell találni, amire az emberek felfigyelnek. Vagy legyen elég érdekes a termékünk vagy próbáljuk meg megmosolyogtatni őket. Mi az "Explainer video is born"-koncepcióval mentünk, meséli Gönczi Péter és ennek megfelelően kivittünk egy igazi bölcsőt és benne egy teljesen élethű babát. A háttérben az egyik tévén ment az "Explainer marketing is born. Are you ready to adopt it?"-videónk, ami tulajdonképpen egy showreel volt bemutatva, hogy milyen sokféle szolgáltatást magyaráztunk el eddig, a másik tévén pedig a "What is explainer marketing?"-videónk volt látható. Ez így együtt már alkalmas volt arra, hogy a látogatók rápillantsanak a standra, valamilyen érzelmet keltsünk bennük, és ekkor már oda lehet lépni hozzájuk. A mi standard két kérdésünk ez volt: "Do you want a baby, maybe?" a másik pedig, hogy "Is she cute or freaky?" (babára mutatva). Ez a legtöbbször alkalmas volt arra, hogy beindítsunk egy chitchat-et, megmosolyogtassuk még az angolokat is, ment egy kis viccelődés és ezután már elindulhatott a kommunikáció, mondta el a szakember.
Reklám
Mi erre nem költöttünk, de ez hiba volt, összegzi a tapasztalatait a maygar szakértő. A látogatók nagy része tudniillik úgy kezdi a napját, hogy átfutja a kiállítás könyvecskéjét, és bekarikázza, hogy melyik standokat akarja meglátogatni. Ha van egy hirdetés ebben a brosúrában vagy csak simán ki van emelve a branded, az sokat segíthet.
Konverzió, follow-up
Nagyon fontos, hogy mielőtt bármennyit is elköltünk, legyen elképzelésünk arról, hogy hogyan fogunk értékesíteni a látogatóknak. Szinte 100 százalék, hogy nem fog visszahívni senki, hiába adjuk oda a névjegyünket. Mi egy külön szolgáltatáscsomaggal készültünk, és akit érdekelt, azzal kitöltettünk egy formot. Így kézzelfogható leadeket kaptunk, akiket lehetett follow-upolni, akár egy személyes találkozóval akár egy telefonbeszélgetés során, mondta el Gönczi Péter. Kell egy háttérember, aki az adatokat folyamatosan feldolgozza. Nemcsak a standnak kell coolnak lenni, hanem a follow-up processnek is, mivel a kiállítás után a látogatók elég sok megkeresést kapnak, és itt is ki kell tűnni.
Személyzet, technikai felszerelés
Legfontosabb szabály, hogy emberből sosem lehet elég. Mi hárman mentünk ki, de ez a 2 napos kiállítás alatt kevésnek bizonyult, több, mint 10000 látogató volt, szerencsére elég sokan érdeklődtek az explainer marketing iránt, így sokszor volt, hogy nem jutott ember azokra, akik megálltak a standunknál, mondta el az Easy Explain Video marketing vezetője, arra meg már pláne nem, hogy a többi kiállítóval networkingeljünk. Mivel alapszabály, hogy mindenki siet valahová, ezért nem állnak és várnak egy standnál, hogy felszabaduljon egy ember, aki beszélni tud velük. Mi számítottunk erre, ezért egy külön helyen gyűjtöttük is a névjegykártyákat ("Give me a quote baby"), de ha nem beszéltél valakivel, az azt jelenti, hogy nem volt networking, ezért egy megkeresésnél ez gyakorlatilag egy hideg hívásnak felel meg a szakember szerint.
Networking, alkohol
Mindkét nap a kiállítás 5 óráig tartott és 4 órakor már elég sok standon kicsapták a sört, pezsgőt. Mi is már 4 után kínáltunk pálinkát azoknak, akikkel beszélgettünk. Ezt eléggé szerették, tette hozzá mosolyogva Gönczi Péter. Mindkét nap kiállítás után a helyszínen volt parti a kiállítóknak, amit egy-egy nagyobb cég szponzorált. Itt szigorúan nem szabad értékesítéssel előhozakodni, nem arról szól.
Idegen nyelv
Angolt nagyon jól kell tudni, ebbe az még belefér, hogy akcentusunk van. Meg kell tudni érteni mindenkit, aki odajön hozzánk, akármilyen kiejtése is van, és mindenkivel kell tudni kötetlenül beszélgetni (tehát nem gépiesen a „pitchet tolni”).
Szervezés, technika
Egy kiállítás lebonyolítása külföldön folyamatos troubleshootinggal jár, valami sohasem működik, ha pedig elfelejtünk valamit, akkor bonyolultabb kint pótolni, mint itthon. Ezért alapszabály, hogy kell készíteni egy checklistet, ez garantálja, hogy semmi se felejtődjön el.
A technikai dolgokról csak annyi, hogy a Marketing Week Live-on például gyakorlatilag nem volt Wifi (mert a sok használó miatt nagyon lassú volt), a 3G pedig drága, lassú és lemeríti a készüléked, amin bemutatod az anyagot. Tehát úgy érdemes készülni Gönczi Péter szerint, hogy net nélkül is működjön minden vagy vegyünk helyi mobilnetet (de persze lehet, hogy a kiállítás helyén annak sem lesz elég a sávszélessége). Szintén ezen a kiállításon mindenkinek a nyakában volt egy badge, amin rajta a neve, cége, pozíciója és egy vonalkód, amit egy speciális készülékkel lehet leolvasni. Ha a kiállítóként ilyennel találkozunk, ahol a badge-en vonalkód van, mindenképpen szerezzünk be ilyen leolvasót, mert sok embernél már nincs is névjegykártya, csak nyújtja a badge-ét, hogy scanneld be.
Ha olyan a szolgáltatás, hogy azt be kell mutatni számítógépen (mint nálunk a magyarázó animációinkat), akkor fontos, hogy mindenkinél a standodon legyen egy tablet, mondta az Easy Explain Video szakembere. Lehetőleg egy Ipad. Meglehetősen furcsa ugyanis az emberek hozzáállása, Ha nem Ipadünk van, és mondjuk nem lehet jól hallani a videókat az alapzaj miatt, akkor felmerül a látogatóban, hogy miért is nem Ipadet használunk. Egy Ipad tapasztalatunk szerint lehet halk, egy Ipaden nem baj, ha a fény miatt nem jól látszik az anyag, ez nem fog rossz fényt vetni rátok, állítja Gönczi Péter.
mfor.hu