A Kapsch szerelte fel a hasonló osztrák rendszert is, amely 2004 óta üzemel. Csehországban 2007-től akarják bevezetni a teherjárművek számára az autópályákon és gyorsforgalmi utakon az elektronikus autópályadíj-rendszert.
Az érdeklődők sorában egyebek között a Siemens, a Kapsch, a T-Systems, az IBM, valamint a németországi üzemeltető, a Toll Collect is szerepelt. A nyertes kiválasztása 60 százalékban a megajánlott ár függvénye, 40 százalékban egyéb tényezőké, így a környezeti hatásoké, vagy a kiépítés gyorsaságáé volt.
A cseh rendszer üzembe helyezés hivatalos időpontját 2007. január 1-jében jelölték meg, de még nem eldöntött, mely járművekre terjed majd ki az elektronikus beszedési rendszer. A tervek szerint az első szakaszban 970 kilométernyi autópályára és gyorsforgalmi útra terjesztik ki a rendszert, a 2008. január 1-jétől kezdődő második szakaszban ez összesen 2100 kilométernyi pályára bővül. A jelenleg érvényben levő matricás rendszer 712 kilométernyi cseh autópályát és gyorsforgalmi utat ölel fel.
A magyarországi érdekeltséggel is rendelkező osztrák Kapsch távközlési berendezéseket, valamint vasúti, közúti irányító rendszereket gyártó cég ismét nyereséges lett a 2004/2005-ös üzleti évben a takarékossági program, és a mintegy ezer fős leépítést követően. A társaság újra vállalatfelvásárlásra készül, s nagy reményeket fűz a személyautók autópályadíj-számlázására kifejlesztett berendezés exportjától.
A Kapsch egyebek mellett Csehországban és Szlovákiában pályázik a rendszer kiépítésére, eddig 30 országban száz autópályadíj-számlázó rendszert épített ki. A családi vállalkozás a márciussal végződött 2004/2005-ös üzleti évben 353,8 millió euró árbevételre, és 18,3 millió euró üzemi eredményre tett szert, s 2002-ben még 44,2 millió volt a vesztesége. A vállalat a már meglévő magyarországi és horvátországi kutatóközpontjai mellett Oroszországban is tervez létrehozni egyet.
Kapcsolódó anyagok:
Negyedével több pályamatrica fogyott idén
52,5 milliárd eurót érnek a német autópályák