6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Novemberben lejár a két országos kereskedelmi rádió, a Sláger és a Danubius Rádió frekvenciaengedélye. Az új pályázatkiírást rajtra készen várják a Rádiócafé tulajdonosai. Erről és az idáig vezető útról beszélgetett az mfor.hu Kádár Tamással, az Est Media Group ügyvezetőjével.

- Az Est Media Group ügyvezetőjeként értenie kell a hirdetési világhoz, a lapkiadáshoz, emellett a rádiózás alapjaival sem árt tisztában lenni. Ha jól tudom, eddigi pályája során majdnem mindenbe belekóstolt. Ennyire nehéz volt a döntés?

- Ennyire véletlen, így hozta a sors. Van bennem egyfajta exhibicionizmus, amit a rádiózásban gondoltam kiélni fiatalabb koromban. Székesfehérvárra jártam főiskolára, ahol a helyi Vörösmarty Rádióban vezettem műsort, és volt egy informális megállapodásom egy ottani szórakozóhely vezetőjével, hogy hétvége előtt megemlítem a műsoromban a hely nevét, programlehetőségeit. Cserében ingyen fogyaszthattam náluk. Később pedig ugyanez az illető beajánlott Pesten a Rádió Bridge-hez, ami akkor egy nagyon menő kereskedelmi rádiónak számított.

- Pesten is nyitott egy szórakozóhelyet az illető?

- Azt nem tudom, mert később már nem sok köze volt a karrieremhez az úrnak. Viszont nekem is egyre kevesebb közöm volt a rádióhoz, ugyanis ott komolyan vették a dolgokat: műsorba kerülés előtt tanfolyamra kellett járnom, mikrofonengedélyt kellett kiváltanom, ehhez pedig idő kellett. Amíg nem volt meg minden papírom, beültettek a kereskedő osztályra, hogy ott vegyék hasznomat, hirdetéseket szerveztem.

- Az is jó, csak rádió legyen?

- Fiatal voltam, műsort akartam vezetni, és ezért ezt is megtettem - jól ment, és időközben meg is szerettem. Egy idő után jobban teljesítettem, mint a többiek, így ott maradtam salesesként. Sosem kerültem a Rádió Bridge mikrofonja elé. Később médiaügynökséget alapítottam, és a hirdetési oldalról vettem részt a médiavilágban.

- Azért lehetett Önt hallani a Tilos Rádióban és a Rádiócaféban...

- Igen, de már csak hobbiból rádióztam, miután azt gondolom, hogy egy műsorvezető akkor jó, ha a műsor időtartamánál több időt szán a műsorra, erre pedig nem volt lehetőségem. De arra mindenképp jó volt, hogy végül a rádiózásba is belekóstoltam.

- Saját céget alapított, nem is egyet, majd az Econet Nyrt. tulajdonában álló Est Media Group (EMG) ügyvezetője lett. Az Econet cégtörténete hihetetlenül szövevényes, sok névváltoztatással, cégösszeolvadással, kiválással, új részleg alakítással. Mi ennek az oka?

- Valóban nem egyszerű a történet. Ennek egyik oka, hogy terjeszkedett a vállalat, új cégeket vett meg, és ráadásul utóbbiaknak is voltak leányvállalataik, vadhajtásaik. Például a Pesti Est egy időben volt taxi társaság, rádió - a fő profilján kívül. Sokat keresgéltek a tulajdonosok, mire letisztult a kép. Az Econet másik fő csapásiránya pedig az internetes piac, mely szintén egy meglehetősen vivid közeg, ami gyorsan fejlődik, és ahol szintén több változás történt cégen belül. Tavaly viszont hozzákezdtünk a "nagytakarításhoz". Megindult a cégek rendbe tétele, a teljes transzparencia kialakítása, aminek eredményeképpen egységes portfólió, működési struktúra alakult ki.

- Mennyire tudták követni a partnerek a változásokat?

- A B2B partnerek tisztában voltak, vannak az EMG portfóliójával, a médiafogyasztók felé pedig elég csak a márkaneveket kommunikálni, nekik nem kell tudniuk a háttérbeli összefüggéseket. A Pesti Est, a Rádiócafé, az Est.tv, a Sziget, a Time Out márkaneveket önállóan ismeri mindenki, és ez a lényeg.

