3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Támadások kereszttüzébe került a világ legnagyobb gyógyszergyártója, a Pfizer, miután felkorbácsolta az egyik legnagyobb amerikai AIDS-es érdekvédelmi szervezet dühét egyik reklámkampányával. Az ominózus hirdetések ugyanis – a szervezet állítása szerint – nem egészségügyi, hanem szórakozási célú igénybevételre, valamint védekezés nélküli szexre ösztönöznek.

Az egész oldalas potenciareklám történetesen a The Wall Street Journal hasábjain jelent meg. A szereplője ugyanaz a középkorú férfi volt, aki a legtöbb Pfizer potencianövelő reklám statisztája. A feliratok a következők voltak: "Mit csinál Ön szilveszterkor?" és "A Viagra segít minden férfinak, bármilyen fokú merevedési-zavarral is küzdjön az enyhétől a súlyosig - ez tény." A hirdetés egy nagyobb kampány része volt, amely például Hálaadáskor azzal a szlogennel ment: "Ön miért adna hálát?"

A kritikusok szerint a reklám nem csak felelőtlen, hanem hozzájárul egy veszélyes, nemi érintkezéssel terjedő betegség, a HÍV-fertőzés terjedéséhez, mivel a potencianövelő gyógyszer szedését szórakozáshoz társítja, mintegy parti-drogot csinálva a cég potencianövelő szeréből. A gyógyszeriparban a fogyasztók közvetlen megszólítása a hirdetésekkel amúgy is kifogásolható, az viszont semmiképpen nem megengedett, hogy egy gyógyszergyártó az emberek egészsége árán húzzon hasznot.

Lapunk nemrégiben beszámolt róla, hogy tavaly júniusban a világ legnagyobb gyógyszergyártója, a New York-i székhelyű Pfizer megvásárolta a vakcinagyártó Vicuron Pharmaceuticals Inc.-et 1,9 milliárd dollár készpénzért. A cég adózott eredménye 2005 harmadik negyedévében lecsökkent, amit az elemzők a felvásárlásokkal kapcsolatos kiadásokkal, valamint az értékesítési adatok gyengülésével magyarázták.

A Pfizer egyéként már többször megégette már a kezét reklámjaival: egyik esetben például rekordnagyságú, 430 millió dolláros büntetést kellett fizetnie az egyik általa gyártott epilepszia-ellenes gyógyszer megtévesztő marketingkampánya miatt. Az ügyben bűnvádi eljárás is indult a cég ellen.

2004-ben pedig kormányzati rendelkezéssel tiltották be a Pfizer egy másik hirdetését, amely azt sugallta, hogy a cég által gyártott egyik potencianövelő szer segítségével jobb lesz a férfiak számára a szex. A hivatalos indoklás szerint a reklám mondanivalója nem felelt meg a valóságnak, és a hirdetés "elmulasztja a gyógyszer szedésének kockázatával kapcsolatban felvilágosítani a fogyasztókat". A vádak szerint a Pfizer arra próbálta kihegyezni a hirdetést, hogy az jobb szexuális életet garantál azoknak, akik szedik a szert.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!