3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Kalifornia állam pénzügyi nehézségei miatt lassítja gyártási ütemét, és 60 dolgozó elbocsátására kényszerül a NABI (North American Bus Industries) kaposvári autóbuszgyártó üzeme, ugyanakkor új fejlesztésekbe kíván kezdeni a cégcsoport Magyarországon - derült ki a vállalkozás MTI-hez szerdán eljuttatott közleményéből.

A nehézségek abból fakadnak, hogy Los Angeles közlekedési vállalata finanszírozási gondok miatt egyelőre nem kéri a szerződés szerint 2011-re tervezett 100 darab kompozit autóbusz leszállítását, ezért kényszerül a kaposvári üzem mintegy 60 fős létszámleépítésre. A NABI mindent megtesz annak érdekében, hogy a közeljövőben ismét teljes kapacitással működhessen a kaposvári egység - fogalmaz a közlemény. Első lépésként még januárban megkezdi egy új, az amerikai piac legújabb igényeihez igazodó kompozit autóbusztípus fejlesztését. Emellett igyekszik minden segítséget megadni a nehéz helyzetbe került dolgozóinak.

Az amerikai piac harmadik legnagyobb autóbusz-gyártója a nehézségek ellenére bizakodó, ezért a tervek szerint folytatja a magyar és európai piacokra szánt Sirius járműcsaládjának fejlesztését, az elővárosi-helyközi, és gázbusz kivitelű autóbuszokkal. Emellett a legújabb amerikai piaci igényekhez igazodva kezdi meg 40 láb hosszúságú kompozit autóbuszainak fejlesztését is annak érdekében, hogy sikerrel vehessen részt az idén tavasszal kiírásra váró újabb tengerentúli pályázatokon.

A közlemény szerint a fejlesztésekben a Magyarországon mintegy négyszáz főt foglalkoztató NABI továbbra is számít a budapesti és kaposvári üzem kiváló magyar mérnök- és szakembergárdájára. A kompozit járművek fejlesztése Kaposváron kezdődik, közel kétmillió dollár értékben. A cég ezzel is jelezni kívánja, hogy hosszú távon gondolkodik magyarországi aktivitásaiban, és mind a magyar, mind az amerikai piacon pozíciói megtartására és erősítésére törekszik.

A közlemény leszögezi, a NABI a gazdasági válság 2008-as kirobbanása ellenére sikeresen működött az elmúlt két évben, és több százmillió forintos beruházással a magyar és európai piacra is kifejlesztette új autóbuszcsaládjának első tagját, a NABI Siriust.

Az Egyesült Államokban több állam is drasztikus takarékossági intézkedésekre kényszerült, amelyek részeként elhalasztották a közlekedési beruházásokat. A korábban a NABI stabil piacának számító Kalifornia állam gazdasági nehézségei miatt kialakult bizonytalanság érinti a cég minden gyártóbázisát, így a kaposvári üzemet is. Ugyanakkor a NABI budapesti, acélvázas autóbuszokat gyártó üzeme továbbra is program szerint működik, az első félévre lekötött megrendelés-állománnyal rendelkezik. Többek között a Florida állambeli Broward és a coloradói Fort Collins város számára készít dízel, hibrid és CNG gázhajtású autóbuszokat.

A NABI kaposvári üzemében készül a világ egyetlen teljesen kompozit vázszerkezetű autóbusza, a NABI CompoBus. A kaposvári üzem alapkövét zöldmezős beruházásként 2000-ben tették le, és 2002-ben indult meg a különleges autóbuszok gyártása. A NABI eddig közel 5 milliárd forintot fordított a kaposvári üzem megépítésére és a fejlesztésekre, amelynek eredményeképpen eddig több mint 500 kompozit autóbusz-karosszériát gyártott és szállított le megrendelőinek - áll a közleményben.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!