Kővári József beszámolt arról, hogy az építési munkák készültségi foka jelenleg 70, a mélyépítésé 65, a szereléseké 20 százalékos. Szakemberek hozzáláttak a klinkersiló acélszerkezetének összeállításához, melyet még szeptemberben a villanyszerelés követ.
Hozzátette: a technológiai szerelést magasan képzett kínai mérnökök irányítják. A működés szempontjából olyan kulcsfontosságú berendezések, mint a cementmalom, a klinkerhűtő, vagy a hőcserélő, európai beszállítóktól, a vas- és acélszerkezetek Kínából érkeznek.
A cementmű kivitelezése várhatóan 2010 júliusában fejeződik be, ezt 3-6 hónapnyi próbaüzem követi. A gyár 2011-től állít elő cementet, termelését pedig fokozatosan növeli.
A királyegyházi cementgyár alapozási munkálatai két évvel ezelőtt kezdődtek. A cég akkor arról tájékoztatott, hogy a létesítmény több mint 100 embert foglalkoztat majd, éves kapacitása 630 ezer tonna klinker, 750-850 ezer tonna cement lesz.
Az ehhez szükséges alapanyag vasúton érkezik a cég közeli bükkösdi kőbányájából Királyegyházára, a készterméket pedig vasúton és a tervek szerint megépülő M60-as gyorsforgalmi útra csatlakozva, közúton szállítják. A Strabag a cement felét saját beruházásaihoz használná fel, másik felét Magyarországon, és környező országokban értékesítené.
A Strabag Zrt. vezetése 2003-ban határozott arról, hogy alapanyag-beszerzésének könnyítése, gazdaságosabbá tétele érdekében egy új cementmű építésével részesedést szerez a cementiparban.
A beruházás lehetséges helyszíneként több hazai és külföldi térség is felmerült, végül Baranya mellett döntöttek, mert a bükkösdi kőbányából kiváló minőségű dolomit nyerhető, környékén pedig fellelhető a cement készítéséhez nélkülözhetetlen agyag is.
Az eredeti helyszín ugyan nem Királyegyháza, hanem Bükkösd volt, az ottani terveiket azonban annak ellenére elvetették, hogy a település lakóinak többsége két elutasítást követően egy 2007 őszi népszavazáson támogatta a fejlesztést.
Ennek oka, hogy bár a helyi képviselőtestület többször napirendre tűzte a kérdést, a cég szempontjából érdemi döntést nem hozott. A társaság nem halogathatta tovább a beruházás megkezdését, ezért közben két újabb lehetséges helyszínen, Kővágószőlősön és Királyegyházán is megkezdte az előkészületeket, végül az utóbbi mellett határozott.
A vállalat korábban 27 milliárd, aztán 30-33 milliárd forintos beruházással számolt, a helyszín megváltoztatásával és az idő múlásával azonban a költségek 50 milliárd forintra emelkedtek.
A társaság a beruházáshoz a kormány egyedi döntése alapján a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumtól 800 millió forintos állami támogatást kapott a Beruházás-ösztönzési Célelőirányzat terhére.
MTI/Menedzsment Fórum