4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A MÁV újabb akadályt gördített az első magánvasúti szénszállítmány elé, mivel nem teszi lehetővé, hogy a záhonyi átrakókörzetből Kazincbarcikára, a Berentei Erőmű számára érkezett szerelvényt kirakodják - közölte a Magyar Magánvasút (MMV) Rt. hétfőn.

A MÁV újabb akadályt gördített az első magánvasúti szénszállítmány elé, mivel nem teszi lehetővé, hogy a záhonyi átrakókörzetből Kazincbarcikára, a Berentei Erőmű számára érkezett szerelvényt kirakodják - közölte a Magyar Magánvasút (MMV) Rt. hétfőn, a MÁV szerint azonban az MMV Rt. nem tett eleget a törvényi előírásoknak, amikor nem kért engedélyt a MÁV Rt-től a berentei iparvágány használatához.

A magán vasúttársaság MTI-hez eljuttatott közleményében emlékeztet arra, hogy az elmúlt héten a MÁV illetékesei a Magyar Magánvasút (MMV) Rt. szerelvényét négy napon át nem engedték a Záhony melletti Eperjeske-átrakóban lévő 1.500 tonna szén közelébe, noha azt a különösen nagy hideg miatt is sürgősen a Berentei Erőműbe kellett volna szállítani. Az erőmű március 3-án, csütörtökön le is mondta a szállítási szerződést azzal, hogy közúton fuvaroztatja el az árut. Végül pénteken a vasúti liberalizációért felelős miniszteri biztos helyszíni közbenjárása után kezdődhetett meg a berakodás.

A szállítmány március 6-án, vasárnap érkezett Kazincbarcikára, ám a kirakodásra azóta sem kerülhetett sor, mert - anélkül, hogy erről írásban értesítették volna az MMV Rt.-t - a MÁV ezt nem tette lehetővé.

Az MMV közölte, hogy az állami vasúttársaság korábban arra hivatkozott, hogy az MMV Rt.-nek csak a közforgalmi pályaszakasz használatára volt engedélye és menetrendje, a rakodó vágányokon való mozgásra nem. Erről - a MÁV-tól az MMV Rt.-nek március 1-jén, tehát csak akkor küldött levél szerint, amikor már rakodni kellett volna - kizárólag az árufuvarozási üzletág főigazgatójával lehet tárgyalni és megállapodni. Ugyanezen levél szerint azonban a főigazgató a kérdéses időpontban külföldön töltötte szabadságát, s a MÁV legföljebb csak arra látott lehetőséget, hogy kezdődjék meg a szállítmánnyal kapcsolatos további információk begyűjtése.

Az MMV közleménye úgy fogalmaz: a jelek szerint hiába folytak le a korábbi egyeztetések, hiába készült el a magánvonatra vonatkozó menetrend, hiába fizette ki készpénzben a MÁV-nak a szolgáltatások díját az MMV Rt., a magánvasúti szállítmány célba érkezését továbbra is akadályozzák. Az MMV Rt. szerint ennek messze mutató következményei is lehetnek. Egyrészt egy évvel az Európai Unióhoz való csatlakozás után nyilvánvaló, hogy a vasúti pályák szabad használatára vonatkozó elvek valóra váltása nem halad. Másrészt most, amikor a MÁV árufuvarozási üzletágának privatizációja egyre határozottabban vetődik fel, a leendő befektetők érdekét szolgálja, hogy ne erősödjenek meg a magyar tulajdonban lévő magánvasúti társaságok.

A MÁV Rt. MTI-hez hétfői közleménye szerint a MÁV Rt. március 1-jén, kedden kapta meg a kérelmet az MMV-től. A MÁV Rt. válaszában leírta: bár a témáért felelős vezető, Kovács Imre, a MÁV Rt. árufuvarozási üzletágának vezetője külföldön tárgyal. Ennek ellenére a MÁV Rt. árufuvarozási üzletága március 2-án, szerdán délelőtt személyesen tárgyalt Kukely Márton vezérigazgatóval. A megállapodás az egyedi esetekben megszokott egy hetes eljárási idő helyett három nap alatt létrejött. Akkor, az Eperjeske-átrakónál található vágánynál az áruberakodás meghatározott ellenértéke kifizetése megtörtént.

Az MMV Rt. március 1-én kért a MÁV Rt-től menetvonal engedélyt annak a szállítmányának az eljuttatásához, amelynek rakománya szén, célállomása pedig Berente (Kazincbarcika). A 30 tehervagonból 10 azonban nem az engedélyben kérelmezett állomásra, hanem egy olyan állomásra - Putnok - közlekedett, amiről a társaságnak egészen múlt hét péntekig nem volt tudomása, illetve az arra vonatkozó vonalengedélyt az MMV péntek délután kérte csak meg.

Berentén olyan, a MÁV Rt. használatában lévő, ezért engedélyköteles iparvágány található, amelyre az MMV Rt. a mostani pillanatig nem kért engedélyt, holott azt több jogszabály is, például a Vasúti Törvény, a 153/1996. (X.15.) Kormányrendelet, valamint a MÁV Rt. árufuvarozási üzletszabályzatának 48., az iparvágányokra vonatkozó paragrafusa is előírja. (MTI)

Kapcsolódó anyagok
Útjára indulhatott a magánvonat
Egy magántársasággal keveredett összetűzésbe a MÁV

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!