Az internetezők többsége szokott chatelni és látogatja az internetes fórumokat; az új divat, a blog azonban még csak keveseket hódított meg – a hálót használók jelentős része nem is tudja, mi az.
Az NRC NetMonitor kutatásának adatai szerint a gyakran (hetente legalább egy alkalommal) internetező felnőttek 19 százaléka szokott rendszeresen csevegni az interneten keresztül, és mintegy kétszer ennyien alkalmanként használják a chatet. Az online csevegés egyébként inkább a fiatalabbakra jellemző: a 18-29 évesek 22 százaléka rendszeresen chatel, míg a 40 felettiek esetében csak 15 százalék a rendszeres chat-használók aránya.
[ajanlo=94][igazitas=left/] Noha a chat lehetőséget teremt a társkeresésre, az online csvegők kevesebb mint 4 százaléka látogatja elsősorban e célból a különböző chatszobákat – legtöbben a barátokkal, családtagokkal való kapcsolattartást jelölik meg a chat-használat elsődleges indokaként: 46 százalék számára ez az elsődleges motívum, sőt a rendszeres chat-használók esetében ennél is magasabb, 63 százalék a főként kapcsolattartás céljából csevegők aránya.
A chat által történő társkeresés a középkorúakra jellemző leginkább: a 40 és 50 közöttiek körében 9 százalék azok aránya, akik leginkább e célból chatelnek. A motivációt illetően éles különbség figyelhető meg továbbá a különböző településtípusokon élők között is: míg a fővárosban az online csevegők 53 százaléka elsősorban kapcsolattartásra használja a chatet, addig a falvakban élőknek csak kevesebb mint 30 százalékáról mondható el ugyanez. Utóbbiak körében ugyanakkor az átlagosnál lényegesen magasabb (8 százalék) a társkeresés céljából chatelők aránya, illetve azoké, akik elsősorban egyfajta szórakozási formának tekintik a chatet.
Míg a chat-használatot illetően nincs igazán markáns különbség a két nem között, addig az online fórumok látogatása inkább férfias elfoglaltságnak nevezhető. A gyakori internetezők 29 százaléka rendszeresen, további 56 százaléka pedig alkalmanként olvas internetes fórumokat, aktívan azonban ennél kevesebben vesznek részt a fórumok életében: 14 százalék szól hozzá rendszeresen, 44 százalék pedig alkalmanként az általa látogatott fórumok témájához.
A nyilvánosság elé lépés legújabb internetes eszköze, a blog még a gyakori internetezők körében is meglehetősen kevéssé terjedt el. Mindössze 2 százalékuk rendelkezik bloggal, és azoknak az aránya, akik gondolkodnak saját blog létrehozásán, is csupán 4 százalék. Mások online naplóinak olvasása már az internetezők nagyobb hányadára jellemző: 4 százalék rendszeresen, további 25 százalék pedig olykor-olykor olvassa mások blogját – ám még a gyakran internetezők körében is meglehetősen magas, 37 százalék azok aránya, akik nem tudják, mi az a blog.
A kifejezés – vagy a mögötte rejlő tartalom – ismerete kevésbé jellemző a nőkre, mint a férfiakra: a gyakran internetező férfiak 68 százaléka ismeri a fogalmat, a nők körében viszont csak 57 százalékról mondható el ugyanez. A budapestiek szintén jobban informáltabbak: míg a fővárosban élő internet használók 71 százaléka ismeri a blog fogalmát, a vidéki városok esetében csak 59, a falvak esetében pedig mindössze 52 százalék tudja, mi az a blog.
Forrás: NRC Piackutató Kft.
A blognak még kevesen hódolnak
Az internetezők többsége szokott chatelni és látogatja az internetes fórumokat. Az új divat, a blog azonban még csak keveseket hódított meg – a hálót használók jelentős része nem is tudja, mi az.