5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Összességében 65 ezer pozíciót érint a közszférában az a tervezett új jogszabály, mely hamarosan a Parlament elé kerülhet. Az új elnevezésük mellett az elbocsátásuk módja váltott ki vitát.

Hatvanötezer köztisztviselő elnevezését és jogállását változtathatja meg a fideszes Navracsics Tibor, Répássy Róbert, valamint a kereszténydemokrata Rétvári Bence Országgyűlésnek benyújtott, kormánytisztviselőkről szóló javaslata. A módosító indítványok határozathozatalára váró törvényjavaslat a központi közigazgatásban dolgozók foglalkoztatási rendszerét kívánja megváltoztatni, létrehozva a kormánytisztviselő fogalmát a központi államigazgatási szervek, a kormányhivatalok és a rendvédelmi szervek nem hivatásos állományú tagjaira. A dokumentum általános indoklása szerint egyebek mellett ilyen változtatást jelenthet, hogy a jövőben a kormánytisztviselők mellett az államot is megilletheti az a jog, hogy indoklás nélkül, két hónap felmondási idővel szüntesse meg a fennálló jogviszonyt.

Magyarországon a II. világháborút követően nem léteztek köztisztviselők, voltaképpen mindenki állami dolgozóként egységes munkaviszonyban állt, és a Munka Törvénykönyvének hatálya alá tartozott. Az Országgyűlés 1992-ben fogadta el a köztisztviselők, valamint a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvényeket. A jogszabály innentől kezdve köztisztviselőként határozta meg azokat, akik állami alkalmazottként a minisztériumokban, különböző központi hivatalokban, országos hatáskörű szerveknél dolgozva közhatalmat gyakorolnak. A szintén állami, illetve helyi önkormányzati intézményekben - például iskolákban, óvodákban, vagy kórházakban - dolgozókat közalkalmazottként nevezte meg, akik elsősorban abban különböznek a köztisztviselőktől, hogy nem vesznek részt az állami vagy önkormányzati szervek döntéseiben.

Közszolgálati jogviszony büntetlen előéletű, cselekvőképes, és legalább középiskolai végzettséggel rendelkező, magyar állampolgárral létesíthető, de jogszabály magasabb végzettséget is előírhat. A községi önkormányzat ugyanakkor indokolt esetben, a képesítés megszerzéséhez szükséges időre felmentést adhat ezen előírások alól.

A közszolgálati jogviszony kinevezéssel és annak elfogadásával jön létre általában határozatlan időre. Mind a köztisztviselők, mind a közalkalmazott számára törvény szabályozza a juttatások mértékék, ami függ a végzettségtől és a jogviszony hosszától. Az illetményalapot mindkét esetben az éves költségvetési törvény határozza meg.

A hatályos jogszabályok 40 órában határozzák meg a köztisztviselő heti munkaidejét, akik évente 25 nap alapszabadsággal, illetve felsőfokú iskolai végzettségüktől függően további 3-11 nap pótszabadsággal rendelkezhetnek. A köztisztviselőt minden 10 év közszolgálati jogviszonya után 6 hónap fizetett, rekreációs szabadság is megilleti.

A köztisztviselő díjazása mindenekelőtt az alapilletményből áll, melyet meghatározott besorolási osztályba és fizetési fokozatba való besorolással, az ahhoz tartozó illetménytételek alapján kell megállapítani. Ettől a szabálytól azonban kivételesen el lehet térni, míg az alapilletmény általában háromévenként kötelezően emelkedik.

Bizonyos közszolgálati jogviszony esetén jubileumi jutalom illeti meg a köztisztviselőt, amelynek összege 25 év után két havi, 30 év után 3 havit, 35 év után 4 havi és 40 év után 5 havi alapilletménynek felel meg. A közigazgatási szerv csak törvényben meghatározott okból mentheti fel a köztisztviselő jogviszonyát, továbbá akkor, ha a hivatali szervezetben nincs másik megfelelő betöltetlen munkakör, vagy az áthelyezéshez a köztisztviselő nem járul hozzá.

Egy, a Gyurcsány-kormány alatt elfogadott, 2007. július 15-én hatályba lépett, a köztisztviselők jogállásáról szóló törvénymódosítás szerint minden, a központi államigazgatási szervek, valamint területi és helyi szerveik, továbbá a minisztérium főosztályának vezetésére adott kinevezés, megbízás hat évre szól, ha törvény eltérően nem rendelkezik.

Répássy Róbert ezzel összefüggésben, 2010. január 11-én minden minisztérium vezetőjétől írásban megkérdezte, hogy hány köztisztviselőnek van jelenleg hat évre szóló vezetői megbízása. A leköszönő kormány 14 minisztériumának válaszából az derült ki, hogy a Gyurcsány- és a Bajnai-kormányok 479, hat évre kinevezett államigazgatási vezetőt hagynak örökül a következő kabinetre. A miniszterek válaszleveleikben leszögezték: a hatéves kinevezés a közigazgatás szakmai stabilitásának megerősítését szolgálja, az semmiképpen nem tekinthető "bebetonozásnak". Szerintük ugyanis egy hat évre kinevezett vagy megbízott vezető visszavonható, ha rosszul végzi a munkáját, ráadásul kétségtelennek nevezik, hogy ez a törvényi rendelkezés akadályát képezi annak, hogy a közigazgatási szakemberek körében politikai tisztogatást letessen végezni.

Az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) munkavállalói oldalát alkotó szakszervezeti konföderációk pénteken tiltakozásuknak adtak hangot a kormánytisztviselők jogállásáról szóló törvényjavaslat ellen. Az OÉT munkavállalói oldalának soros elnökségét ellátó Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés (ÉSZT) szerint ugyanis nem tudják elfogadni, hogy a munkáltató indoklás nélkül távolítsa el a kormánytisztviselőket.

Fehér József, a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezetének főtitkára csütörtökön úgy fogalmazott: nemcsak az időzítés, hanem a módszer is meglepő számukra, ugyanis egyáltalán nem egyeztettek az érdekképviseletekkel, pedig a törvény nemcsak a célzott kört, a 8-10 ezer kormánytisztviselőt, hanem a 65 ezer fős köztisztviselői réteget is érinti.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!