4p

A MÁV újabb akadályt gördített az első magánvasúti szénszállítmány elé, mivel nem teszi lehetővé, hogy a záhonyi átrakókörzetből Kazincbarcikára, a Berentei Erőmű számára érkezett szerelvényt kirakodják - közölte a Magyar Magánvasút (MMV) Rt. hétfőn.

A MÁV újabb akadályt gördített az első magánvasúti szénszállítmány elé, mivel nem teszi lehetővé, hogy a záhonyi átrakókörzetből Kazincbarcikára, a Berentei Erőmű számára érkezett szerelvényt kirakodják - közölte a Magyar Magánvasút (MMV) Rt. hétfőn, a MÁV szerint azonban az MMV Rt. nem tett eleget a törvényi előírásoknak, amikor nem kért engedélyt a MÁV Rt-től a berentei iparvágány használatához.

A magán vasúttársaság MTI-hez eljuttatott közleményében emlékeztet arra, hogy az elmúlt héten a MÁV illetékesei a Magyar Magánvasút (MMV) Rt. szerelvényét négy napon át nem engedték a Záhony melletti Eperjeske-átrakóban lévő 1.500 tonna szén közelébe, noha azt a különösen nagy hideg miatt is sürgősen a Berentei Erőműbe kellett volna szállítani. Az erőmű március 3-án, csütörtökön le is mondta a szállítási szerződést azzal, hogy közúton fuvaroztatja el az árut. Végül pénteken a vasúti liberalizációért felelős miniszteri biztos helyszíni közbenjárása után kezdődhetett meg a berakodás.

A szállítmány március 6-án, vasárnap érkezett Kazincbarcikára, ám a kirakodásra azóta sem kerülhetett sor, mert - anélkül, hogy erről írásban értesítették volna az MMV Rt.-t - a MÁV ezt nem tette lehetővé.

Az MMV közölte, hogy az állami vasúttársaság korábban arra hivatkozott, hogy az MMV Rt.-nek csak a közforgalmi pályaszakasz használatára volt engedélye és menetrendje, a rakodó vágányokon való mozgásra nem. Erről - a MÁV-tól az MMV Rt.-nek március 1-jén, tehát csak akkor küldött levél szerint, amikor már rakodni kellett volna - kizárólag az árufuvarozási üzletág főigazgatójával lehet tárgyalni és megállapodni. Ugyanezen levél szerint azonban a főigazgató a kérdéses időpontban külföldön töltötte szabadságát, s a MÁV legföljebb csak arra látott lehetőséget, hogy kezdődjék meg a szállítmánnyal kapcsolatos további információk begyűjtése.

Az MMV közleménye úgy fogalmaz: a jelek szerint hiába folytak le a korábbi egyeztetések, hiába készült el a magánvonatra vonatkozó menetrend, hiába fizette ki készpénzben a MÁV-nak a szolgáltatások díját az MMV Rt., a magánvasúti szállítmány célba érkezését továbbra is akadályozzák. Az MMV Rt. szerint ennek messze mutató következményei is lehetnek. Egyrészt egy évvel az Európai Unióhoz való csatlakozás után nyilvánvaló, hogy a vasúti pályák szabad használatára vonatkozó elvek valóra váltása nem halad. Másrészt most, amikor a MÁV árufuvarozási üzletágának privatizációja egyre határozottabban vetődik fel, a leendő befektetők érdekét szolgálja, hogy ne erősödjenek meg a magyar tulajdonban lévő magánvasúti társaságok.

A MÁV Rt. MTI-hez hétfői közleménye szerint a MÁV Rt. március 1-jén, kedden kapta meg a kérelmet az MMV-től. A MÁV Rt. válaszában leírta: bár a témáért felelős vezető, Kovács Imre, a MÁV Rt. árufuvarozási üzletágának vezetője külföldön tárgyal. Ennek ellenére a MÁV Rt. árufuvarozási üzletága március 2-án, szerdán délelőtt személyesen tárgyalt Kukely Márton vezérigazgatóval. A megállapodás az egyedi esetekben megszokott egy hetes eljárási idő helyett három nap alatt létrejött. Akkor, az Eperjeske-átrakónál található vágánynál az áruberakodás meghatározott ellenértéke kifizetése megtörtént.

Az MMV Rt. március 1-én kért a MÁV Rt-től menetvonal engedélyt annak a szállítmányának az eljuttatásához, amelynek rakománya szén, célállomása pedig Berente (Kazincbarcika). A 30 tehervagonból 10 azonban nem az engedélyben kérelmezett állomásra, hanem egy olyan állomásra - Putnok - közlekedett, amiről a társaságnak egészen múlt hét péntekig nem volt tudomása, illetve az arra vonatkozó vonalengedélyt az MMV péntek délután kérte csak meg.

Berentén olyan, a MÁV Rt. használatában lévő, ezért engedélyköteles iparvágány található, amelyre az MMV Rt. a mostani pillanatig nem kért engedélyt, holott azt több jogszabály is, például a Vasúti Törvény, a 153/1996. (X.15.) Kormányrendelet, valamint a MÁV Rt. árufuvarozási üzletszabályzatának 48., az iparvágányokra vonatkozó paragrafusa is előírja. (MTI)

Kapcsolódó anyagok
Útjára indulhatott a magánvonat
Egy magántársasággal keveredett összetűzésbe a MÁV

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!