4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A lakáspiacon kívül az ipari és kiskereskedelmi ingatlanoknál is fejlesztési cunami indulhat Debrecenben és környékén az oda települő BMW-gyár hatására.

A 320 milliárd forintos beruházás kezdetben kb. ezer munkahelyet teremt Debrecenben, márpedig, ahova emberek özönlenek, ott előbb-utóbb az ingatlanok is középpontba kerülnek. Nem volt ez másként Bács-Kiskun megyében sem, ahol a kecskeméti Mercedes gyár turbózta fel az állóvizet. A lakáspiacon 2016 második negyedévétől kezdve a 283 ezer Ft/négyzetméteres ár egy év leforgása alatt 320 ezer Ft/négyzetméterre emelkedett. Mivel a közelmúltban további bővítést jelentettek be, az árak emiatt is emelkedni fognak, várhatóan legalább ilyen mértékben a következő pár évben.

Kecskeméten 10 évvel ezelőtt mindenki építkezni akart vagy lakást, telket venni, mondván: a németek majd tömegesen fognak odaköltözni és sok magyar is letelepszik. A válság azonban leállította tervezéseket, azok leporolására 7-8 évet kellett várni. Az ottani autógyár mérnökei és szakmunkásai azonban először a bérlakáspiacon jelentek meg, egy körülbelül 80-100 négyzetméteres lakásért havonta 240-280 ezer forintot fizettek. A felsővezetőket és családtagjaikat egy 25-30 házból álló kis lakóparkban helyezték el.  A Mercedes városában jelenleg a kb.100-130 négyzetméteres, új építésű családi házakért 370-450 ezer forintot kérnek négyzetméterenként. A hasonló nagyságú, 6-10 éves, viszonylag korszerűnek mondhatók esetében nagyobb a szórás, ott 300-400 ezer forint az átlagár négyzetméterenként.

Győrben, az Audi gyár váltott ki hasonló fellendülést, folyamatos fejlesztéseivel, bővüléseivel a mai napig jelentős hatással van a megye lakásáraira és a vidéki városok között az élre lökte Győrt az árak tekintetében. 2016 elejétől 2018 elejéig 2 év alatt 65 ezer forinttal növekedtek a négyzetméterárak arrafelé. Érdemes kicsit visszanézni, egészen a válságig. Győrben a válság miatt csak pár száz lakás készült el az ötezer lakásosra tervezett első nagy lakóparkból. A bukás miatt sok kisebb helyi vállalkozó beérte a 10-20 lakásos társasházakkal. Számottevően megélénkült viszont a bérlakás piac, szinte minden érintett abban reménykedik, hogy a bővülő autógyárban és a beszállítói körnél dolgozók ismét megdobják a keresletet és sikerül hosszabb távra bérbe adni az otthonokat.

Az árnövekedésben az általános ingatlan bumm is megmutatkozik, mégis az autógyárak hatása elvitathatatlan. A két példából kiindulva nagyjából 20-30%-os áremelkedés prognosztizálható Debrecenben is, ahol jelenleg az újszerű lakások árai 340 ezer forint körül mozognak négyzetméterenként.

Lakásfejlesztők célpontjává válik Debrecen is

Habár a lakásfejlesztések csillaga éppen a parkoló pálya felé halad, egy ilyen lehetőséget biztosan senki nem szeretne majd elszalasztani. Nem volt ez másként a két referencia megyében sem, ahol az autógyárak igencsak ösztönzőleg hatottak az ingatlanfejlesztőkre. Győrben például jelenleg 3, Kecskeméten pedig 2 nagyobb beruházás is zajlik. Debrecenben az egy átadott és két épülő mellett vélhetően még egy, közepes méretű lakóparki beruházás kezdődhet. Ám mivel valószínű, hogy a munkaerő egy jelentős része külföldről érkezik, a dolgozók közül sokan inkább a bérlakás piacon fognak megjelenni. 

Felértékelődnek az ipari területek, ingatlanok

Az autógyárak megjelenése vitathatatlanul hatással van az ipari ingatlanok, területek piacára is. Az ilyen beruházásoknak ugyanis óriási a területigénye. Éppen ezért a legtöbb esetben már a bevásárláskor nagyobb területre teszik rá a kezüket, mint amire szükség lehet. Így egy esetleges bővülés sem okozhat problémát. Ez történt a Mercedes esetében, a német vállalat gyakorlatilag ingatlangazdálkodó is lett, hiszen több beszállítónak is talált bérleményt a gyárhoz közeli saját területén.

Élénkül a kiskereskedelem

Az autógyárak betelepülése infrastrukturális fejlesztéseket von maga után. Így számítani lehet az autóutak fejlesztésére és a kiskereskedelem megélénkülésére is.  Az ide érkező szakemberek családjaikkal együtt költöznek majd erre a vidékre, vásárolni, ruházkodni szeretnének, a gyerekeket pedig a legjobb iskolákba akarják majd járatni.

Egy autógyár léptékű beruházásnak mindenképpen pozitív hatása van. Jóllehet a változások nem egyik napról a másikra mennek majd végbe, de az bizonyos, hogy Debrecen felfelé ívelő pályára léphet a BMW-vel, s eközben gyökeresen átalakulhat a helyi ingatlanpiac.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!