- Melyik médiumnak kedveznek leginkább a nehezebb gazdasági körülmények, és melyik a leggyengébb láncszem?

- Ez egy érdekes helyzet. A válság leginkább az ingyenes nyomtatott lapoknak kedvez, és a portfólión belül a Pesti Est a legerősebb húzóágunk, ugyanakkor a Pesti Est esetében terveztük a legátfogóbb újragondolást, ami el is kezdődött a napokban. Ezen kívül, ami még felénk billenti a mérleget a válságban, az a portfólió mérete és szélesítése. Ez nagyon komoly versenyelőny, mivel a megváltozott körülmények természetesen az egész médiapiacot súlyosan érintik. A Time Outtal tavaly decemberben jelentünk meg, és ezáltal sikeresen beléptünk a pénzes lapok piacára is, ahol most nézünk körül, és egyelőre tanulunk.

- Ezen kívül még több új projektet is útjára indítottak, előremenekülnek a válságban. Mekkora kockázatot vállal, és mennyire tart egy-két bukástól?

- Sok mindennel kísérletezünk, és nem biztos, hogy minden bejön. Természetesen tartok egy-két dologtól, például lesznek különböző online fejlesztéseink, amelyekről majd kiderül, milyen fogadtatásban részesülnek - a fizetős zeneletöltő oldalunk piacvezetőként sem egyértelmű sikertörténet egyelőre. Ugyan mi adjuk el a legtöbb zenét az országban, de a szabályozások hatalmas akadályt gördítenek a sikeres üzleti modell elé. Azért ezzel is próbálkozunk még, összességében pedig bízunk abban, hogy rugalmas, magyar vállalat révén könnyebben mozgunk a piacon. A válságtól leginkább a legfrissebb kezdeményezéseinket féltem, egy gyerek is könnyebben kap el betegségeket...

- Lételemük az újítás. A legnagyobb fa pedig, amire éppen élezik a fejszéjüket, az egyik országos kereskedelmi rádiófrekvencia. A jelenlegi két adónak novemberben jár le a frekvenciaengedélye, a pályázatot még nem írták ki. Mennyi az esély arra, hogy új belépőként kiüssék a nyeregből a Sláger vagy a Danubius Rádiót?

- Elvileg pont ugyanannyi esélyünk van, mint nekik, bár tény, hogy nehezített pályán folyik a verseny. Sokadszorra pattan vissza a Médiatörvény a Parlamentben, mert a politika nehezen engedi el a jelenleg számára kedvező módon meghatározott "felügyeletet". Épp ezért már eleve piacgátló hatású a mostani szabályozás, azaz, hogy csak két országos rádiófrekvencia létezhet.

- Minek van nagyobb esélye, hogy változik a Médiatörvény, vagy annak, hogy Önök nyerik a pályázatot?

- Ma az utóbbinak.

- Pont az mfor.hu konferenciáján beszélt arról, hogy haldoklik a rádiós piac. Akkor miért olyan fontos belépni oda?

- Azt mondtam, hogy azért haldoklik, mert nem jók a szereplők. Kivéve a Sláger Rádiót, ami  ott van az 500 legprofitábilisabb cég között. Ebből is látszik, hogy van pénz a rádiózásban, és egynél több szereplőt azért el kell bírnia ennek a piacnak is, csak jól kell csinálni. Emellett a kisebb rádiók között is akad sikeresen működő, mint ahogy a Radiocafe98.6 is az.

- Miben lennének Önök jobbak?

- A kulcs, a szöveg-zene arány pontos eltalálásában, és a megfelelő imázsépítésben, célközönség-kialakításban van. Még csak nem is kell a leghallgatottabbnak lenni egy gazdaságos modell működtetéséhez. Ez egy óriási lehetőség lenne.

- Az utolsó szögig kitalálták már, milyen lenne az Önök országos rádiója? Mennyi köze lenne a Rádiócafé stílusához?

- Teljesen más lenne a célcsoportja, tehát más jellegű lenne. Igen, vannak álmok, és térdelőrajtban várjuk a startpisztoly eldördülését.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!