Az MTI értesülései szerint Franciaország, Olaszország, Portugália, Szlovákia, Csehország, Ausztria, Görögország és Magyarország légiforgalmi irányítói csatlakoztak a felhíváshoz.
A HungaroControlnál működő Control Magyar Légiforgalmi Irányítók Szakszervezete kétórás, forgalomkorlátozással járó sztrájkot tart, a Magyarország felett átrepülő forgalmat kiszolgáló irányítás csökkentett kapacitással üzemel, és a közelkörzeti, valamint torony irányítás is 50 százalékos kapacitással működik. A demonstráció várhatóan 9 órakor kezdődik és 11 órakor fejeződik be.
A Budapest Airport arra kérte az utasokat, hogy vegyék fel a kapcsolatot a járatot üzemeltető társasággal, bár a ferihegyi repülőtér üzemeltetője nem számít nagyobb fennakadásra.
A párizsi Charles de Gaulle repülőtér honlapján hívta fel a figyelmet arra, hogy a csütörtöki járatok 20 százalékát törölték. A frankfurti repülőtéren az Air France és a Lufthansa reggeli és délutáni párizsi, a Lufthansa reggeli bécsi ás grazi járatait törölték.
Az Air Berlin tájékoztatása szerint jelentős késésekre kell számítani a francia, osztrák, portugál, spanyol és kanári-szigeteki járataikon. A Ryanair tájékoztatása szerint csütörtökön 78 járatuk nem indul el, budapesti útvonalaikat nem érint a leállás.
Az ETF azért szervezett sztrájkot, mert úgy látja, hogy az egységes égbolt miatti változások veszélyeztetik a légiforgalmi irányítók munkahelyeit, a jogszabálycsomag célkitűzései megalapozatlanok és túlzóak, egyértelműen a légitársaságok érdekeit védik, továbbá negatív következményekkel járhatnak a repülésbiztonságra és a légiforgalmi szolgálatok működésére.
Szerdán az európai légiforgalmi irányítók ernyőszervezete, az ATCEUC (Air Trafic Controllers European Unions Coordination) ATCEUC tartott demonstrációt, mert nem ért egyet az Európai Bizottság Egységes Európai Égbolt (SES) programjával, illetve a 2015 és 2019 közötti időszakban elvárt "irreális" teljesítménycélokkal. A demonstrációban Olaszország, Portugália, Ciprus, Málta, Bulgária és Franciaország irányítói vettek részt, de komolyabb fennakadás csak Róma - Fiumicino, és Lisszabon repülőterén volt, illetve a Ryanair nyolcvan, olaszországi járatát törölte.
A SES-programot az Európai Bizottság és az Eurocontrol kezdeményezte 2008-ban, lényege, hogy a széttagolt, a tagállamok kezében lévő légiforgalmi irányítást összevonják és rövidítsék a repülési útvonalakat.
MTI